Friluftsliv, Naturturism

Vägbommar och ambulans

32 inlägg 24497 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägbommar och ambulans

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285880 Radio Skaraborg trumpetade idag ut vådan med vägbommar i samband med ambulansutryckningar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5912440

Den berörda markägaren, Kyrkan, gav dock svar på tal http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5914504

Min fundering är att om olyckan är framme och räddningstjänster tvingas bryta upp en låst vägbom för att komma fram. Får då markägaren någon ersättning för den förstörda vägbommen och i så fall av vem, offret eller räddningstjänsten?

F.ö. antar jag att det finns ett antal "Sverige-nycklar" på vift hos både miljöterrorister och "vanliga" kriminella, varför vägbommar med s.k. Sverige-lås gör väldigt liten nytta.
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Kse  
#285881 Jag vill inte ha inte låsta vägbommar när jag jobbar, en del markägare knorrar men brukar ge sig när man förklarar varför.

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

anersimyra  
#285882 :shock: Varken ambulans, polis, eller...BRANDKÅR kan öppna dem, det kan endast räddningstjänsten. Hög tid att journalisten läser lite samhällskunskap.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

Tosca  
#285883 Det är mycket beroende på vilket område man jobbar i, vissa ställen rör det sig så mycket konstigheter att det känns tryggare att låsa om sig.
Räddningstjänstens förmåga att forcera bommar underskattas lite tycker jag, extratiden för att kapa av en bom med vinkelslip eller skärbrännare är inte så väldigt stor.
Och räddningstjänsten brukar oftast vara först på plats vid larm.

Skadan borde regleras av försäkringsbolaget, olycksfallsförsäkringen täcker ju skador på ex vis kläder och personliga tillhörigheter och borde även täcka återställningen av bommen.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

Brickan  
#285885
Tosca skrev:Skadan borde regleras av försäkringsbolaget, ...
Vems?

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

Si63  
#285889
anersimyra skrev::shock: Varken ambulans, polis, eller...BRANDKÅR kan öppna dem, det kan endast räddningstjänsten. Hög tid att journalisten läser lite samhällskunskap.. :surp:


Men heter inte "Brandkåren" räddningstjänsten numera?

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285890
i artiklen skriv det... skrev:Eftersom Åsa visste att vägbommarna i Stora Salen brukar vara låsta och hindrar framkomligheten för räddningsbilarna så valde hon att inte ringa efter en ambulans.

– En kvinna i min ridgrupp föll av hästen och blev medvetslös; jag förstod inte hur jag skulle få henne ner till vägen och eftersom jag har kunskapen om att ambulansen kan inte ta sig fram när bommarna är låsta så bestämde jag att hjälpa henne själv, säger Åsa.

Istället galopperade hon med blixtfart till en granne som hade extranycklar till vägbommen. Efter att Åsa öppnade bommen ringde hon en vän som snabbt kunde skjutsa den skadade till sjukhuset.

– Det blev snabba kvicka prioriteringar eftersom jag visste att ambulansen inte kunde hjälpa, säger hon.


Är det bara jag som inte förstår varför man inte kunde ringa efter ambulans och sen rida iväg och hämta nyckel för att låsa upp när ambulansen kommer??

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285891 Hon var väl chockad.

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

sundelius  
#285895 Jo brandkåren= Räddningstjänsten.
Vi har med oss bultsaxar som enkelt klipper ett "normalt" hänglås

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

anersimyra  
#285906
Sinkro63 skrev:
anersimyra skrev::shock: Varken ambulans, polis, eller...BRANDKÅR kan öppna dem, det kan endast räddningstjänsten. Hög tid att journalisten läser lite samhällskunskap.. :surp:


Men heter inte "Brandkåren" räddningstjänsten numera?

Jo.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

herjman  
#285912 Alla har rätt att klippa hänglåset vid nöd.
Det kallas nödlagen, kortfattat har du rätt att bryta mot lagen för att skydda liv och egendom genom tex stöld och skadegörelse, dock ska det anmälas till polis i efterhand.
klippte själv ett hänglås till en grind för ett par veckor sedan för att släppa in räddningstjänst till ett företag där det brann.

när jag jobbar i skogen ska bommen stå uppställd och min bil med färdriktningen åt rätt håll

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285924 Det finns ingen utrustning för att forcera dörrar eller hänglås i ambulanserna!

Är det ridolycka eller skogsolycka utan tecken på eländig terräng eller fastklämd person så är det inte helt säkert att räddningstjänsten åker med på larmet!

Då är det bra om det tidigt framkommer att det finns låsta bommar på vägen!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

burrys  
#285930 Tror de går ganska bra att med en stropp rycka bort bommen om ambulans eller räddningstjänsten måste fram efter vägen !

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

peo528  
#285941
Vesslan skrev:Det finns ingen utrustning för att forcera dörrar eller hänglås i ambulanserna!

Är det ridolycka eller skogsolycka utan tecken på eländig terräng eller fastklämd person så är det inte helt säkert att räddningstjänsten åker med på larmet!

Då är det bra om det tidigt framkommer att det finns låsta bommar på vägen!

Vesslan

Är det den ridolycka så ska alltid räddningtjänst komma till platsen. Jag var ute för en ridolycka i september förra året. Trillade av o krossade fotleden. Jag ringde 112 o de sa att de skickar räddningstjänst o ambulans. När räddningstjänsten koms åmfrågade jag varför dom åkte på en sån sak o då sa dom att dom alltid gör det vid ridolyckor.

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285942
peo528 skrev:
Vesslan skrev:Det finns ingen utrustning för att forcera dörrar eller hänglås i ambulanserna!

Är det ridolycka eller skogsolycka utan tecken på eländig terräng eller fastklämd person så är det inte helt säkert att räddningstjänsten åker med på larmet!

Då är det bra om det tidigt framkommer att det finns låsta bommar på vägen!

Vesslan

Är det den ridolycka så ska alltid räddningtjänst komma till platsen. Jag var ute för en ridolycka i september förra året. Trillade av o krossade fotleden. Jag ringde 112 o de sa att de skickar räddningstjänst o ambulans. När räddningstjänsten koms åmfrågade jag varför dom åkte på en sån sak o då sa dom att dom alltid gör det vid ridolyckor.


Nu kan jag inte SOS index för just ridolyckor men jag har själv varit på 10-talet ridolyckor med ambulans UTAN räddningstjänsten :surp:

V

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar