Skördare

Brända stubbar?

5 inlägg 3662 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brända stubbar?

JPW  
#285582 Jag har precis fått en delvis stormskadad grov granskog slutavverkad av ett skördarlag. Men en del av stubbarna ser ju brända ut, men på ett konstigt sätt. Vad kan detta bero på?



   TS
Avatar Fallback

Re: Brända stubbar?

Tosca  
#285587 Någon typ av svamp kanske?

Användarvisningsbild

Re: Brända stubbar?

JensSkoog  
#285679 Fanns det kådasprickor på stommerna? Har sett liknande, och det va på granträd med sprick efter sen invintring.

Avatar Fallback

Re: Brända stubbar?

JPW  
#285687
JensSkoog skrev:Fanns det kådasprickor på stommerna? Har sett liknande, och det va på granträd med sprick efter sen invintring.


Jo, precis det tycks vara fallet! Alla svarta stubbar har rätt grova sprickor mellan två årsringar faktiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brända stubbar?

JensSkoog  
#285741 Fick det förklarat av en riktig skogskännare. Om kjölden kommer innan trädet har "tömmd" sig tills vinter, så kan det sprängas av vattnet som blir till is. Sett det isär på gran som kom från mellaneuropa på 50-60 talet men ochså på importerat löv. Dom är genprogammerade för en längre växtsesong.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar