Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Goliat skogsmaskin

23 inlägg 24977 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Goliat skogsmaskin

spjälla  
#115798 Är det någon mer än jag som har en Goliat skogsmaskin väldigt lik Järnhästen



   TS
Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115860 Jag har haft en minst 10år sedan min saknade styrbromsar, & hade honda motor & manuell vinch det är nog det enda jag minns :smile:

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

Perran  
#134029 hej på er!
Härligt att höra att Goliat finns kvar på gårdarna runt om i Sverige! Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!

Ha en trevlig sommar!

Mvh Per

Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

stegmaster  
#134079 En bild hadde varit trävligt??? :grin:

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

paol00  
#187632 Jag har precis köpt en "Goliat". Är väldigt intresserad av att veta om det finns reservdelar att få tag på. Speciellt remmar och andra slitgrejer. Är det några delar som är samma som till "vanliga" järnhästar? Drivband, hjul osv. Finns det någon information/historik om Goliat att få tag på. Hittar inget på nätet.

Avatar Fallback

Goliat skogsmaskin - Tillbehör?

paol00  
#270640 Nu har jag precis bytt båda drivbanden på Goliaten. Det är samma mått som till älgtrac och combitrack dvs 289x38x13. Hittade dessutom en broschyr på nätet med specifikationer för Goliat (se länk nedan) där det även fanns en hel del tillbehör såsom motorvinsch, boggievagn, lastflak, plantställ mm. Tänkte om någon visste något mer om detta och om det fortfarande kan gå att få tag på.
Länk: http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... Goliat.pdf

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

Skarpbo  
#285678 Jag köpte min Goliat modell 520 för 26 år sedan och måste ha varit en av de första. En fantastiskt bra maskin på ön med skärgårdsskog och besvärlig terräng. Nu har ena kopplingsvajern gått av och maskinen har slutat tillverkas, enligt butiken. Jag har fått tag på vajer men inte höljena.

Perran, vore toppen om du har ett par kopplingsvajrar (Reservdelsnummer 20607) på logen som jag kan köpa av dig.

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin, kopplingsvajrar

Skarpbo  
#285688 Perran skrev "Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!"

Perran, har du kopplingsvajrar så blir jag lycklig. Se även min beskrivning ovan.

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

axwell  
#285720
Skarpbo skrev:Inlägg av Skarpbo » Idag, 10:40
Perran skrev "Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!"

Perran, har du kopplingsvajrar så blir jag lycklig. Se även min beskrivning ovan.


Länge sedan "Perran" skrev något här på forumet.

En nödlösning som kan fungera, vet inte vilka krav du har.

Jag och några till brukar klippa fram önskad längd ur denna sats från Biltema.

Tidigare hade Clas O wire + bowdenkabel (vajer + hölje) i rätt så kraftiga dimensioner.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... ats-27811/

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

Skarpbo  
#285760 Jag har bara kravet att det ska hålla. Jag ska köra fram väggblock till gäststugan jag bygger.
Behöver fyra höljen för 2 mm vajer, 138 cm x 7 mm med ändhylsorna inräknde. Upptill är hylsorna 12 x 7 mm och nertill 21 mm långa (12 x 7 reducerad till 9 x 6). Biltemas är för klena ser jag.
Vore fint om Perran, Per, dyker upp för jag behöver också nya drivband framöver.
Mvh
Inga

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

axwell  
#285764
Skarpbo skrev:Vore fint om Perran, Per, dyker upp för jag behöver också nya drivband framöver.
Mvh
Inga


Skicka PM till Perran, rutan till höger om våra inlägg 🧠

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

halvjämte79  
#285815 Kul! Även jag har en dylik apparat från Iggesundsbruk som faktiskt har skruvats mer än körts senaste åren. Underhållsskulden är nu "betald" och snart ska vindfällen ut!
Låt oss utbyta lite erfarenheter i denna tråd.
Mina bidrag:

-Hjulen (de små stödhjulen i plast) används även till varuvagnar och kan enligt uppgift borras upp till 14mm och monteras. Billig lösning som fungerar bra. Jag har bytt ett.

-Jag har haft svårt att få backen att fungera bra då remmen till backen ofta går varm/ligger på när man kör framåt. Detta kan vara löst, men min rekommendation är att köpa remmar på Ebay, ca 50kr/st.

-Vid mattbyte skall man vara uppmärksam på att delningen på de främre drivhjulen stämmer överens med mattan som monteras. Original stämmer av vad jag har förstått inte 100% med de eftermarknadsmattor som finns. Värt att kolla upp.

Om någon är villig att förklara hur låsningen av den vridbara "taggiga" balken som man lägger stammen man skotar på skall fungera vore det uppskattat. Jag upplever det lite bökigt att låsa stammen med björn+kätting tillräckligt hårt för att få med mig stammen?

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

Skarpbo  
#285834 Bra tips!

Den taggiga balken på virkesplåten låser jag först upp genom att vika upp u-bygeln på balkens ena sida och vrida balken upp mot maskingallret så taggarna ligger ner. Sedan vinschar Jag upp stocken/arna på virkesplåten förbi balken och nära gallret. När jag fått upp dem kör jag fram en aning och då brukar taggiga balken vika upp av sig själv av tyngden så att taggarna griper i virket. Annars hjälper jag till lite och viker upp balken. Där spärrar jag igen med u-bygeln runt fyrkantröret.

Jag brukar efterspänna med björn efter en bits körning, men jag låter även vinschvajern ligga kopplad runt virket för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin Jag äger en Goliat tänkte byta band!

Skogsotto  
#347468
Perran skrev:hej på er!
Härligt att höra att Goliat finns kvar på gårdarna runt om i Sverige! Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!

Ha en trevlig sommar!

Mvh Per

Jag äger en Goliat tänkte byta band!
Skogsotto

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

Skogsotto  
#359526 Hej Per!
Har du delar kvar till Goliat?
Skogsotto

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar