Motorsåg och handhållet

Vad är bäst till gräsröjning?

141 inlägg 53485 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#285652
Erre skrev:Ett alternativ??

Äter det mesta. :grin:

Är det en sågklinga du har kapat till? Värd å prova.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

jannee  
#285657 Tror det är en lokal tillverkare utanför eller i Nybro. Enligt mig själv är den inte alls så märkvärdig = inte alls värd merpengarna.
Har kört slut på två st och anser att Maxiklingorna är vassare och billigare - även när det gäller gräs.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Erre  
#285658 Köpt här.
Har ingen själv så jag kan inte säga så mycket om den. En kompis har däremot en, funkar bra enligt honom.


http://www.blocket.se/vi/49894598.htm

Användarvisningsbild

Sv: Vad är bäst till gräsröjning?

Torbjörn Johnsen  
#395869
1465805243_img_0106.jpg


Det fanns en hel del grästrimmers på KWF-mässan. Bl a en som heter Unik och som enligt tillverkaren kunde anpassas beroende på arbetsuppgift. Det gick att sätta trådarna på olika sätt så att den "borstade", klippte, klippte/hackade. Så här enligt reklamen:

1465805410_img_0105.jpg


Det finns en (ganska risig) video på den här.

[youtube-klipp]https://youtu.be/y3dMJqPAmGM [/youtube-klipp]

Man kan också använda det som "finns till hands" om man inte har några trimmersnören hemma. Gamla elkablar, buntband eller liknande. Se bilden här överst :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Torbjörn Johnsen  
#395870 Ytterligare en trimmer som marknadsfördes som nyhet i Tyskland var svenska Erasure (som @Erre skrivit om tidigare i den här tråden). Den verkade robust och det är ju ganska smart att kunna använda gammal hydraulslang som "trimmersnöre". Jag lägger upp några bilder på den här:

1465805842_img_0100.jpg


1465805944_img_0097.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Erre  
#395916 Den får man köra vackert med.
OCH heltäckande visir är nästan ett måste!!
Då det far iväg en massa små stål bitar från slangen. Brukar ha ett 20 tal som sitter fast i byxorna när man kört en tank.

Har lagt den på hyllan nu.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#395980 Körer bara med Roach nu. Den ar smidig, och originaltråden holler mycket bra.

1465882227_graesroejsfavorit_06_06_16_(2).jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395999 Det ska vara lite rörliga eller demonterbara delar. Helst bara sticka i tråd i ett fast hål och sen är det bra med det.
Jag gillar denna:
Bild

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

t4bb3  
#396024 Var kan man beställa någon av ovanstående?
Tycker de verkar riktigt bra jämfört med trådmatare...

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#396048 Jag har beställd direkt från Roach Sverige, @t4bb3 :
http://www.roachsweden.se/index.php/produktkatalog
Snabb och trevlig service :-BD

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad är bäst till gräsröjning?

Elfving  
#397610
Torbjörn Johnsen skrev:
Man kan också använda det som "finns till hands" om man inte har några trimmersnören hemma. Gamla elkablar, buntband eller liknande. Se bilden här överst :mrgreen:


Det där med att använda allt möjligt som trimmersnören är en idé som man kan få om man inte har erfarenhet av dylika arbeten. Det är naturligtvis helt förkastligt att lägga tid på att försöka med buntband som trimmertråd? Hur rationellt blir det arbetet? Trimmerlina har speciella egenskaper och t ex aerodynamiken för ett buntband är usel.

Förstår inte heller hur en rund hydraulslang kan anses skära bra som erasure tycker. Att den dessutom släpper metalltrådar som fastnar i kläderna gör produkten helt ointressant! Tänk om man till äventyrs får metallen i ögonen!

Jag använder Nylsaw
http://www.skogsverktyg.se/Trimmertrad- ... ll::5.html
vilket är samma som Oregon Jetfit. Egentligen är jag inte speciellt imponerad av detta trimmerhuvud. Det är onödigt stort och kräver en hel del effekt bara för att komma upp i varv. Roach m fl ser betydligt smartare ut när det gäller masströghetsmoment!

Jag använder tandad nylontråd men tycker inte att den är speciellt märkvärdig. Tandningen finns inte kvar länge och när den är bortnött blir detta samma som att använda rund tråd. Det är mer omständigt än nödvändigt att byta trådar i detta trimmerhuvud jämfört med de varianter som visas i denna tråd där man klämmer fast tråden.

Till enbart gräsröjning tycker jag Oregon Nylium i klassiskt trimmerhuvud fungerade bättre (matar fram själv och ger mer flyt i arbetet).

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#397622 La bort Oregon-jetfit strax jag fick Roach. Och originaltråden till Roach är jättebra.
Skulle aldrig gå tillbaka till Stihls trimmarhuvud nu.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

jannee  
#397624 Strands gräs och slyklinga fungerar bra. Bara att köra en tank, eventuellt fila något, därefter på det igen. Fungerar visserligen inte där man ska vara aktsam mot kanter men i övrigt så.
För övrigt ska man nog använda sig av rätt sak vid rätt tillfälle :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Elfving  
#397652 Jag har en hemsk slänt med tre sorters tistel, renfana och brännässlor samt annat skräpgräs. Denna måste jag slå ner i dagarna och jag tänker mig använda denna klinga:
Tsumura röjsågsklinga
Detta inlägg blev lite off Topic, men som jannee säger, rätt sak vid rätt tillfälle och all typ av tråd kommer att gå onödigt tungt i den typen av växter.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#397674 Har du provat Strand Total, @Elfving ?
Den är grym i det du beskriver :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).