Trädfällning (arborist)

"Precisionsfällning" på film...

39 inlägg 46486 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285405 Såhär kan man också göra, fast vette tusan om killen använder riktskär, vad tror ni?





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

rikard_e  
#285408 Det ser rätt konstigt där han slår in sina kilar. Verkar mer tur än skicklighet.

Dock tror jag aldrig att jag hade lyckats fälla såpass bra någongång.

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Huskyman  
#285412 Killen som fällde verkar ju själv minst sagt förvånad att det gick bra. :surp:
Jag hade nog inte chansat. Sektonsfällning vore nog bättre....

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Johanikursil  
#285415 Sett denna filmen några gånger och visat den för kollegor och andra huggare! :surp:

Ruggigt rolig film! Jag hade nog klättrat och kört linbanan ut mot skogen, alltså samma riktning som han fäller!

Nog för att man har firman försäkrad men det där är lite vl magstarkt! :shock:

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285416 Vid närmare eftertanke skulle han mycket väl kunna gjort ett riktskär, fast "omvänt" på amerikanskt manér när de hugger riktigt grovt. Vågat gjort i alla fall, och det fanns ju faktiskt plats att fälla i hellängd! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

anersimyra  
#285452 Det där ska en huggare klara utan större problem.. :geek: Faktiskt inte särskilt svårt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Huskyman  
#285455 Bra försäkringar Anders? :lol:

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285462 Antingen en kille med mycket tur, eller så var det ett rivningsobjekt, så det hade inte gjort så mycket om det gått åt helvite...

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285493 Precisionen verkar inte vara värre än det som krävs för motorsågskörkort (om man lyckas :smile: :smile: ) Så jag håller med anersimyra, det borde vem som helst klara så länge trädet står rakt och inte har något konstigt kronöverhäng :geek:

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285510 Håller med er bägge två, th och Anders, men det jag reagerade på först var att man inte ser något tydligt riktskär utan det verkar som att han sågar rakt igenom stammen men använder kilar som hjälp ändå. Annars är det ju självklart inte värre än att "träffa pinnen" på en uppkörning för motorsågskörkortet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

JensSkoog  
#285514 Svårt å se något riktskär, men jag undrar om han har gjort snedskär nedifrån. Kan se ut som det på rotstocken?

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

röjar kalle  
#285586 Jag förstår att flera av er tror att det var tur att det gick så bra han driver ju med er fattar ni inte det. Killen är ju ett proffs det ser man på handhavandet av sågen osv det är lite skillnad när man har hus och grejor insatsen är lite högre en liten pinne själv har jag 10% av två basbelopp det är såna där fällningar jag håller på med jämnt det får helt enkelt inte gå fel det är inga fällningar för nybörjare med eller utan motorsågskörkort

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Tosca  
#285588 Vad menar du, tar du 10% av två basbelopp i betalning för en sån fällning?

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285589 Kanske menar ansvarsförsäkringen, min självrisk tror jag är 1/4 prisbasbelopp för eventuell "olycka" vid trädfällning. Trygg Hansa är f.ö det enda bolag som är villiga att försäkra företag vid trädfällning i bebyggelse, så sa de när jag tecknade min i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Johanikursil  
#285592 Kan meddela att Länsförsäkringar försäkrar mig i samma yrkesutövning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).