Skogsvagn (Huggarvagnar)

griplastarvagn

4 inlägg 27701 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

griplastarvagn

grankarlsson  
#284852 Byta olja på en griplastarvagn ?

Bör man byta olja på en 15 år gammal moheda griplastarvagn med eget hydraulsystem ?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: griplastarvagn

Hema  
#284857 Om man vet hur man gör, så ser jag ingen nackdel. Vedklyven som jag köpte bytte jag hydralvätska i, för den såg vitmjölkig ut. Ett förslag är att koppla loss returslangen och låta den gå ned i en spilloljetunna eller liknande, under tiden som man kör varje rörelse. Byt filtret och fyll på med ny vätska och när returvätskan ser bra ut från varje funktion, kopplar du tillbaka returslangen. Kanske finns bättre sätt, men detta lär funka hyffsat enkelt.

Avatar Fallback

Re: griplastarvagn

rikard_e  
#284916 Jo det bör man göra.

Tror man bör byta vart 3:e år iaf, beroende på hur mycket man kör då givetvis.
Men eftersom det är blir en del kondens i såna system så skadar det inte att byta oftare.
Jag monterade eget hydraulsystem på vagnen och nu redan efter 1 år så ser jag att det kommit lite vatten i systemet. Dock har jag tillgång till oljerenare, så detta året blir det inga byten.

Avatar Fallback

Re: griplastarvagn

grankarlsson  
#285459 Tack så mycket för goda råd, grejen är den .

Att : av någon outgrundlig anledning har jag fått en konstig hinna på utsidan av vissa delar på kranen.

Min verkstadskontakt trodde ganska säkert efter att ha sett det att det kommit i miljöolja.

Verkar konstigt för visserligen har det fyllts på iblane efter slangbrott el likn men mig veterligen har jag aldrig fyllt miljöolja .

Men icke desto mindre luktar det lite av rapsolja och tar man lite olja i en glasburk så är den färgad som en rökig gammal whisky.

Får väl byta och hoppas att den hinnan bara enl verkstan stelnar på utsidan där den kommit i kontakt med luften.

Trevlig sommar.....Håkan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).