Föryngring

Expertens planteringstips

34 inlägg 22102 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Amatörhuggare 62  
#285225 Hej har ni några, perfekta planteringsmetoder på åkermark ? Skall lägga ner jordbruket, på grund av vildsvin, varg och lo.

Tänkte plantera, ca 10 hektar. Marken kan ju inte bara ligga, för fäfot.

Mvh En som tröttnat

Arevo
Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Skogsforskare  
#285226 Var i landet?

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Amatörhuggare 62  
#285227 Småland , Åkrarna är lera, och mossjordar. en del brukade så länge att stubbarna från Hedenhösåldern
kommit upp.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Skogsforskare  
#285228 Jag skulle satsa på lövträd, åtminstone på en del av arealen. Varför inte hybridasp?
Fördelen med lövträd är att de inte podsolerar marken, så om man sen vill omvandla tillbaka till åker så är det bara att bryta upp stubbarna, plöja och så är man tillbaka.
Gran producerar bra, men riskerar att blåsa ner.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

jannee  
#285237 Gran på åkerjord = stor rötrisk
Gran på mossmark = ett väldigt ytligt rotsystem = svårt att gallra maskinellt = egen erfarenhet.
Jag skulle lyda skogsforskare + hägna in allt.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

r93  
#285240 Ungefär vart i Småland håller du hus? Varg och lo !!(?)
Vargkramarna menar ju att ulven äter upp vildsvinen. /nyfiken smålänning.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285243 Jag trodde det var jägarna som hävdade att varg åt upp allt annat?

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285244 Vissa hit, och vissa dit. Vissa får nog skriva tydligare.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

r93  
#285249
Mangan skrev:Vissa hit, och vissa dit. Vissa får nog skriva tydligare.


Vad menar du med detta inlägg???

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Larsi  
#285261 Hej!
Är det mossmarker är jag tveksam till hybridasp dels pga att de är väldigt frostkänsliga och förmodligen tjockt matjordsskickt
De som satte lärk och asp efter Gudrun här i Småland på mossmarker har varit besvikna då de mest står och stampar och inte vill uppåt.
De som satte björk har hög tillväxt och de har inte frusit

Lasse

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

wrytter  
#285292
Mangan skrev:Jag antar att du jobbar med plantering du med, wrytter?

Varför inte låta skogsägaren betala planteringen när avverkningen görs 80 år senare? Det är ju då man får inkomsternatt som skall betala plantering, markberedning och röjning.



Har gjort, men inte längre. Ett par år sedan. Utöver entreprenaden och skogstekniska tjänster så har vi sysslat med skogsvård i olika former som markberedning & röjning, de sista åren.

När jag skriver ser jag det ur olika synvinklar, som yrkesman och som skogsägare, för lika bra som jag sköter min lilla fastighet vill jag sköta andras.
Men om du har ett sunt och förnuftigt sätt att bruka din skog, då bör i regel en större avverkning, låt tala arealmässigt i detta fall, 3-4ha och uppåt(i min region bör det i regel vara mellan 600-1000m3fub) vara vettig att se till att få så bra återväxt som möjligt på, för då bör man ha råd med det.
Kostnaden för att traila en markberedare till detta objekt(snitt pris brukar var ca 1500-2000kr för en normal maskinflytt), att markbereda(ca2000kr/ha) samt att plantera förädlad plant(ca 2kr planta x 2300plant/ha), lägger man ner dessa pengar(ca15000-20000kr) så har man gett marken en rejäl och riktigt bra början samt att, som jag sa, har man ett sunt och förnuftigt sätt att bruka sin skog, då bör det finnas pengar till dessa rejäla åtgärder efter en så pass stor avverkning. Är objektet av en mindre karaktär, låt säga ett par hundra m3fub, då kan jag förstå att det blir lite väl dyrt att traila dit en markberedare, men då kanske man bör köpa 2årig plant som är behandlad mot snytbagge för att säkra återväxten.
Lägg därtill 2 tidiga röjningar beroende på hur kraftigt sly och annat kan tänkas växa. Men genom att lägga första röjningen relativt tidigt (7-10år från plantering) har man även en billig första röjning, andra röjningen läggs kanske 5-6år efter det, så blir även den betydligt billigare än att bara lägga en röjning vid kanske 15-20års ålder och beståndet torde bli av sämre kvalitet om man väntar med röjningen. Efter dem två relativt täta röjningarna brukar skogen klara sig bra utan röjning fram till förstagallring, ofta brukar beståndet har nått en sån höjd att den klarar att hålla nere sly och annat. Inför förstagallring kanske man får kosta på en relativt billig underröjning, kvaliteten på gallringen brukar bli bättre i och med underröjning.
Nu är det såklart cirka priser jag nämner, men priser som är ganska korrekta i mitt område, och det här upplägget är det fler och fler skogsägare som anammar ser jag många tycker att återväxten blir rejäl och tycker starten av den nya skogen är viktig, vilket är glädjande.

Sen kan jag även tycka att det är var skogsägares plikt att se till att marken ger så mycket den kan, inte bara för sin egna plånboksskull, skogen genererar mycket pengar till samhället vilket jag tycker är viktigt, även om jag nu här på forumet får på käften av vissa skogsägare som inte delar samma åsikt.

Detta är hursomhelst mina tankar, välkommen att tycka de är vettig eller ej. Det är det här sättet vi brukar skogen på samt det här sättet mina kunder tycker är vettigt att bruka sin skog på.


Det här med att vänta att betala i 80år förstår jag inte nånting utav, jag antar att du försökte vara skämtsam istället för att lägga fram nånting att skapa en diskussion om.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

wrytter  
#285298
Amatörhuggare 62 skrev:Hej har ni några, perfekta planteringsmetoder på åkermark ? Skall lägga ner jordbruket, på grund av vildsvin, varg och lo.

Tänkte plantera, ca 10 hektar. Marken kan ju inte bara ligga, för fäfot.

Mvh En som tröttnat




Som Skogsforskare nämde, löv kan vara vettigt ifall du eller någon annan i framtiden tänker använda marken igen som jordbruksmark.

Har bara erfarenheter av granplanteringar på åkermark. Att försöka markbereda med en markberedare är dömt att misslyckas, blir sällan ett bra resultat, blir mest som klumpar som ligger i en hög och väldigt svårt att plantera i. Plog är att föredra
Kollat på 6ha åkerplantering där de plöjde med en plog som tog djupt och skapade ganska hög "vall" och hade ca 2m mellan "vallarna". Planteringen skedde på det sättet att det planterades ganska tätt, strävade mot 1.8m mellan plantorna, max 2m. 1.8m förband med 2m mellan slagen skulle ge ca 2750plant/ha men de fick knappt ut 2550plant/ha i snitt. Nu när man kollar på beståndet som är i 35års åldern kan man säga att de lyckades med sin tanke som var att plantera tätt för att inte få så yviga grenar, utan att granen mer skulle dra på höjden och sedan ge det en relativt tidig samt försiktig förstagallring. Var där med markägaren ca 5år efter förstagallringen och jag må säga att jag är imponerad. Rötdelen var då ej märkvärdig men tillväxten var imponerande! Dock kommer jag inte ihåg exakta siffror på m3sk före och efter gallringen och vill ej heller höfta med några siffror men visst verkar det produktivt att plantera på åkermark.
Denna markägare hade innan plantering valt att ställa iordning diken samt en körväg igenom objektet. Diken var nog rätt att göra iordning. Stormen Ivar tog ej heller hårt i objektet, nått vindfälle och toppbrott fanns men snarare mindre än gallrad skog på normal skogsmark. Skall bli intressant att se då skogen uppnått 65år för längre än så är den ej tänkt att bli sparad. Kan nog bli kubikrekord för Ångermanland, man kan alltid hoppas :grin: :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Amatörhuggare 62  
#285339 Tack för svaren. Då jag åker runt och röjer. Så har man sett både bra och dåliga föryngringar
på åker. Därför är tankeverksamheten, på topp. Hur jag skall få så bra resultat som möjligt.

Fläcklagda högar, och fel vindriktning, så har träden vält. Plogat så har det ochså vält.

Gäller att få plantan, fästa ända ner i underjorden.

Tacksam för fler synpunkter, och erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

wrytter  
#285342 Jag tror mycket av de omkull-blåsta träden beror på att man i första gallringen kanske gallrar lite hårdare än man bör. Man kanske tycker att man är försiktig men ändå blir det för glest.
Bättre att ha lite mer stam per ha kan jag tro. Granen brukar vilja stå relativt tätt, och då tenderar den inte att bli så kvistig och ful heller, snarare tvärtom. En andra gallring kan man kanske glesa ut lite mer så att dia ökar men man ska vara försiktig med granen så den inte blir för gles.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

isteskog  
#289315 Expertens planteringstips är att föredra framför att låta spontan självföryngring ske. Har sett alltför många dåliga självföryngringar där varken markberedning eller fröträd lämnats.
Tycker att wrytter skriver många kloka ord den 6/7.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).