Skördare

Diesel skatteavdrag skogsentreprenad?

12 inlägg 6111 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diesel skatteavdrag skogsentreprenad?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28455 Hej jag undrar vad ni betalar för dieseln om det går göra några avdrag (skatt)? liter priset är väl ca 13 kr vad betalar ni, och gör ni skatteavdrag i skogsentreprenaden?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28456 I princip så ger jag mackpris - 40öre.
Sedan dras momsen av och så till sist skattareduktionen på cirkus 2kr.
Reduktionen varierar beroende på vilken rapsinblandning dieseln har...
Forna dagar med bättre pris på bulk än vid pump verkar vara borta idag, får precis samma pris på såifa som när man får det hemkört...

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28459 Så du betalar bara 2 kr litern eller? Hur kan det bli så mycket avdrag

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28461 Nej förtusan :shock:
Skatteavrdaget är ca 2kr litern.
Om man räknar på att literpriset är 10kr ex moms så blir det ca 8kr för dieseln.
Skatteavdraget för man ansöka om årsvis eller kvartalsvis beroende på förbrukning..

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28478
Mowi skrev:Så du betalar bara 2 kr litern eller? Hur kan det bli så mycket avdrag

Tänk om de vore så.......

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28483 Hmm..är inte skattereduktionen runt 1,60kr/litern? Eller blandar ja ihop det med "stormdieselavdraget"?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28484 Literpriset på dieseln låg på 10,65kr/litern +moms på min senaste faktura förresten. :(

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28486 Hur är det med ni som är "egna" här inne. Har ni dieselklausul i kontraktet??

Användarvisningsbild
masterchief  
#28487 Har ingen dieselklausul :oops:
Något jag funderat på, men som det är nu så kräver jag omförhandling om något radikalt ändras.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28509 Jodå,men klausulen inbegriper enbart maskinerna inget för trailern och småbilarna 😡

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28521 Det småbilarna drar är ju bara småpotatis mot vad maskinerna gör av med på ett år.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28522 Visst,men räkna med att varje pickup ska ha 3kubik soppa per år.Det är klart att det är lite jämfört med en 1710 som drar harv men vi hade en genomgång av vårat bokslut med en konsult och det märks bra att det är dom små utgifterna som skenat iväg,man stirrar sig blind på maskinpris och räntor men småpotatisarna håller på att bli stora 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).