Traktorer och processorer

Traktortips önskas!

9 inlägg 3986 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktortips önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28517 Asså inte till mig, utan min polare med hästgård och 10 ha skog. De skall bygga en paddock nu också.

Ja, vad behöver man? Är en lastare nödvändigt?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28519 Tja, hur mkt vill de max lägga på en traktor?

Mekkunniga?
Mkt snöröjning?
Hur många kusar (eg hur skall foder och gödsel hanteras)?

MVH
MN

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28520 Tror inte att mek står högt på listan, snöröjning sköter grannen som de köper foder av också. Två kusar.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28535 Allt beror ju på plånboken.

Vissa sk hästbönner kör runt med Grållar och andra helt nya traktorer även om dom har lika mycket mark!

Köper han allt foder, skottar inte snö och säkert inte skall göra någon avancerad jordbearbetning så behöver ju traktorn inte vara så märkvärdig.

Traktorer från 70-talet med riktig hytt funkar ju fint till det mesta, sen är det ju vilken storlek man ska ha.

Vill han ha frontlastare skall man välja en större traktor än om man inte ska ha det.

Har kört en del 135:a med lastare och det är inte jättekul, men den är ju suverän utan!

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28589 Lastare är inte dumt att ha, men man bör lära sig att montera av den...

Annars är som sagt 70-talare inte så dumma som en första traktor att prova. MF135, 165, 550, 565, Volvo BM 430, 500, Valmet 502, 602, Ford 4000 är alla gamla, omoderna men fullt användbara för den som bara behöver lite traktor för gårdssysslor.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28596 Är lastare något att ha egentligen? Hans mest akuta behov vore nog att köra ut stormfälle ur skogen.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28604 Skit i lastare då, jag kör mycket med bakskopa istället.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28608 Bakskopa och ett balspjut för 3-punkten kanske vore något? Äter kusar balar, förresten?

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28623 Min åsikt är att en gårdstraktor är bara halv utan lastare, med en hygglig lastare kan du göra så mkt småjobb som är jobbiga för hand.
Flytta balar, flytta massor, skotta gödsel, lyfta byggmaterial, skotta snö, hantera stockar om kran saknas.
Helst 4wd eftersom en liten 2wd inte lirar så bra med lastare.

Finns pengarna så lägg 80-100' på en 4wd MF, Fiat, Valmet eller liknande med lastare.
Finns 50' så är väl en skaplig 2wd 80-talare med lastare inom räckhåll.
För mindre än så duger väl en 430 eller 135'a med lastare.

Gillar man inte att meka och har bruk för en traktor är det ju bara dumt att köpa nåt för 10-15 loppor eller mindre.

/Björken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar