Bioenergi

Energiklipp eller motorsåg?

5 inlägg 4966 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Energiklipp eller motorsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285122 Har tänkt mig att göra energived i mina förstagallringar när Mellansveriges massapris är så uselt. Har funderat på en Biojack eller liknande. Men om man bortser ifrån att det är kul att köpa grejor så kanske det går precis lika bra att manuellfälla? Slarvkvista lite så pass så att det går att brossla och att man får lite volym i lassen? Kapa topparna och ha dem till att köra på. Verkar inte särskilt effektivt att hantera småpinnar en och en med kranen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp eller motorsåg?

brassel  
#285131 Manuellhögg ca
135 m3 travat i mars i eftersatt gallring.
Körde ut de slutet på maj.
Småpinnar och fastfällt lämna jag frfa kvar som gödsel. Tog bara ut åtm. Tvåbitsträd med en hel del jackning.
Svårt o få ris i vägen är ju uppenbart.
Dessutom risk för sidohasning upplevde jag.
De funka sådär som helhet, jag tror jag så småningom hellre (givetvis en pwngafråga med.) vill ha hjälp av tex naarva stegmatare och dubbelkommando på traktorn...
Tyvärr blir de inte flisat förrän åtm. Mars nästa år. Är de lite barkat och kvistat rundvirke är de ju mer valmöjligheter både i skogen o försäljning.
Fråga om du undrar nå mer.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp eller motorsåg?

Axl  
#285139 Är det inte lite som pest eller kolera med dagens energipriser? Om du ska in i bestånd bör du väl ha flerträdshantering och matning på aggregatet för att det ska bli något sånär. Kan det inte vara en bra ide att köpa ett aggregat som kan hantera både massaved och energi så att man kan anpassa sig efter marknaden?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp eller motorsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285142 Ett helt aggregat med flerträdshanteriong och matning! Då kan man snart köpa sig en hel skördare för ett par hundringar så har man något att skruva på.
Pest och kolera, ja kanske lika bra att bara göra en hård underväxtröjning och sedan inta sofflocket i väntan på bättre tider. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp eller motorsåg?

kallen  
#285178 Tror du är inne på rätt spår med röjningen. Det andra låter som mycket jobb för lite pengar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).