Avverkning (slutavverkning)

När är ett träd tillräckligt stort?

36 inlägg 22157 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

T Landström  
#285000
Mangan skrev:
T Landström skrev:Är det fin granskog så borde det väl gå att syna ut specialsortiment?

Vi har en sluttning med grov och lång gran och den dagen jag hugger det tyckte virkesköparen att vi skulle syna ut stamblock och andra sortiment.


Jag tycker det ser hyfsat fint ut, beståndet skall vara 100 år enligt planen, G26. Vad finns det för olika sortiment för grov gran?


Det har jag dålig koll på...
Men som jag fattade det på virkesköparen så fanns det väl högre efterfrågan på stamblock från gran än från tall...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

rikard_e  
#285034
Skogsola skrev:Finns det något sågverk som överhuvudtaget befattar sig med sådant timmer? Här är 50 cm toppmått absolut max. Grövre än så är det Vänerblock som gäller och de behöver bara betala drygt massavedspris för det övergrova för de är enda köparen.

Jag säljer mest till Vida, dom tar upp till 72 cm, sen blir det lillevrå som gör maskinmattor av grövre.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285052
Mangan skrev:
Skogsola skrev:Finns det något sågverk som överhuvudtaget befattar sig med sådant timmer? Här är 50 cm toppmått absolut max.


Kollade runt lite hos Södra, I mitt VO så är det Värögran som gäller, där allt har samma pris, Maxmått 75 cm ub. Kollar man på de VO som har stockmätt, så är det högst pris för 30-36 cm, för 38+ toppmätt sjunker priset rejält.


Så är prislistorna uppbyggda på de flesta håll och det innebär att ett träd som passerar 40 cm i brösthöjd är för stort och borde ha avverkats redan. Vad man inte ska göra är att gallra i äldre granskog för att få övergrova träd. Bättre då att hålla ihop bestånden för maximal volymproduktion.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#285100
Skogsforskare skrev:Vind- och snöskador, helt rätt.
Men att priset per kubikmeter inte ökar innebär ju inte att du förlorar nånting, eftersom volymen ökar totalt sett samtidigt som avverkningskostnaden minskar. Det gör att värdetillväxten är större än volymtillväxten och den kulminerar väldigt sent. Normalt sett långt över 100 års ålder.
Tyvärr gjorde du nu en bertilsson, jag har aldrig skrivit att man förlorar nånting. :wink:
Däremot att ökning av stockens värde pga diametertillväxt ökar allt mindre vid aktuell diameter för gran jämfört med tall för bifogad prislista. Du skriver värdetillväxt men är det prissumman av diametertillväxt och volymtillväxt, sedan borde man väl också addera klassningspriset av stocken men det diskutera vi ej här ännu.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285103
Skogsola skrev:Så är prislistorna uppbyggda på de flesta håll och det innebär att ett träd som passerar 40 cm i brösthöjd är för stort och borde ha avverkats redan.


Men andra och ev. tredje stocken har ju ännu inte växt in i högsta dimensionsintervallet om brösthöjdsdia är 40cm?

   TS
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285116 Men 60% av trädets värde ligger normalt i rotstocken och att låta den växa sig övergrov i väntan på att få en grov andrastock är väldigt dålig förräntning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).