Traktorn i skogen

Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

48 inlägg 37558 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Polar  
#284982 Priset på 240:an är 80 + moms el. 80 utan moms. Det var ett barnbarn till dödsboet som jag pratade med. Ägaren som haft den har haft den sedan den var ny.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285018 Båda alternativen kommer nog att fungera jättebra, så det är "bara" en budgetfråga. 240:n är ju lite modernare med större hytt och dubbla kapaciteten på hydraulpumpen så jag hade nog tagit den.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

kungsis  
#285027 80tusen för en liten 2-hjulsdriven traktor, med en enkel lastare, från 82 :surp: :surp: :surp: . Visst vet jag att många är villiga att betala som tusan för en MF, men ni kan väl inte mena allvar att ni tycker det är ett vettigt köp.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

rikard_e  
#285035 En 135:a är en riktigt bra traktor. Om man ska ha en traktor i den klassen.

en mf 240 är en 135:a fast nyare, samma motor och annat.
Dock är en 240 nått snuskigt övervärderat och jag förstår inte hur nån i sin vildaste fantasi skulle kunna betala 80 papp för en traktor som är 35 år gammal.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Polar  
#285036 Hm.. Svårt läge. Var o tittade o traktorn var fin osv och hade bara 1920 timmar och priset är 80 utan moms. Sedan fanns mkt utrustning som kan vara av intresse, men när man kollar på blocket så skänks såna här grejer bort i princip. Skulle värdera det som följer med till ca 10-15 tkr. Skulle kanske kunna plåga ner 135:an till 35+ moms och då skiljer det ca 30 tkr mellan traktorerna.

Antar att de håller värdet i ungefär samma omfattning så skillnaden blir att man får ligga ute med en större peng med 240:an, eller vad tror ni om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Bax  
#285040 Visst kan man se att tillbehören skänks bort på Blocket, men det går åt en hel del tid att åka runt och handla ihop dom. Hur värderar du den tiden?
Jag uppskattar mer och mer att grejorna är på rätt plats direkt, så man slipper flänga hit och dit.

430:in som "Bengt-Åke" säljer står utanför Junsele, han köper och säljer lite traktorer på hobbybasis.
Inte att förväxla med Sven-Åke i Ramsele som kränger traktorer på löpande band.

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Vardon  
#285051 80 000 + moms lät mycket för en 2 hjulsdriven. Du hittar ju 4 hjulsdrivna för det priset om än i fel ställe geografiskt,

http://www.blocket.se/orebro/I_H_844_S_ ... ?ca=15&w=3

Sen går det väl alltid att diskutera skick, märke etc.

Jag hade nog gått på 135:an. Den kommer rent krasst inte att sjunka nämnvärt i pris om prisutvecklingen fortsätter på gamla traktorer. Så du kommer få tillbaka pengarna om du vill ha en större. (Alla vill alltid ha en större :) )

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Polar  
#285062 Blev 240:in! Var så mkt som kändes bra och jag kommer att ha användning av all utrustning som följde med - vilka var i bra skick också. Rullavstånd hem var fördelaktigt också och priset var utan moms för hela paketet. Nu får vi se hur det går att vara traktorägare :-).

Tack för all hjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Bax  
#285087 Grattis.
Du kommer säkert att bli nöjd.
Svedan när du betalar den försvinner ganska snart, det testade jag i våras.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285099 Ah, sticka huvet i sanden-metoden. Samma som att räkningarna försvinner om man inte öppnar brevet från inkasso... ;)

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Bax  
#285119 Det där måste du utveckla Mangan, jag fattar inte.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Polar  
#285120 Fattar inte heller vad Mangan menar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285121 Grattis, bilder osv uppskattas.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Polar  
#285125 Tackar! Absolut, bilder kommer också :-). Har tagit hem första lasset med grejer men har hälften kvar samt traktorn också (enbart betalt lite i handpenning än). Allt hämtas antagligen i slutet av nästa vecka. Blev lite strul med att kunna göra ägarbytet då traktorn fortfarande står på mannen som avlidit osv. men det ska lösa sig under kommande vecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordbrukstraktor med lastare, vad köpa?

Polar  
#286960 Här kommer lite bilder på min Ferguson med tillbehör. Tack för all hjälp!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).