Motorsåg och handhållet

Garageförvaring av röjsågarna - tips?

11 inlägg 17967 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Garageförvaring av röjsågarna - tips?

traktorz  
#106173 Som det är nu snubblar man på röjsågarna som ligger på golvet i garaget. De används ju inte under vintersäsongen och vi funderar därför på om det nu finns några bra sätt att väggförvara dessa båda.

Finns det någon bra hållare eller krokar för väggförvaring likt för spadar och övriga trädgårdsredskap med s.k. redskapshållare. Alternativt en mjuk slinga med en kapellstropp? Borde kanske åka in till en handlare och se hur de skyltar med röjsågar i butiken som ett första tips.

Ref:




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106175 Hänger min i en vanlig gaffelkrok från Clas Ohlsson. Har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

swe#kipp  
#106176 Jag hittade ett par gamla hyll konsoller i veckad plåt som jag satte upp på lagomt avstånd, bockade upp ändarna lite så att inte sonen ska kunna pilla ner den för lätt !!
Man tager vad man haver ;)

Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106206 Jag har också ett par ca 2 dec "rör" på väggen med lagomt avstånd emellan, hänger upp motordelen på dom, o klingan nedåt!

Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

stegmaster  
#106265 En bit avkappat stroppband och seden skruvar detta i taket.
Som ni ser finns det en ledig. hmmm, det får man ordna til våren. :wink:
DSC00789 (1408 x 1056).jpg

Avatar Fallback

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

Nonkan  
#106412 Vill man ha en originalkrok från Stihl, de som används i butik, kostar det inte så många tior, och då ingår skruv+plugg :)

Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

traktorz  
#285023 Skaffade en Stihl hållare till vår grästrimmer FS200. Då blev en hållare över som påpassligt kunde användas till att dubblera och förstärka hållaren till vår tyngre röjsåg RS44. Funkade riktigt bra att spegelvända denna och montera den som stöd upp och ner mot den gamla väggkroken. Skruvade samman dessa två hållare med plastade galvade monteringsband, sådana som elektriker brukar använda.


Ref:
http://www.jula.se/dubbel-vaggkrok-313378
http://www.skogsverktyg.se/Roejsagsklin ... ::132.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285041 :-bd

Avatar Fallback

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

TorxE14  
#285067 På nån såg hade jag problem med att förgasarn inte var riktigt tät så om den hängde länge med klingan neråt så fylldes vevhuset sakta med bensin, surt....
Klingan uppåt löste problemet.

Användarvisningsbild

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

traktorz  
#285114 Våra röjsågar är lite svårstartade när de hängt ett tag, som över vintern. Undrar just om det beror på fyllda vevhus eller motsatsen. Tändstiften har dock sett bra ut och ingen anmärkningsvärd rökutveckling vid start. Jag ska i alla fall testa med att hänga de uppochner.
Motorsågarna är i jämförelse mer lättstartade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Garageförvaring av röjsågarna - tips?

Robertberg  
#285708 viewtopic.php?p=285707#p285707

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).