Trädfällning (arborist)

(Certified Professional Treeclimber) utbildning?

7 inlägg 4359 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

(Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Johanikursil  
#284836 Hej! ny på sidan, mest läst tidigare.

Är det någon som har erfarenhet av denna utbildning?

Via treeclimber.se

Erfarenheter?

Allt gott mvh J



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: (Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Huskyman  
#284989 Hej.

Ja, jag har gått både A & B-kursen hos dem. Funderar att gå på C-kursen vid tillfälle.
Bra kurser. Något speciellt du funderar på?
Göran.

Avatar Fallback

Re: (Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Johanikursil  
#284990 Hej Göran! Mest bara nyfiken på dina intryck, har just anmält/betalat för mig och passar på att gå a och b i november och c mars.

Hur var kurserna? Enkelt att förstå? Bra ledare? Fick du med dig den kunskapen du önskade?

Mvh j

   TS
Användarvisningsbild

Re: (Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Huskyman  
#285054 Jo, de var bra, bägge delarna. A-kursen handlar mest om grundläggande klätterkunskaper och tekniker.
B-delen handlar mycket om sektionsfällning med klättring med stegjärn/spikes.
Dessutom var det mycket fokus på säkerhet och livräddning upp i trädet. Den delan var helt ny för mig.
Nu kanske man inte kan räkna med att det alltid finns en person på marken som också har den kunskapen om det skulle gå snett uppe i trädet, men räddningsdelen tyckte jag var bra.
Vi klättrade uteslutande på gran vilket är ganska lätt.
Bra var också att vi fick träna mycket på samarbetet markman & klättrare. Kommunikationen där är ju jätteviktig, inte minst för säkerheten.
Det var en dansk kille som instruktör och en annan som examinator. Det kunde blir lite språkförbistringar ibland, men det var väl kanske det enda negativa.

Avatar Fallback

Re: (Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Himlaprinsen2  
#285863 Har dessutom börjat titta lite på ETW certifieringen. Någon med erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: (Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Johanikursil  
#286008 Även jag är riktigt sugen på den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: (Certified Professional Treeclimber) utbildning?

Huskyman  
#286013 +1 på den....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar