Avverkning (slutavverkning)

När är ett träd tillräckligt stort?

36 inlägg 22163 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284841 Om förutsättningarna är att man kan i stort sett plockhugga manuellt hur många gånger som helst i ett bestånd, hur avgör man när träd är lagom stora att hugga ner?

Jag har lite slattar med ojämna bestånd där man kan komma till med traktorn och ta ner de stora träden om man önskar. Främst gran, så jag tänker att de övriga klenare träden kan få stå kvar ett tag till. Men hur avgör man när ett träd är fullväxt för att ta ner? En gran som jag inte når runt torde vara över 55 cm i brösthöjd. Där någonstans börjar det även bli otympligt att hugga. Hur ser prisbilden ut vid stockmätning.

Öppnar för diskussion och synpunkter. :)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#284844 Är det inte enklast att du kollar på köparens prislista?

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284845 Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar. Hur avgör du det med hjälp av listan?

   TS
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

jannee  
#284846 För mig varierar det från objekt till objekt, står granen förhållandevis ensam och den troligtvis inte är rötpåverkad kan den gärna få stå kvar, desto större träd, desto mer växer den in, om den nu inte slutat växa, syns mest på toppen.
Står det däremot tre fyra halvstora granar i dess omedelbara närhet som väl kan behöva den stora granens plats för att växa optimalt åker storgranen självklart ned, även om det synes bli en lucka.
Visst jag dimensionshugger lite där och var, förkastligt säger expertisen men det är min mark och min skog så jag gör det som jag finner lämpligast, fel eller inte.
Eftersom jag dessutom alltid säljer för fast jämsöverpris är övergrovt inget jag oroar mig för.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284848 Jag funderar på tillväxten av det enskilda trädet. När tillväxten avtagit så pass mycket att pengavärdet i granen förräntar sig bättre på alternativ placering är det dags att ta ner det. Men vem går runt och för tillväxtstatiskt på enskilda träd i sin skog. Men som jannee skriver, kanske räcker att titta på hur toppen ser ut men jag undrar om inte tillväxten för flera år sedan avstannat när toppen blivit mer rundad.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284849 Södra gar väl 70 cm som maxmått om jag inte missminner mig. Eller 75?

En del granar är farligt nära.

   TS
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284850 Stora granar som är större än omgivande träd kan växa bra på diametern även om höjdtillväxten har börjat avta, men röta kan ställa till det. Det finns bara ett sätt att hålla koll om man inte vill borra träden och det är att mäta diametern så noga som möjligt, på exakt samma höjd och med klaven i samma riktning, med några års mellanrum.

När det gäller konkurrens med träd runtomkring så ska man komma ihåg att träd påverkar sin omgivning inom ett stort område, inte bara de närmaste träden, eftersom det är näring och vatten man konkurrerar om, inte ljus. Räkna med åtminstone trädhöjden i diameter runt varje träd. Så länge grundyta/volym är tillräckligt stor i genomsnitt i beståndet så hålls produktionen på en rimlig nivå. Kurvan i bilagan till 10 paragrafen i SVL visar ungefär 60% av max produktion så om du håller dig en bit ovanför den så får du någorlunda hög produktion.

När är träden tillräckligt stora för att avverkas? Som David S skriver, när du har mer nytta av pengarna nån annanstans än i trädet, och då handlar det om ränta. Låneränta eller sparränta.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

jannee  
#284862 Själv inbillar jag mig att jag kan se på en gran när den är mogen (övermogen), behöver inte för den sakens skull var speciellt stor.
Ser den gles ut i barren, allmänt lite lurvig, ja då åker den, oberoende storlek. Många gånger kan det nog bero på att vatten och näringstillgången inte är tillräckligt god.
För övrigt är det ingen större mening med att avverka för att sätta in pengar på skogskonto, måste i så fall vara väldigt dålig tillväxt eller speciellt bra betalt för att man bör eller ska avverka.
Den ränta man idag får motsvarar i princip bara inflationen, då kan det t.o.m. vara bättre att skatta fram pengarna och köpa aktier, börsen har de senaste åren stigit med minst 10% årligen.
Men vad vet jag, framtiden ser inte lite oroväckande ut.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284867 Min erfarenhet, efter att ha sett en mängd träd på långsiktiga försöksytor, är att just granar har otroligt dålig koppling mellan hur de ser ut rent allmänt och hur de växer. Toppskottet är en bra indikator på så vis att granar med hyfsade toppskott alltid växer bra även på diametern, men det kan de göra även med kort toppskott. De ska vara extremt lurviga, rent undertryckta, för att man ska kunna se att de växer dåligt. Men om konkurrensen minskar så brukar även sådana granar kunna sätta fart, om de inte är för höga och med för liten krona.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#284870
Mangan skrev:Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar. Hur avgör du det med hjälp av listan?
Om man jämför prislistan för gran och tall i Västerbottens kustland som jag känner till ser man att granens volympris ökar väsentligt mindre vid en viss diameter och det beror i huvudsak på att skogsbolagen inte vill att vi överhåller gran pga sjuka.
Vad gäller tall fortsätter volympriset att öka med större diameter.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#284871 Jag sitter med en sprättplatta men kan någon länka in prislistan från ex. Martinsons skog? Då blir det nog enklare att se hur det förhåller sig.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

rikard_e  
#284921 Har lärt mig att när granen är färdigvuxen så ser man på toppen, den ska vara bred, och inte spetsig, då är den färdig.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284925 Även stora granar kan stå still och "vila" och få en trubbig topp, och sen efter några decennier sätta fart igen.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284927 Biologin är aldrig förutsägbar, här väger egna och andras erfarenheter tungt.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284928 ... framförallt dokumenterade "erfarenheter". Problemet med träd är att sådet ofta handlar om så långa tidsperioder att det mönskliga minnet inte duger. Det måste dokumenteras på något vis. Mätas, fotograferas, osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).