Traktorn i skogen

Vältningsrisk med traktor

28 inlägg 20445 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284058 Ja de kom en lag om störtbåge på 50 talet på traktorer i Sverige men de finns väl en gräns vid 600kg med för att de rena trädgårdstraktorerna ska slippa.
Men så lite väger den väl inte?
Har lagt Valmeten på sidan 2ggr i skogen, de gick rätt långsamt själva vältningen men att hoppa även utan hytt hade varit hopplöst.
enda hållet hade varit åt samma håll som den välte o de hade varit vansinnigt fel.
Kniper de så fastnar man säkert i ratt/växelspak/hydralspak eller nåt som skrevs innan

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

husqvarna_med_sthil  
#284165 När man aldrig vält med en traktor är det ju svårt att veta var man har gränsen och när det börjar bli farligt för som sagt så lutar det ju nästan hela tiden när man är i skogen. Själv tyckte jag det var ständigt snett och vingligt i vintras men det var aldrig speciellt snett.

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Aqualize  
#284832 Så folk vet vad det är för maskin (Kubota B7000, random bild med förare på internet):
Bild


Såklart att på en sådan känner man nog mer sidovältningsrisk än på en grålle.

Enligt den här sidan som säljer begagnade småtraktorer så väger den 480 kg.
http://kompakttraktor.com/page10.html

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Aqualize  
#284833 Som synes helt andra möjligheter att hoppa av än på en konventionell traktor.
Är ju handtag på bakskärmarna så man kan ju luta sig ut rätt mycket.
Hittade en annons på en B7000 med överstegringsskydd. Att hitta ett sådant godkänt i Sverige lär väl inte vara möjligt men jag tror man kan ta på sig själv att kopiera designen.
www.blacktrac-compact-tractors.co.uk/shopexd.asp?id=198

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Skogstomte  
#284835 Här kommer ett klipp från tuben med det mesta som går att ställa till med en traktor, även vältningar. Vissa fick nog väldigt ont - om de klarade sig...


[youtube-klipp]https://www.youtube.com/watch?v=parXysSiu9U&feature=youtu.be[/youtube-klipp]

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

JensSkoog  
#284839
Skogstomte skrev:Här kommer ett klipp från tuben med det mesta som går att ställa till med en traktor, även vältningar. Vissa fick nog väldigt ont - om de klarade sig...

Här måste det vara alkohol med i körningen - några av dom kom vell aldrig bakom et rat igen hellre på kyrkogården :cry:

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Aqualize  
#284881 Hemska olyckor men jag är så kall av mig så man kan se det som instruktionsfilmer också.
Vi ser t.ex. traktorn vid 1:10 som går igenom isen. Visar varför takluckan ska vara öppen när man kör på is (som det står i skyddshytterna). Han försvann snabbt ner där, men det finns chans att han klarade sig. Vi läste väl för några år sen i Land Lantbruk om en som kört ner sin Valtra A-serietraktor i någon älv och liksom kommit ur traktorn när den var nere under vattnet. Han kom väl upp men höll på förfrysa sig helt innan han kom till en stuga där han kunde få hjälp.



Som kontrast till hur en normal traktor kan välta så kan man ju se de som kör på 2 hjul.
Gränsen för hur jag skulle våga smygkrypa fram i en sluttning som är så brant som traktorn reses upp till på 2 hjul är passerad sedan länge. Men man kan se att vid lugnt och sakta mak så ska det gå att köra fast man själv ramlar ur sitsen (utan bälte).
Men innan någon testar - tänk på att tills ändlägena på framaxelpendlingen nås så balanserar en vanlig traktor inom en triangel där den måste hålla vikten. T7050:n i videon ser väl ut att ha pendlingen lite låst ändå.


Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Skogstomte  
#284883 Jo, jag lade upp klippet i dokumentärt syfte. Själv tittar jag mest på hur fordonet beter sig. Precis som Aqualize har noterat går det köra i riktigt branta sluttningar om det går väldigt sakta. Farten är i detta fallet balansens värsta fiende.

Som du säger så står en vanlig traktor på en triangel - detta blir snabbt kritiskt med fronlastare och tung last - speciellt om man lyfter upp lastaren högt. Normala lastmaskiner har ju pendelaxeln bak och blir istället stabilare med mer last.

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Aqualize  
#284885 Ja har man mycket i lastaren på en vanlig traktor (och speciellt utan bakvikt) så kan det vara bättre att backa ner för en slänt istället för att köra framåt utför.

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284886 Ur fordson traktorn fick smeknamnet Widowmaker pga av den hade lätt för att slå runt baklänges när den drog för tungt.
Men resten av filmerna måste de varit fulla så illa som dom betedde sig!

Tyngdpunkten på din Kubota är ändå så låg att den finns under din bak när du kör och du kommer nästan garanterat fega ur innan de välter i sidled

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

husqvarna_med_sthil  
#286771 Vad betyder "triangeln" som nämns vid några tillfällen i tråden ?

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Erre  
#286775
husqvarna_med_sthil skrev:Vad betyder "triangeln" som nämns vid några tillfällen i tråden ?


Hittade ingen bild på en traktor. Fick bli en hjullastare istället, men framaxeln på en traktor är ju ledad. Så triangeln hamnar tvärtom jämfört med en hjullastare. Spets framåt. Röd prick är gemensam tyngdpunkt. Alltså för både last å maskin.

http://issuu.com/masystemutbildning/doc ... 72/2426580

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

husqvarna_med_sthil  
#286791 Tack. Jag tycker det är lite svårt att förstå för att omsätta i praktiken. Jag har några minnen av det här med tyngdpunkt osv sedan truckkortet men det är så längesedan. Man skulle ju vilja på något vis hitta en teori som man kan översätta i verkligheten för att veta var den teoretiska gränsen borde vara när man funderar om det går att köra eller om man bör låta bli.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).