Motorsåg och handhållet

Proffsfällning el. farlig amatör?

70 inlägg 30553 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

jannee  
#284703 Har själv gjort som Röjarkalle när jag fällt för processor, mer regel än undantag. Inte hade man någon större lust att bära med sig kil och slägga. Dock hade jag nog som mest bara 10 som stod och väntade med att bli påknuffade. Låter kanske farligare än det var, men vem skulle kunna komma travande bland de redan fällda träden - var ju oframkomligt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284713
jannee skrev:Har själv gjort som Röjarkalle när jag fällt för processor, mer regel än undantag. Inte hade man någon större lust att bära med sig kil och slägga. Dock hade jag nog som mest bara 10 som stod och väntade med att bli påknuffade. Låter kanske farligare än det var, men vem skulle kunna komma travande bland de redan fällda träden - var ju oframkomligt.
Behöver egentligen inte svara på frågan du har redan gett svaren janne". Huggar kompisen och jag hade en drömgräns på 1000 träd fällda på en dag vi kom aldrig dit man orkade helt enkelt inte vi var ju båda i 25 års åldern men det hjälpte inte.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Carlfritidshuggare  
#284714 Jag vill inte förta kunskap och erfarenhet men tiderna förändras. Och notera nu att jag inte jämställer nya tider med motorsågskörkort. Men väl av att få ha hälsan och med större sannolikhet få komma hem till familjen efter en arbetsdag.

Sedan förstår jag även att det var tuffare tag förr. Man värderar olika, även synen på människoliv. Det är alltid konkurrens om (med) tid. ibland slår det över utan en tanke på om det verkligen behöver vara så. Kanske inte är mitt svar när det kommer till att ta ner träd som sitter fast i elledningar.

Inget blir väl bättre av att köra och släpa grejer i kanske timmar för att sedan spara sekunder. Det är bara det jag menar.

Det finns bättre metoder och de metoderna antar jag att proffs kommit fram till efter både erfarenhet och kunskap. Jag gissar att V-kapet med mera kommit fram genom arbete i skogen och inte bakom ett skrivbord. Bra då att använda dessa istället för att själva komma på allt.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

anersimyra  
#284716
röjar kalle skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.
Effektiv, förbjuden, och rätt idiotisk metod. Hur många som strök med vet jag inte, däremot var vi många som vid flera tillfällen klarade livet med en hårsmån.. :surp: :shock:

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284729 Mentaliteten var sån fick man ett träd över sig var man ett klantarsel, var man så dum att man sågade sig i benet fick man skylla sig själv motorsågen var till för att såga träd med.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284735 Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284771
Mangan skrev:Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.


Kan inte annat än hålla med men i dag har man fått säkerhets nojja.Det gäller att använda metoder som är både säkra och effektiva sen finns det alltid folk som tänjer på gränserna har alltid funnits och kommer också så att vara.Sen att det blir förluster det får man nog räkna med så länge det drabbar en själv och inte tredje person så är det inte mycket att yla över shit happens.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284773
röjar kalle skrev:
Mangan skrev:Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.


Kan inte annat än hålla med men i dag har man fått säkerhets nojja.
[quote]

Håller inte riktigt med. Det har aldrig varit nojig att tänka sig för lite innan.

Ta bara en sådan sak som trafikverkets nollvision där de gör vägarna säkrare, och biltillverkarna får högre krav på sig.

Igår såg jag en bil som precis snurrat runt på motorvägen. Först in i räcket på vänster sida, sedan snurrat över och hamnar på höger sida mot färdriktningen. Tack vare avbärarräcke, bilbälte och deformationszoner i bilen, så stod e fem passagerarna bredvid bilen till synes oskadda och väntade på brandkåren (som var först på plats). Hur hade det slutat för 50 år sedan?

Det är fel att tro att olyckor bara händer de klantiga. Allvarliga olyckor är så sällsynta (tom inom skogsbruket) att man kan gå olycksfri hela livet och ändå bete sig riskfyllt. Chansen är dock större att man klarar sig, och får mindre allvarliga skador, om man använder säkra metoder och redskap.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284810
Mangan skrev:
röjar kalle skrev:
Mangan skrev:Ja, det var mycket som var dumt för. Och farligt.


Kan inte annat än hålla med men i dag har man fått säkerhets nojja.

Håller inte riktigt med. Det har aldrig varit nojig att tänka sig för lite innan.

Ta bara en sådan sak som trafikverkets nollvision där de gör vägarna säkrare, och biltillverkarna får högre krav på sig.

Igår såg jag en bil som precis snurrat runt på motorvägen. Först in i räcket på vänster sida, sedan snurrat över och hamnar på höger sida mot färdriktningen. Tack vare avbärarräcke, bilbälte och deformationszoner i bilen, så stod e fem passagerarna bredvid bilen till synes oskadda och väntade på brandkåren (som var först på plats). Hur hade det slutat för 50 år sedan?




Svärfarsan har varit bilmekaniker hela sitt liv är nu 80 års ålder för många år sen hade vi en dispyt om abs bromsar han tyckte det var så bra.Jag ifråga satte om det var så bra.Han hävdade styvnackat att det var kanon bra det var en av dom bästa grejer man kommit på.När jag sa till honom varför Stig Blomqvist inte har abs bromsar på rally bilen fick jag till svar ja men han kan ju köra bil.



Det är fel att tro att olyckor bara händer de klantiga. Allvarliga olyckor är så sällsynta (tom inom skogsbruket) att man kan gå olycksfri hela livet och ändå bete sig riskfyllt. Chansen är dock större att man klarar sig, och får mindre allvarliga skador, om man använder säkra metoder och redskap.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284820 Så bara att man går ut tror att man skall upp nå en nollvision visar vilken nivå man ligger på det är ju en utopi du har alltid den mänskliga faktorn.Det är ju lika säkert som att få Röjar Kalle att ta motorsågskörkort han kan ju både fälla säkert och effektivt så han behöver inte något körkort på motorsåg.Och till bilderna som det hela handlade om det såg oproffsigt ut det kan jag hålla med om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).