Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Liten nätt hydraulkran till trepunkten

10 inlägg 10239 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten nätt hydraulkran till trepunkten

lissnils  
#279524 Har en Jinma 304. Trepunkten lyfter enligt specen 490kg. Har fått för mig att det skulle kunna vara intressant att kasta av 3 tonsvagnen, haka på en kran med hyfsad räckvidd(+4m i alla fall) och montera på en liten nätt klipp. Tex denna:

Sen puttra runt i eftersatta röjningar(snudd på förstagallring) och klippa, lägga i högar, haka på vagnen igen, skota till närmsta skogsbilväg och sen sälja till flisning.

I mitt dumma huvud låter det som att ALLT detta är skoj.

Ponera att jag skulle leta kran - vad ska jag ha? Kommentarer som att det kommer kosta mer än det smakar är irrelevanta - det här är på tankestadiet än.

Shoot!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten nätt hydraulkran till trepunkten

lissnils  
#279526 Tillägg: Klart det skulle vara tidseffektivare att sätta klippen direkt på skotarvagnen. Men så måste jag så att säga hugga/röja basvägar först och även ha dem ganska tätt. Tror att traktor utan vagn blir betydligt smidigare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten nätt hydraulkran till trepunkten

hemhuggare  
#279553 Tänk bara på att du behöver ha ungefär dubbla hydraulkapaciteten mot vad klipptillverkarna säger för att få fart på klippen

Avatar Fallback

Re: Liten nätt hydraulkran till trepunkten

axwell  
#279559 En 4-meterskran från Weimer, gjort för att sitta på 3-punkten eller flyttas till vagnen.

Vikt står längst ned på sidan, pris 29.5´.

Den i ditt klipp är klenare och har 3,2 m räckvidd.

Weimers kran väger troligen lika mycket som mitt grävaggregat, min något mindre traktor behöver extra framvikt på/eller i frontskopan för att ta sig fram över stubbar och stenar när situationen inte medger att bommen svängs åt någon sida utan måste stå rakt bakåt.

En forumist "vetinte" har skrivit en hel del om Weimers kran på en kinatraktor, samma modell eller snäppet över din(Jinma, Foton??).

http://www.weimer.se/subdet75.htm

Användarvisningsbild

Re: Liten nätt hydraulkran till trepunkten

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279565 En prototyp ifrån Kranman.https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 0100,d.bGQ

Användarvisningsbild

Liten nätt hydraulkran till trepunkten

lissnils  
#279573
hemhuggare skrev:Tänk bara på att du behöver ha ungefär dubbla hydraulkapaciteten mot vad klipptillverkarna säger för att få fart på klippen

Hm...ok. Men funkar det (likt mitt youtube-exempel) med en tocken där extern hydraulpump så borde ju traktorn min klara biffen tycker jag...letar i specen men hittar fan inga siffror...

   TS
Användarvisningsbild

Liten nätt hydraulkran till trepunkten

lissnils  
#279574
axwell skrev:En 4-meterskran från Weimer, gjort för att sitta på 3-punkten eller flyttas till vagnen.

Vikt står längst ned på sidan, pris 29.5´.

Den i ditt klipp är klenare och har 3,2 m räckvidd.

Weimers kran väger troligen lika mycket som mitt grävaggregat, min något mindre traktor behöver extra framvikt på/eller i frontskopan för att ta sig fram över stubbar och stenar när situationen inte medger att bommen svängs åt någon sida utan måste stå rakt bakåt.

En forumist "vetinte" har skrivit en hel del om Weimers kran på en kinatraktor, samma modell eller snäppet över din(Jinma, Foton??).

http://www.weimer.se/subdet75.htm

Klart intressant kran. Inte så tung heller som det såg ut. Men frontvikt är nog en bra idé.

   TS
Användarvisningsbild

Liten nätt hydraulkran till trepunkten

lissnils  
#279576
Mikael skrev:En prototyp ifrån Kranman.https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 0100,d.bGQ

Jäeklar va cool Jinma! Glufsen! 8)
Men klippen Hummern - vad kan sägas om den jmfr Jussis?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten nätt hydraulkran till trepunkten

bmbamse  
#284610 Jag är skeptisk till 3-punktsalternativet... Jag har en liten sonny-kran på en BM-600 i jordbrukslyften och DEN blir lätt i fronten, "vinglig" när lutningen ändras och det gungar iväg åt den sida som är lägst, trots begränsningslänkar. Ska du ha kran på en så liten traktor och hålla den på hjulen så bör du nog ha någon form av kranhylsor så kranen sitter stumt i sidled! Förutom det så lär du nog behöva en stadig frontvikt.

Användarvisningsbild

Re: Liten nätt hydraulkran till trepunkten

lissnils  
#284637 bmbamse: Hm jo...jag har snackat lite med en firma i grannbyn som sysslar med kranar, eller framförallt energiklippar. De sa ungefär samma som du.

Skjuter nog upp mina planer tills dess jag "växt ur" Jinman...

...eller så gör jag ett mellanting och testar en "mini-klipp" typ den Vahva Jussi har på min lilla tretonsvagn som hänger bakpå Jinman. Hm. Vi får se. Budgeten säger: först kedjeröjsåg - sen annat! :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).