Skotare

890.3

33 inlägg 10043 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

890.3

eliasson  
#28292 Den 890.3 jag kör har gått 5000h. Bakramen blev utbytt mot en ny efter 2500h pga sprickor. Den nya har även den spruckit nu och ska svetsas och förstärkas.

Är en loadflex som gått med ca 20 ton/lass i mestadels bra terräng.

Någon som själv har haft eller hört talas om liknande problem??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28322 du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller

Avatar Fallback
Ellingsson  
#28367 haha bra svar,det är väl ingen garanti om du konstant har kört 20 tons lass ?

Avatar Fallback
eliasson  
#28369 Nu var det väl inte det jag frågade, är medveten om att det är en 18 tons skotare. :lol:

Men någonting säger mig att det finns fler 890 i landet som går med 20 tons lass och då kunde det vara intressant att höra om fler har eller har haft samma problem.

Antar att du kör 890.3, har den fungerat bra??

   TS
Avatar Fallback
eliasson  
#28370 Den första gick på garanti. Kommer ut en svetsare och förstärker den andra från Swelog, vet inte om det blir garanti eller om chefen får betala.

Men som sagt, jag frågade inte varför den har spruckit utan om fler varit ute för det!!

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#28378 jag kör en 890.1 med breddning,utan våg,men om man har våg så skulle jag nog aldrig lasta över 18,men i bland måste man ju ta med sig de där sista,men det är ju ett MÅSTE...ja den går bra lite slö i kran och pumpar men den rullar på,enorm skillnad på ny och denna jag kör...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28380 Nämde i dag detta för en jag känner som kör en 890.3 Loadflex.
Han skulle kolla på detta forum nu och kolla med andra om hur deras 890.3 har gått.
Har visst varit en del krabb med hans.
Får se om han hör av sig här.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28392 våran 890 har då gått bra nu i drygt 2000 timmar och vi ha då inte hitta nå sprickor på den men så ha vi bara lastat 18 ton

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28397 Vet inte om detta är vanligt, men sprickor borde inte finnas vid dessa timmar även om man kört 10% överlass. Det ska den tåla, svagt annars tycker jag. Sedan tror jag att körstil är minst lika avgörande som lastvikt när det kommer till att matta ut grejer.

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28398 Vi är inne på våran 3e egentligen 4e 890 nu, och vi har aldrig haft problem med att det spricker nånstans alls.... HAr aldrig hört nån härikring heller som haft problem, dom verkar ju hålla för allt och alla.
Vi har ju då itne haft nån .3a men .1 och .2 ska ju ha samma ram.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28417 Stora har haft en del problem med sprickor på deras 890 här,dock efter lite mer timmar.
En gammal klasskompis fick ja höra bytte bort sin 890 i "förtid". 5-6000h. Vet dock inte varför men helt nöjd kan han inte varit,lr. så va han väldigt taggar på att få en elephant istället.

Avatar Fallback
eliasson  
#28444
Henrik K skrev:Nämde i dag detta för en jag känner som kör en 890.3 Loadflex.
Han skulle kolla på detta forum nu och kolla med andra om hur deras 890.3 har gått.
Har visst varit en del krabb med hans.
Får se om han hör av sig här.


Ska bli intressant att höra! I övrigt har basmaskinen gått bra men vi har fått byta vaggan i en grip och senare till en ny grip på garanti pga att vaggan spricker mitt i svetsen på kortsidan in mot rotatorbulten. Är en cranab G40 grip.

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#28541
eliasson skrev:Nu var det väl inte det jag frågade, är medveten om att det är en 18 tons skotare. :lol:

Men någonting säger mig att det finns fler 890 i landet som går med 20 tons lass och då kunde det vara intressant att höra om fler har eller har haft samma problem.

Antar att du kör 890.3, har den fungerat bra??

Vi prova en 860.3 loadflex , och den hade en fin övervakning på lastvikten . varför inte använda den på eran 890.3 :roll:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28547
Thunborg skrev:
eliasson skrev:Nu var det väl inte det jag frågade, är medveten om att det är en 18 tons skotare. :lol:

Men någonting säger mig att det finns fler 890 i landet som går med 20 tons lass och då kunde det vara intressant att höra om fler har eller har haft samma problem.

Antar att du kör 890.3, har den fungerat bra??

Vi prova en 860.3 loadflex , och den hade en fin övervakning på lastvikten . varför inte använda den på eran 890.3 :roll:


Våg är väl standard på alla Loadflex.

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28568
eliasson skrev:
Henrik K skrev:Nämde i dag detta för en jag känner som kör en 890.3 Loadflex.
Han skulle kolla på detta forum nu och kolla med andra om hur deras 890.3 har gått.
Har visst varit en del krabb med hans.
Får se om han hör av sig här.


Ska bli intressant att höra! I övrigt har basmaskinen gått bra men vi har fått byta vaggan i en grip och senare till en ny grip på garanti pga att vaggan spricker mitt i svetsen på kortsidan in mot rotatorbulten. Är en cranab G40 grip.


NI ska köpa den kraftigare G40HD, den är betydligt kraftigare överallt. Kranen är ju så stark så de måste vara stadiga saker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).