Motorsåg och handhållet

ms241 eller 543xp?

24 inlägg 16021 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ms241 eller 543xp?

tikkapikka  
#284162 Hej. Ska köpa ny såg inom kort då jag känner behovet av en lite lättare och rappare såg för kvistning och gallring. Tänkte då gå på en professionell såg direkt då jag idag kör två st farmarsågar(025 och ms251) som känns lite för tunga att kånka omkring med men funkar fint på vedbacken. Kan tillägga att jag är rätt nybörjare på skogsbruk men har en del vana av att såga vindfällen på jobbet (elbolag). Min arbetsgivare har bla. 2 st ms241 som hittills har gått felfritt men jag är lite tveksam till all elektronik. En mindre såg än 40+cc känns inte aktuell. Synpunkter mottages.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ms241 eller 543xp?

traktorz  
#284168 Jag har själv sökt finna svaret på samma fråga, dilemmat MS241 eller 543XP. Jag hade förmodligen handlat den ena eller den andra, om inte stormen Ivar kommit emellan.

Rotkapandet i vintras fick bli med ett 15" svärd på en gammal trotjänare, på en Jonsered CS2152 (HVA 353 ekvivalent). Dessutom tog vi i våras rätt på drygt 25 grova frötallar, där en CS2150 (HVA 350 ekvivalent) fick bli den lätta kvistningssågen efter kapet. Har därvid kommit att bli ganska nöjd med prestanda hos dessa 50-kubikare.

Har dock inte helt släppt tanken på en lättare 42cc-såg. Eller kanske är det en MS201 som jag istället borde satsa på, men jag har ju redan en MS192, som blockerar att gå vidare med en MS201, så länge som MS 192 fungerar.

Ingen av våra sågar har elektroniskt styrd bränsle/luft-blandning, inte ens vår nyaste såg, en MS362C-Q. Våra två äldsta Jonsered är 12 resp 10 år gamla, går alldeles utmärkt, låt vara att de inte är av den modernare typen med friskluftsmotorer.

En Stihl MS201 eller en Husqvarna 550XP är i vårt tycke de närmaste alternativen till lösningen på MS241 eller 543XP dilemmat, beroende på hur du kommer att jobba med sågen.

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

tikkapikka  
#284170 Detta med elektronikproblemet talar ju till husqvarnas fördel. Har läst en del andra synpunkter där den ratas för att den inte är tillverkad i sverige. Har en hva handlare 2 min hemifrån så service talar ju för den också. Dock är jag väldigt nöjd med båda stihlarna förutom klumpigheten. Smidighet på den nya sågen är att prioritera då min sambo kommer att använda den med efter att vi gått en skogsbrukskurs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ms241 eller 543xp?

JensSkoog  
#284174 Elektroniken är här, och den får vi leva med. Om femton år kommer vi till å
undras hur det gick utan! :wink:
Har handlat tre MS241 till kompisar, amatörar som använder såg jävnlig, och dom är jätteförnöjda. Skulle ha köpt en til mig själv ochså, men har redan MS 200 som har mycket kvar i sig och MS171 till fruntimmeret :lol:
I kvistning och gallring av dimentionar upp til 6" eller så, är en lett såg en dröm å jobba med, isär om man har tänkt å bli gammal med sågen och ha armar och akslar kvar efter 50.

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

Jim_the_one  
#284183 Förstår inte alls varför det skulle vara nåt problem med elektroniken.
Skulle något vara knas så visar det väl sig tämligen snabbt å det är ju en ny såg du ska köpa, bara in å byta den om den mot all förmodan skulle krångla.

Nu vet jag förvisso inte hur stihls elektronik är men jag har inte haft några som helst problem med mina 2 hqv autotune sågar iaf, raka motsatsen faktiskt.


Men står du å väljer mellan vad som helst å 543xp så hade jag nästan valt vad som helst istället.
Iof så kan den demosågen jag prova varit ett sämre exemplar. Men gå till handlarn å låna en 543 så får du se själv om du blir nöjd.

Jag hade nog gått på MS241 om det bara var dom två att välja på.
Men en MS201 är inte att förakta, funderar själv på en sådan som lillsåg då jag har en 550XPG som jag är supernöjd med, å går man lite med 576an så känns 550 som en lillsåg. haha


Sen upplevs en 550 som mycket smidigare och lättare än en 025/251

Å nog orkar en kvinna med en 550 också om hon inte är rädd att bryta en nagel i vanliga fall. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

maltex  
#284184 HVA543 xp är väl inte en så modern såg,så det är väl bättre att titta på HVA550 xp eller liknande från början.Köpte själv en HVA545 då man är lite snål och man tycker den täcker dom behov man har.Men märke och modell är inte så viktigt bara man blir nöjd.

Användarvisningsbild

Re: ms241 eller 543xp?

JensSkoog  
#284188
maltex skrev:Men märke och modell är inte så viktigt bara man blir nöjd.

Det där är rena sanningen :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

tikkapikka  
#284193 Som sagt har jag sågat en del med 241 och gillar den, så om dom bara funkar så...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ms241 eller 543xp?

JensSkoog  
#284199 Enligt mina kompisar funkar dom kanonbra! En av dom beskrev den som min nya, ilskna såg - han hade en gammal 025 som havarerade innan jag skaffade han 241. (Jag är inte sågpushare, men min ÅF körde kampanj på 241, så jag tipsade mina kompisar om bra pris och tog med till dom)

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

tikkapikka  
#284236 Fick pröva en ms201 av en bekant idag. Måste säga att jag blev såld direkt, maken till smidig såg har jag aldrig hållit i! Tror jag skaffar en sån och sedan när 251an ger upp skaffar jag en större proffssåg. Vettigt tänkt eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ms241 eller 543xp?

JensSkoog  
#284241
tikkapikka skrev:Fick pröva en ms201 av en bekant idag. Måste säga att jag blev såld direkt, maken till smidig såg har jag aldrig hållit i! Tror jag skaffar en sån och sedan när 251an ger upp skaffar jag en större proffssåg. Vettigt tänkt eller?

Hörs mycket smart ut! Du kommer inte å ångra :grin:

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

Hema  
#284263 Liten såg MS201, lite större någon HVA 550, 560.. Så svaret på din fråga är inte någon av de två du funderat över först. HVA är dumma som inte kommer med en 540, 543:an förstår jag mig inte på. Det är ingen HVA!

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

Carlfritidshuggare  
#284289 Får tala med nybörjarens erfarenhet. Har precis börjat men var tvungen att köpa såg. Blev en 241. ÅF nära sommarstället vilket gjorde att det blev Stihl. Som jag ser det är 241 en bra såg att starta med. Går att hantera utan massa muskler och den service man ska göra som lekman är enkel. Ibland får man tänka till lite extra vid kapning men det ser jag som skolning

Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

tikkapikka  
#284314 En yrkeshuggare på jobbet satte i morse griller i huvudet på mig och manade mig att köpa 550xp baserat på mitt huvudsakliga användningsområde. På lunchen åkte jag till handlaren och hämtade den enda som fanns kvar i lagret. Bara att börja såga...

   TS
Avatar Fallback

Re: ms241 eller 543xp?

Ferguson system  
#284317 Gratulerer med ny sag. Den kommer du nok til å bli fornøyd med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).