Traktorn i skogen

bm430 3punktslyften/hydralik

8 inlägg 10968 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bm430 3punktslyften/hydralik

lodjuret  
#283872 Har problem att kunna hissa ner lyftarmarna, från översta läget ner till ~mitten går som den borde.
Har testat alla möjliga kombinationer av inställningar jag kommer på. Enda sättet jag har fått dem gå ner hela vägen är om traktorn är avstängd och jag rör på spaken bak på traktorn där man kan ställa in den i dragläge. har inte testat i år men i fjol fungerade hyd

olja och filter byttes samt sugsil rengjordes för mindre än 2 år sedan.

har inte haft något behov att använda dem senaste 15 åren eller nåt, så har inte någon koll hur nytt problemet är. Skopan (belastad) fungerar som den ska, lyftarmarna går normalt i övre delen (även med belastning).

Någon som har en aning var jag borde leta felet?
trasiga/täppta ventiler?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

Erre  
#283897 Om du höjer upp armarna och frigör hitchkroken och sänker, är det likadant då??

Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

lodjuret  
#283904 Ja den glömde jag testa.

Hitchen fungerar ej, anledningen att jag inte testade är förmodligen att senaste åren gått ut och frigjort den manuellt då vajern inte varit optimal och inte orkat/kommit ihåg att byta den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

Erre  
#283911 Anledningen till att jag undrade är att jag varit med om en Volvo 650 som hade samma problem som du har. Det visade sig vara så glappt i järnen till kroken så att när man sänkte bara armarna så löpte inte järnen utan dom fastnade och då stannade armarna. Går armarna ner riktigt när du frigör kroken har du nog felet där. Jättesvårt att veta så här utan att veta mer hur det ser ut på din traktor, men kolla detta innan du river ner en massa.

Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

lodjuret  
#283922 8436

tack för förslaget men den gick forfarande bara ner till knähöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

Erre  
#283924 Ok.

Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

Erre  
#287167 Hur har det gått för dig med traktorn??

Användarvisningsbild

Re: bm430 3punktslyften/hydralik

lodjuret  
#290618 Ursäkta sent svar.

Tryckstången bakom övre fästet i 3punkten var av.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).