Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111252 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Robertberg  
#274274 Körde igenom tre liter rapsolja i vedmaskinen i helgen, enda skillnaden jag märkte var att den rann igenom lite lättare. Och en svag doft av popcorn.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#274278
obantteg skrev:Körde igenom tre liter rapsolja i vedmaskinen i helgen, enda skillnaden jag märkte var att den rann igenom lite lättare. Och en svag doft av popcorn.
Månde tillverkare av sågkedjeoljor bäva.. :shock: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

karlastrid007  
#274360 jag har kört en jävla massa tankar med rapsoljan och tycker det funkar perfekt. Även om det blir lite rinnigt, vilket jag inte märker, så spelar väl inte det någon roll? Poängen med oljan är att minska friktionen och att det ska glida, och det funkar perfekt!

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274405 Största funktionen är nog värmeavledning mer än friktions minskning.

Jag har några killar som testar detta åt mig nu. Jag saknar Scandia oils EP olja nåt grymt. Den var svårslagen.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Midgård  
#274447
jonsered95 skrev:Beställde 25 liter rapsolja från en i trakten, så får se om det funkar bra. Kostar ju bara 13 kronor litern plus moms, jämfört med 22 kronor litern plus moms som jag betalar för oljan nu... :smile:


På Willys säljer man rapsolja 5 liter/69,50 gör 13,90/l kr inkl moms, En 10 litersdunk kostar 138 kr vilket gör 13,80 kr/l inkl moms. Alla butiker har dock inte 10 litersdunkar

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274562
Mange skrev:Största funktionen är nog värmeavledning mer än friktions minskning.

Jag har några killar som testar detta åt mig nu. Jag saknar Scandia oils EP olja nåt grymt. Den var svårslagen.


Är det maximal avkylning som gäller, så torde Arborol vara svårslaget, då det (vid plusgrader) blandas med 4 delar vatten viewtopic.php?t=1412
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283875 Okej, hur har det gått ni som prövat rapsolja?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#283888
Mangan skrev:Okej, hur har det gått ni som prövat rapsolja?
Jag har nu kört upp ca 30 liter, om det beror på oljan vet jag inte, men svärdet blev blåanlöpt på en yta motsvarande en tioöring en bit ut från noshjulscentrum, anlöpningen skedde på undre delen av svärdet. Men anlöpningen har trots många gångtimmar inte ökat i omfattning. Allt verkar alltså funka perfekt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283889 Vad var det för svärd?
Har inte hört eller sett nåt negativt än så länge.
En kille fick läckor på två såg, men det behöver inte ha med oljan att göra nödvändigtvis.
Äldre sågar som har benägenhet o söla lite oavsett olja.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#283891
Mange skrev:Vad var det för svärd?
Har inte hört eller sett nåt negativt än så länge.
En kille fick läckor på två såg, men det behöver inte ha med oljan att göra nödvändigtvis.
Äldre sågar som har benägenhet o söla lite oavsett olja.
Det är ett 15" 325 Red Mountan, för övrigt ett riktigt stabilt och bra svärd, det går 40-50 timmar innan det är dags att grada av.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292334 Körde fem tankar idag.. verkar lovande med rapsoljan, enda biverkningen är en lukt av pommes frites.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

anersimyra  
#292335
OAS-forests skrev:Körde fem tankar idag.. verkar lovande med rapsoljan, enda biverkningen är en lukt av pommes frites.
Jag har nu kört Willys rapsolja sedan i våras, den fungerar hur bra som helst.. :smile: Men spillet på bilens flak har hårdnat, så en sväng med " fulolja " för de som inte sågar alltför ofta kan rekommenderas.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

JensSkoog  
#292340 Doft av pomm :lol: es frittes. Jag blir hungrig bara jag tänker på det.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

skogsrisen  
#292417 Jag öste i raps i kombidunken och sågade upp ett gäng tankar. Gick kanon:)

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

palbin  
#292423 Det går att hälla i vilken "olja" som helst kanske mao, eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar