Före och efter jobbet

Vartannat yrke onödigt om 20 år!

5 inlägg 4929 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vartannat yrke onödigt om 20 år!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vartannat yrke onödigt om 20 år!

Hema  
#283588 Ser fram emot arbetstidsförkortningen som måste bli den enda möjliga lösningen för att inte ha allt för många arbetslösa.

Användarvisningsbild

Re: Vartannat yrke onödigt om 20 år!

Skogstomte  
#283590 Kanske - kanske inte.

Vi har hört liknande förut men generellt så brukar det ta längre tid än det räknas med i liknande prognoser. Jag jobbar åt ett större bolag, tekniken finns men fortfarande så kommer de flesta fakturor i pappersformat för att sedan skannas in hos oss.

Däremot så har något hänt på produktionsgolvet. Vi har många arbetsstationer där materialet plockas manuellt från en pall, bearbetas och plockas på en ny pall för att transporteras till nästa station. Under våren har det installerats två robotar (de två första hos oss) och vad man hör från ledningen så är det något man tänker fortsätta med.

Robotarna löser relativt enkla arbetsuppgifter som att plocka träbitar från en pall och stoppa i maskinerna. Sen plockar de undan ströna och så staplar de tompallarna också men de kan ju ganska mycket mer om någon gör lite program.

Avplockning görs fortfarande manuellt för man vill ha avsyning efter varje station.

Ägaren av grannföretaget uttryckte det ganska slående: Gubbarna betalar jag skatt för - robotarna gör jag avdrag för.

Användarvisningsbild

Re: Vartannat yrke onödigt om 20 år!

palbin  
#283659
Hema skrev:Ser fram emot arbetstidsförkortningen som måste bli den enda möjliga lösningen för att inte ha allt för många arbetslösa.


Alltså - där jag jobbar behöver man knappt göra ngt och
tjänar ändå (nästan) hur mkt som helst ... så det är i vart
fall på gång ... om än inte ännu en realitet på alla arbets-
platser ... . Så bara avvakta lite ... .

MVH

Användarvisningsbild

Re: Vartannat yrke onödigt om 20 år!

Peteflamingstar  
#283982 Saxat från artikeln:

"De yrken som löper minst risk att automatiseras är de som kräver fingerfärdighet, originalitet, konstnärlighet, social förmåga, förhandling, förmåga att övertala, och omtanke om andra människor. Skogsmästare, präst och speciallärare hör till dessa grupper, medan kassapersonal, försäljare, maskinoperatörer, bokförings- och redovisningspersonal tillhör de som löper störst risk."

Små chanser till tidigarelagd pension då alltså... :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).