Motorsåg och handhållet

Vilken gårdstrimmer rekommenderas

95 inlägg 56652 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283492 Nu har jag även köpt en 536 Li-R, som invigdes igår. Körde ca 5,5 batterier non stop, där vegetationen (innan trimningen) gick ungefär till vaden. Trimmern funkar bra och jag behövde aldrig vänta på att det andra batteriet skulle laddas klart. Praktiskt drifttid ca 40-45 minuter per batteri vid och då gick i princip trimmern non stop.

Jag tycker mig märka att trimmertråden räcker längre med 536 Li-R än på 536 Li-L, vilket borde bero på att trimmerhuvudets vinkel mot marken blir lite snällare vid sele. Men det kan ju också bero på att 536 Li-R är att föredra vid snällare terräng, medan 536 Li-L kommer mer till sin rätt vid stenmurar och dylikt.

Efter ca 3-4 timmar körning med den medföljande selen började jag bli stel i ryggen. Hur vida det berodde på felinställd sele eller på monotont svängande fram och tillbaka med trimmern ska jag låta vara osagt. Jag ska testa 536 Li-R med den gamla baggenselen nästa gång, så får jag se.
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#283543 Att slippa ha på sig hörselskydd måste va trevligt!

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

haggloader  
#283563 Vad tror ni om Ryobi med 36 volts batteri?

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283569
Hema skrev:Att slippa ha på sig hörselskydd måste va trevligt!


Då får du nog köra lie eller grässax. Ty hörselskydd rekommenderas å det bestämdaste till batteritrimrar - även om de nu är klart tystare än traditionella bensintrimrar!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283572
haggloader skrev:Vad tror ni om Ryobi med 36 volts batteri?


Hur många batterier medföljer, hur länge räcker batterierna och hur lång tid tar det att ladda batterierna?

Att det inte är någon höjdare att behöva avbryta jobbet för vänta på att batteriet blir fulladdat, vet jag av egen erfarenhet från Hitachi 18V trimmer.

Att däremot hinna ladda klart det ena batteriet innan man kört slut på det andra batteriet gör att det fungerar lika smidigt som en bensindriven trimmer (givet att batteriet kan laddas i närheten).
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#283573
Niking skrev:
Hema skrev:Att slippa ha på sig hörselskydd måste va trevligt!


Då får du nog köra lie eller grässax. Ty hörselskydd rekommenderas å det bestämdaste till batteritrimrar - även om de nu är klart tystare än traditionella bensintrimrar!
/Niklas

Hmm trodde det "bara" gällde sågen.. Jaja, det blir tystare iaf.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283574
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Att slippa ha på sig hörselskydd måste va trevligt!


Då får du nog köra lie eller grässax. Ty hörselskydd rekommenderas å det bestämdaste till batteritrimrar - även om de nu är klart tystare än traditionella bensintrimrar!
/Niklas

Hmm trodde det "bara" gällde sågen.. Jaja, det blir tystare iaf.


Japp och inget irriterande tomgångsknatter heller :smile:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284100 Här behövs inget hörselskydd, men däremot ett bra stängsel http://www.ja.se/?p=45015&pt=105&m=3433 :lol:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#284121
Niking skrev:Här behövs inget hörselskydd, men däremot ett bra stängsel http://www.ja.se/?p=45015&pt=105&m=3433 :lol:
/Niklas

:lol:

Var inne hos en återförsäljare o snackade lite om trimmar och han tyckte Hondas var väldigt trevliga, då de hade äkta 4-takt, annars tyckte han att Stihl var en klar segrare över Husqvarna när det gällde mindre maskiner upp till 35cc. Men efter det blev det jämnare o var mer tycke o smak. Bland batterimodellerna var Husqvarna snäppet vassare än Stihls motsvarighet. Dock hade Stihl i daxläget fler redskap som passade, men att Husqvarna snart skulle komma mer fler, samt att Husqvarna samtidigt skulle komma med uppgraderade batterierna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284268
Hema skrev:Bland batterimodellerna var Husqvarna snäppet vassare än Stihls motsvarighet. Dock hade Stihl i daxläget fler redskap som passade, men att Husqvarna snart skulle komma mer fler, samt att Husqvarna samtidigt skulle komma med uppgraderade batterierna.


Nämnde din säljare något om vilka nya redskap som skulle komma, om det rörde sig om proffsverktyg eller konsumentverktyg, samt skulle de uppgraderade batterierna vara bakåtkompatibla? När väntades de nya produkterna komma?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284272 Idag körde jag några tankar med Stihl 480:in + tretandad slykniv i mestadels brösthöga nässlor. Det gick riktigt bra. Den sista biten tog jag dock med batteritrimmern. Som väntat var Stihl 480:in betydligt mer effektivt än Husqvarnas batteritrimrar och skam vore väl annars. 300W + 5000 varv/minut ska ju inte kunna konkurrera med 2200W och 10000+ varv/minut.

Noterade dock att en tank på Stihl 480:in tidsmässigt motsvarar ca 2 HVA-batterier. Hade jag gått över detta område någon månad tidigare, så vet i sjutton om inte jag hade kunnat gått över området nästan lika snabbt med batteritrimmern. Men under rådande omständigheter var tveklöst Stihl 480 + trekantsklinga rätt val.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#284274
Niking skrev:
Hema skrev:Bland batterimodellerna var Husqvarna snäppet vassare än Stihls motsvarighet. Dock hade Stihl i daxläget fler redskap som passade, men att Husqvarna snart skulle komma mer fler, samt att Husqvarna samtidigt skulle komma med uppgraderade batterierna.


Nämnde din säljare något om vilka nya redskap som skulle komma, om det rörde sig om proffsverktyg eller konsumentverktyg, samt skulle de uppgraderade batterierna vara bakåtkompatibla? När väntades de nya produkterna komma?
/Niklas

Batterierna kommer med största sannolikhet va bakåtkompatibla, endast mAh som ökas på 18650/26650-batterierna. Batteriena och redskapen skulle komma snart, men antagligen i slutet av sommmaren/början av hösten. Vilka andra redskap det var vet jag inte, men det verkade som att det iaf skulle komma en batteridriven lösblås. Kan bara anta att grejerna håller samma klass som övriga i samma serie.

Då jag har en HVA 343 trimmer/röjsåg (tråd, kniv & klinga), så vore det bäst o välja 536Li-L framför 536Li-R va? Kan va skönt slippa selen om man bara ska göra något mindre jobb (under 1h). Det är min tanke iaf och även om man bara får med ett batteri lär det nog räcka rätt långt..

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284275
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Bland batterimodellerna var Husqvarna snäppet vassare än Stihls motsvarighet. Dock hade Stihl i daxläget fler redskap som passade, men att Husqvarna snart skulle komma mer fler, samt att Husqvarna samtidigt skulle komma med uppgraderade batterierna.


Nämnde din säljare något om vilka nya redskap som skulle komma, om det rörde sig om proffsverktyg eller konsumentverktyg, samt skulle de uppgraderade batterierna vara bakåtkompatibla? När väntades de nya produkterna komma?
/Niklas

Batterierna kommer med största sannolikhet va bakåtkompatibla, endast mAh som ökas på 18650/26650-batterierna. Batteriena och redskapen skulle komma snart, men antagligen i slutet av sommmaren/början av hösten. Vilka andra redskap det var vet jag inte, men det verkade som att det iaf skulle komma en batteridriven lösblås. Kan bara anta att grejerna håller samma klass som övriga i samma serie.


Det får vi hoppas! Vore trevligt med en batteridriven stångsåg från HVA, som ju Oregon redan har i sitt sortriment http://www.nimaab.se/se/art/stangsag-36v.php

Kanske rent av en batteridriven midjeröjsåg också, fast då bör det helst vara ett litet större batteri.

Hema skrev:Då jag har en HVA 343 trimmer/röjsåg (tråd, kniv & klinga), så vore det bäst o välja 536Li-L framför 536Li-R va? Kan va skönt slippa selen om man bara ska göra något mindre jobb (under 1h). Det är min tanke iaf och även om man bara får med ett batteri lär det nog räcka rätt långt..


Har du bara råd med en maskin, så är ju 536 Li-L + 1 extra batteri att föredra. Men det bästa vore utan tvekan både 536 Li-L (tool only) + 536 Li-R (komplett).

Jag tänkte som du och införskaffade 536 Li-L. Sedan dröjde det inte länge innan jag även införskaffade 536 Li-R också.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Robertberg  
#284279 Bara jag som tycker att Stihl trimmerhuvuden är skit? Det går på mindre och tråd än på Husqvarnas och tråden går av mest hela tiden.. Även om man har samma tråd.
Detta gäller då i tuff trimning, nässlor, tjockt gräs mm.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284282
obantteg skrev:Bara jag som tycker att Stihl trimmerhuvuden är skit?


Det tycker nog Husqvarna också... :P

obantteg skrev:Det går på mindre och tråd än på Husqvarnas och tråden går av mest hela tiden.. Även om man har samma tråd.
Detta gäller då i tuff trimning, nässlor, tjockt gräs mm.


Det är ju skillnad på tråd och tråd. Men om tråden går av hela tiden, är det kanske läge att pröva treuddig slykniv?
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).