Motorsåg och handhållet

Vad är bäst till gräsröjning?

141 inlägg 53508 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är bäst till gräsröjning?

Flugfiskaren  
#283542 Ja nu var snöret slut i röjsågen och nu undrar jag ska jag köpa mer snöre att fylla på med eller finns det nåt bättre att annvännda ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

traktorz  
#283550 Varje år verkar det dyka upp nya typer av snören och fästen. Så det finns nog business i den eftermarknaden.

Har du provat slyklingor? Finns med 2 eller 3 skär.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283551 Tröttnade på snören och kör mest med slyklinga numera (bra då man kör lite blandat). Men det finns ju som sagt många varianter att välja mellan.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Erre  
#283556 http://www.grene.se/internet/news.nsf/w ... yhed%20WWW
Denna är kanon. Kräver dock stor modell på röjsågen. Är inte ultimat till lite gräs längs husväggen och vid staketet, men den röjer grövre gräs/sly suveränt.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Flugfiskaren  
#283557 Klinga är inte ett alternativ röjer runt uthus vedhögar och i ett dike , så nån form av snöre eller trådar är av mest intresse .

Finns det inte nån typ av vajer en tunn sådan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Erre  
#283558 Erasure har 1/4 tum hydraulslang som snöre. Jag kapar trasig slang i 30 cm längder och kör med.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283561 Lie

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

anersimyra  
#283565
Flugfiskaren skrev:Klinga är inte ett alternativ röjer runt uthus vedhögar och i ett dike , så nån form av snöre eller trådar är av mest intresse .

Finns det inte nån typ av vajer en tunn sådan.
vajer håller sämre än bra " snöre "..

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Ferguson system  
#283566 Oregon har bra tråder, spesielt de med stål og nylon kjerne.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Windsor  
#283567 Oregons Jet Fit kör jag med. Ser ut som en silvrig hockeypuck som du stoppar in tandad plasttråd i. Tar alla former av växter. Fjolårs björksly slår den lätt av. Tar inte en halv minut att byta tråd i den heller. Men man får passa sig så man inte köper det lilla huvudet med de små trådarna för det är bara skit. Har sett att dem kommit med en nyare variant nu men den har jag inte testat.


Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#283593
Windsor skrev:Oregons Jet Fit kör jag med. Ser ut som en silvrig hockeypuck som du stoppar in tandad plasttråd i. Tar alla former av växter. Fjolårs björksly slår den lätt av. Tar inte en halv minut att byta tråd i den heller. Men man får passa sig så man inte köper det lilla huvudet med de små trådarna för det är bara skit. Har sett att dem kommit med en nyare variant nu men den har jag inte testat.


Hur blir den på pris jamförd med tråd? Kör allt mer med tjock tråd på min Stihl 260 och finner det ekonomisk. Om det är områden med sly har jag treuddig kniv på andra sågen.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Windsor  
#283664 Inköpspris på själva huvudet är jag inte säker på, men jag vill minnas att jag betalade ca 500 :- för det. Tråden kostar 170 :- för ett rör med x antal trådar, skulle tippa på 15-20 per rör men är ej säker. Trådarna håller mycket länge om du håller dig till gräs, skräppor, nässlor, hundkex, vass, hallonbuskar mm, så ett rör varar ganska länge. Vedbevuxna växter, ja det är nog inte det mest ekonomiska att köra med men det går utmärkt prestandamässigt så länge tråden är hel. Körde 4,5 tankar igår och till det gick det åt 7 trådar. Allt mellan himmel och jord som kan tänkas växa runt en damm slog den av.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#283680 Var inom min ÅF i dag, och han solde den för 690 Nkr. Mellan 4 och 500 för ett rör med trådar - vet inte hur många.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Amatörhuggare 62  
#283752 Oregano jet fint m röda taggade trådar. Tycker jag är bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Huskyman  
#283772 Fungerar Oregon Jet Fit till de flesta trimmers/röjsågar eller bara vissa märken? Såg ut som en smart lösning..
Har själv en Stihl röjsåg och en gammal Partner B322 som trimmer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).