Vedmaskiner, flishuggar

Revolutionerande vedmaskin??

57 inlägg 33834 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#281034
Anders_S skrev:. Någon som vet hur man skruvar ihop ett system men inte räknat på hastigheter osv. Sen vill man ju inte ha veden på backen...

Nja, tittadet just på en Kisa Kubik som kaper och klyver en 4,2m Stock på ca 1min.
Den här tog 3 stockar på 2 min (ungefär samma lengd), så hastigheten verkar det inte vara nåt fel på.
Självklart måste det vara en uttransportör, men denna maskinen er vel fortfarandet som en prototyp at räkna skulle jag gissa, så det kommer nog.
Det som jag själv tyckte om var hur enkelt uppbyggd den var, så den bordet gå at få til för relativ små pengar. Ingen inntrekk, inget eget hydraulsystem behövs verkar det som.
Och den aut. mekaniska höjdjusteringen av klyvyxan var smart tyckte jag.
Sen sitta i traktoren och mata ï träd direkt från skogsvagnen skulle vore mums.
Tyckte själv det vara flera smarta ideer här.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281060 Det går nog fortare än det ser ut.
Idealt så vill man ju kunna lasta på en stock medan ett annat kapas men i detta fallet går inte det.
Om jag fattat det korrekt så går kedjorna hela tiden i och med att dom är kopplad på pto:n och det borde göra att oljeförbrukningen blir rätt hög precis som slitaget.
Ser ut som han använder tryckluft till vissa av cylindrarna, det är nog smart.

En annan nackdel med att kapa tre samtidigt är nog att om du har ett transportband så måste det vara väldigt brett i och med att veden kommer väldigt klumpvis och inte kontinuerligt.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

ulfgustav  
#283495 Här är en vedmaskin av det större formatet till salu:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Re ... m?ca=2&w=2

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Hema  
#283564 Såsom jag ser det, så finns det två vägar att gå.

A:Köra maskninen till aktivt arbetsläge.
Ska du som det verkar vara meningen med den finska maskinen, aktivt plocka träd längs med vägen, måste det gå undan, då du bör räkna med timkostnaden för både maskin/drivmedel och människa. Här hade en lösning likt östländerna med två stycken valsar som ruggigt snabbt hugger upp träden (dock blir de inte klyvna). https://www.youtube.com/watch?v=PFyoPWYdi2E kanske funkat bättre.
I direkt jämförelse med en väggående flishugg, så står sig den finska maskinen ganska slätt.

B: Ha maskinen stationär.
Här är det inte lika viktigt med hastigheten, men desto viktigare att maskinen går kontinuerligt, för att hålla volymerna uppe. Att du kan gå runt och fylla på med inmaterial och flytta runt säckar/pallar under tiden som maskinen går exempelvis.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#310766 Tog bort detta inlägg, då videoen er slettet av youtube.
Senast redigerad av stegmaster mån 12 jan 2015, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Hema  
#310776 Klippet är borttaget enligt Youtube.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#310926 Forsöker en gång til på samma maskin. Denna video er dock endast 1,50min(den gamla var ca 7min)



Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310936 Man tar sig för pannan. Det behövs en stor dyr grävare för att producera någon kubik i timmen. Det blir nog billigare att skänka bort veden och elda med olja istället än att använda den där maskinen. Att folk inte sätter sig och räknar på kapaciteten lite innan dom börjar konstruera.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#310958
Anders_S skrev:Man tar sig för pannan. Det behövs en stor dyr grävare för att producera någon kubik i timmen. Det blir nog billigare att skänka bort veden och elda med olja istället än att använda den där maskinen. Att folk inte sätter sig och räknar på kapaciteten lite innan dom börjar konstruera.

Håller med til 100%.
Dessutan tror jag man får köra ut/inn dom där klyvkniverna före varje kap om stocken er lite vräsig med mycket kvist.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Kse  
#310959 Nä det där är nog ingen storsäljare. :grin:

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Hema  
#310964 Dess enda fördelar, är att den är mobil, kräver ingen stationär kraftkälla, samt klarar större stockar än igland wp 3000. Men annars är det väl inget att hurra för. Förutom dess ineffektivitet, så måste väl det vara riktigt drygt att sitta i grävaren, det händer ju inget liksom.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

elis  
#310968 Ibland har folk mer pengar än de har förstånd till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).