Traktorn i skogen

Snurra stolen Valmet x05 vs 6xxx

4 inlägg 4626 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snurra stolen Valmet x05 vs 6xxx

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283297 Hej, vi har idag en Valmet 855 där det är väldigt smidigt att vända runt stolen åt vänster. Var häromdan och provsatt en bekants 6400 men tyckte det var väldigt bökigt att komma runt i den hytten framförallt om man ha huggarstövlar storlek 46 på sig.
Där vred man stolen åt höger för på vänstersidan satt handbromsen.

Är det så trångt att snurra på alla traktorer i 6xxx serien?
Vi har lite funderingar på att byta traktor till en 6200 eller 6300 om vi hittar något riktigt välskött exemplar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snurra stolen Valmet x05 vs 6xxx

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283308 Ja tyvärr är de trångt 6000 o 8000 serien, hittar du en 6x50 så slipper du handbromsen då den är elektrisk o sitter riktningsväljaren istället
På min 6550 ändrade jag vridning så jag svänger åt vänster som jag tycker känns bättre men de blir lite trångt för 45orna när dom ska förbi den bakre ratten i min twin trac modell.
Jag kan leva med detta då jag kör baklänges mycket så de blir inte så mycket vridande fram o tbx

Avatar Fallback

Re: Snurra stolen Valmet x05 vs 6xxx

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283310 Hjälper det att bygga om stolen så man får en smalare pelare?
855:an e ju väldigt smidig att vända sig i men det hade varit trevligt med en lite modernare traktor med separat fram back t.ex

   TS
Avatar Fallback

Re: Snurra stolen Valmet x05 vs 6xxx

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283312 De blir inte sämre av de men inget jag gjort än
Hade en 805a i skogen innan o gillade aldrig den växellådan med hög/låg/back i samma spak
Ljud mässigt är hytten betydligt tystare än 805an

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).