Arbetskläder för skogen

Sommarkläder för röjning

61 inlägg 43953 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

JensSkoog  
#283194
anersimyra skrev:Ha ha ha. :lol: Jens och Herjman, inte ska ni rädas ormen. En stor huggorm rår inte med att hugga igenom en raggsocka, än mindre byxor och skor. Dessutom är den endast något giftigare än en jordgeting.. :smile:

Där jag väx upp fanns det mycket orm, och vi tog av skona i april och tog dom på i september. Min mamma tjatade hela tiden, "Akta er för ormen" och min far va inte bättre. Blev aldrig biten, men det va nära på några gonger under jobbet med potatislandet och när höet skulle i hus. Det blev en djuptsittande reflex å hoppa til sidan när vi såg orm, och det sitter i djupt nere i mig!

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

Amatörhuggare 62  
#283196 Helt klart är orm inget vidare, men jag är räddare att bli getingstucken.
Visste inte jag blivit allergisk mot geting, och en kröp in i vanten och stack mig 2 gånger.
Fortsatte röja ett tag, men kände mig dålig. Som tur var, var pappa med.

Och när vi äntligen kom till lasarettet, så hade jag 9 !! minuter tillgodo. Enligt doktorn.
Har fått tagit vaccin i 4 år. Och i ficken på röjbyxorna, har jag medicin.

Jag retar inte getingar i onödan, men blivit stucken 2 gånger ,efter Hyposensilibering ( tror det heter så). Och har inte märkt nåt särskilt.

Tänk det är ju lurigt, med getingstick, man kan få många. men så helt plötsligt så är man känslig.

Tänk på det alla röjare och huggare, och känn efter om ni mår bra.

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

Hammaren  
#283198 I år är det extra mycket orm oxå, har redan tappat räkningen på hur många jag sett hittills, senast idag såg jag en riktig baddare till huggorm. Jag kör med en tunn funktionströja, långärmad är ett måste,om man inte vill riva sönder armarna, och röjbyxor såklart.

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

JensSkoog  
#283215 Jag kör med letta läderstövlar, blåklädersbyxor och flanellskjorta. Skjortan har långa ärmar, men jag drar dom upp så ofta jag kann om det inte är allt för mycket å riva sig upp på. Ska köpa mig ett par röjarbyxor.

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

BM 35  
#283357 Oregon har ju svala och sköna röjar byxor men dom har dålig hållbarhet

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

herjman  
#283466 Idag höll jag på och kliva på en huggorm när jag skulle gå tillbaks till bilen, körde i tunnare byxor och kängor idag men imorgon blir det huggarkläder igen!!

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

anersimyra  
#283469
herjman skrev:Idag höll jag på och kliva på en huggorm när jag skulle gå tillbaks till bilen, körde i tunnare byxor och kängor idag men imorgon blir det huggarkläder igen!!

Ingen fara, hugger den mot förmodan, då hugger den högst 10 cm över marken.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#283471 Konstig det där med ormar....känns som de som är "rädda" för ormar ser ormar hela tiden...senast jag såg en orm va ifjol våras... ;)

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

herjman  
#283474
anersimyra skrev:
herjman skrev:Idag höll jag på och kliva på en huggorm när jag skulle gå tillbaks till bilen, körde i tunnare byxor och kängor idag men imorgon blir det huggarkläder igen!!

Ingen fara, hugger den mot förmodan, då hugger den högst 10 cm över marken.. :smile:



Jo men om den ligger på en en sten/stubbe eller om man kliver i en grop så kan den ju hugga högre upp.

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

herjman  
#283477
T Landström skrev:Konstig det där med ormar....känns som de som är "rädda" för ormar ser ormar hela tiden...senast jag såg en orm va ifjol våras... ;)


Flyttade ner till skåne för tio år sedan och har aldrig sett huggorm här, "hemma" har jag som sagt sett många gånger, antingen på vägen mosade eller levande eller i skogen

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

anersimyra  
#283487
herjman skrev:
anersimyra skrev:
herjman skrev:Idag höll jag på och kliva på en huggorm när jag skulle gå tillbaks till bilen, körde i tunnare byxor och kängor idag men imorgon blir det huggarkläder igen!!

Ingen fara, hugger den mot förmodan, då hugger den högst 10 cm över marken.. :smile:



Jo men om den ligger på en en sten/stubbe eller om man kliver i en grop så kan den ju hugga högre upp.

Den har inte tillräckligt långa tänder för att tränga igenom ett par " normala " arbetsbyxor. En tunn träningsbyxa tränger däremot tänderna igenom, då förutsatt att brallorna ligger tätt och spänt mot huden.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

anersimyra  
#283488 Jag fångade mycket huggorm på åttiotalet, en vanlig helskinns huggarhandske kunde de omöjligt hugga igenom, de högg heller inte igenom tjocka stickade vantar av typ lovikavantar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

BM 35  
#283519 Varför va rädd för orm när ni bär på en röjsåg

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

herjman  
#283712
BM 35 skrev:Varför va rädd för orm när ni bär på en röjsåg


Dom jäklarna ser mig innan jag ser dom. Ormar och getingar är dom enda djur jag är rädd för. Hade vi haft björn här hade vi nog kunnat lägga till det till listan också :lol:

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

Amatörhuggare 62  
#283751 Älgko m kalv,gillade inte mig i röjningen i dag
. Kör i dag m stihls röjbyxa, björnhallon i röjningen. Sticks och snärja omkull en ibland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).