Arbetskläder för skogen

Sommarkläder för röjning

61 inlägg 43950 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sommarkläder för röjning

Erikolsson  
#282971 Jag undrar vad ni andra som röjer på somrarna klär sig i? Blus går ju bara inte när det går mot 25-30 grader, men det måste ju ändå vara något som täcker armarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

traktorz  
#282975 Med superunderkläder behövs ytterligare ett lager för rivtålighet mot grenar och kvistar. Bomullspoplin kanske? Dyr stretch från HVA, Jonsered, Stihl eller något billigare från Oregon?

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282976 en billig tunn skjorta, och en billig tunn varselväst, samt tunna byxor....

Sedan föredrar man själv att starta väldigt tidigt på morgonen de dagar man vet att det blir otroligt varmt...

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282989 Jag gillar röja sent på sommarkvällen, efter sex sju nån gång. Kvällssolen är förjäkla mysig, bara myggen kan hålla sig undan.

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

skogsbonne  
#282991 vanlig huggarblus/flanellskjorta och vanliga arbetsbyxor kör jag men om jag skulle få för mig att röja ;)

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#282997 Jag kör med en varsel t-shirt när jag röjer...

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

röjjare  
#283004 Varsel t-shirt, var har du hittat den?

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

Robertberg  
#283005 Varsel t-shirt har nog varenda affär som säljer varselkläder.

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

T Landström  
#283007
röjjare skrev:Varsel t-shirt, var har du hittat den?



Jag fick den av chefen när vi skulle montera en stålhall på SITA...
Men det går nog att få tag på i vilken som helst butik som säljer varselkläder...

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283111 jula säljer för typ 79 kr

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

herjman  
#283154 En tunn långärmad färgglad träningströja i funktionsmaetreal, huggarkängor och huggarbyxor i strech (bra mot buskar med taggar, vassa spraggar och min tilltagande ormfobi, dåligt för värmen).
Föredrar att jobba korta pass mellan 05,30 - 11 innan det blir för varmt

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

JensSkoog  
#283155
herjman skrev: (bra mot buskar med taggar, vassa spraggar och min tilltagande ormfobi, dåligt för värmen).
Föredrar att jobba korta pass mellan 05,30 - 11 innan det blir för varmt

Värsta med sommarröjning är å hoppa två meter til sidan varje gong man hittar orm! Jag gillar hellre inte dom - och det har blivit värre med åren 😡

Avatar Fallback

Re: Sommarkläder för röjning

Amatörhuggare 62  
#283176 Engelssons vandringsbyxa stretch med dubbla knän,tål en del taggbuskar.och varsel tshirt från Ahlsell. Och denna veckan när temperaturen var upp mot 30 börjar jag 0400

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

anersimyra  
#283178 Ha ha ha. :lol: Jens och Herjman, inte ska ni rädas ormen. En stor huggorm rår inte med att hugga igenom en raggsocka, än mindre byxor och skor. Dessutom är den endast något giftigare än en jordgeting.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarkläder för röjning

herjman  
#283186
anersimyra skrev:Ha ha ha. :lol: Jens och Herjman, inte ska ni rädas ormen. En stor huggorm rår inte med att hugga igenom en raggsocka, än mindre byxor och skor. Dessutom är den endast något giftigare än en jordgeting.. :smile:


Mor min har faktist blivit huggormsbiten igenom en sån riktigt tunn vandringsstövel. Hon blev i alla fall ordentligt svullen och hade två prickar på vaden.

Far min blev biten i vaden isb med orientering, han blev svullen och lite halvrisig. Iofs är det ju under sämsta tänkbara förhållanden eftersom han inte märkte det direkt och hade hög puls/cirkulation.

En karl i klubben blev också biten isb med orientering, hans ben blev blåsvart och sedan fick han tillbringa tid på sjukan.

Själv har jag sett orm två ggr isb med orientering, båda gångerna har dom legat på stigar och då hade jag nog kunnat delta i os i längdhoppning!

Jordgetingar är ju som du sa nästan lika farliga giftmässigt men det otrevliga där är ju att man inte kan skydda sig med kläder och att du kan få tio stick!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).