Öppna kategorin

Massrörelse

6 inlägg 2410 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massrörelse

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283120 En bisvärm på väg in i den nya kupan. Fascinerande skådespel att se hur de följer varandra in i ett för dem nytt hem. Från en papperskartong till en ramfylld kupa.
P1010351.JPG




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Massrörelse

JensSkoog  
#283126 Fasan, det där ser ut att vara en skickligt bra svärm. Tog du in den själv?

Avatar Fallback

Re: Massrörelse

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283129 Min son och en kamrat kom hem med dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massrörelse

JensSkoog  
#283132 Gott jobbat!

Avatar Fallback

Re: Massrörelse

åberg  
#283280 Hur vet de att de ska in i kupan? Lockar man in dem på nåt sätt?

Avatar Fallback

Re: Massrörelse

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283317 En svärm söker alltid efter ett ställe att bo på. Normalt är det några spejare ute som letar efter en lämplig boplats. När det dessutom är kväll är det mer bråttom och det räcker med att ett eller några bin hittar ingången och känner doften av bikupa så följer de andra efter. Det är alltså inte drottningen som leder inflyttningen. Den drottningen som finns i svärmen är ännu inte parad och den kommer snart att flyga ut och samla på sig tillräckligt med sperma från drönare.
OBS. jag är inte själv biodlare utan det är andra i familjen som är engagerade i det jobbet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).