Föryngring

Balsampoppel

20 inlägg 23946 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Balsampoppel

snoken  
#1313 Hörde talas om balsampoppel, kan det vara något? Har tänkt sätta lite där jag ej skall ha hagar, och har tagit ner gran. Är balsam poppel ett bra alternativ till björk? Ska tydligen vara mogen efter ca 12 år, men till vad, ved eller?
Tanken är att slippa ormbunkar, vildhallon och sånt. Blir det sedan ved med tiden är ju det kanonbra...

Tacksam för svar!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Hallå......

snoken  
#1341 Är det verkligen ingen som hört talas om balsampoppel? Eller är denna gren av forumet inte så välbesökt...

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1343 Hej Snoken!
Det är kanske inte många som har erfarenhet av balsampoppel.
Det jag har hört är att den har tillväxt i stil med hybridasp (grym tillväxt alltså) + att den har fördelen av att viltet ratar den.

Frågetecken som jag ser det är:
- Pris för plantor?
- Vad veden kan säljas som (massa, energi)?
- Vilka markförutsättningar som är ogynnsamma?

Men, jag har ingen erfarenhet av balsampoppel, bara snappat upp en del i tidningsartiklar etc.

Tja, alltid något!
Hoppas du får fler svar.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1346 Ett tips är att kontakta Skogforsk plantverksamhet. De har bra koll på det mesta. I mån av tid och plats kan de även dra upp mindre serier av plant som kan vara svåra att få tag på via de kommersiella plantskolorna.

Jag ska själv prova lite udda trädslag t.ex svartpoppel och hybridasp.

Det plantpris jag hört för både poppel och asp är 7-9kr.

Avatar Fallback

Svartpoppel?

snoken  
#1347 Vad är då svartpoppel? Kan du berätta mer, är den med lätttillgänglig? Är någon typ av poppel vettig att elda med?

Som ni förstår har jag aldrig satt en planta...

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1351 Jag är inte alls ngn expert på plantor(även om jag planterat minst 100.000st) Enklast är nog att ta en runda på nätet. Popplar finns det en massa varianter av. De flesta är nog för prydnad.
www.teknat.umu.se/aktuellt/upsc_poppelkalender.pdf

Tillgängligheten beroro nog på var man bor. Här (AC) är det svårt att hitta t.ex hybridasp. Söderut är det nog betydligt lättare.
www.tidningenskogen.com/artiklar/2005/0305_art7.shtml

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1352 Glömde en sak: www.skogsverige.se Här finns en frågelåda där man kan få svar på alla möjliga skogsfrågor.
Ang forumgrenar så verkar det finnas störst intresse av att diskutera maskiner. Visserligen intressant, men det finns hundratals maskin- och traktorforum men skogsforum har jag bara hittat ett.
Hoppas det kan växa till sig!

Avatar Fallback
snoken  
#1399 Hej igen! Har nu forskat lite, tack för alla tips. Svartpoppel verkar mkt intressant.
Någon som har vet vart man hittar plantor i södra/sydöstra sverige, gärna blekinge?

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1442 Hejsan!

Hittade en broschyr från Dalby plantskola, dom verkar ha rätt mycket olika sortes plantor.

Hittas på http://www.dalbyplantskola.se/

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1934 Plantera inte poppel om du vill vårda din mark! Poppeln växer snabbt och sprider sig snabbt som ogräs via rotsystem/rotskott. Har man en gång fått in den är det väldigt svårt att bli av med den.
OK, tillväxten är snabb, men energivärdet i veden är klen. Nyavverkad poppel är blöt och tung. Den tar lång tid att torka och när veden är tillräckligt torr för att elda så väger den nästan ingenting.
En granne planterade en poppelalle och den har spridit sig in i min beteshage där den vållar problem. (60 kubik ved i år)
Grannen har också fått motsvarande problem plus att att rötterna förstört grunden till hans bostadshus.
Tänk till en extra gång!

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28300 Vi har provat att sätta lite balsampoppel på lite myrmark runt om hemmet dock inget vidare bra resultat, dom ändå områden som ser bra ut är omkring dikena, men men kan bli intressant om 10 år

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30238 Hej. Jag slutavverkade en balsampoppelplantering på dryga hektaret förra vintern. Jag var själv med och planterde den -93...
Genomgallrad en gång -02.
200m3fub levererat som aspmassa blev det.
Stubbskotten kommer som bara den efteråt, så länge som det finns sol!
Stubbarna som stog i skugga efter gallring har det inte hänt ett dugg med.
Funkar kanonbra på fuktig mark.
Vi tänker nog släppa upp den här generationen som knippen och fälla/flisa
rubbet när det fått stå lika länge igen.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30297 17 år och 200fub(ink gallringen?) i värmland?
Låter makalöst!
Har du någon bild på beståndet?

/Nisse

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30333
nisse skrev:17 år och 200fub(ink gallringen?) i värmland?
Låter makalöst!
Har du någon bild på beståndet?

/Nisse


Hej. Jag kollade upp inmätt volym och areal efter slutavverkning..
Avverkad areal 0,8Ha. Inmätt totalvolym m3fub: 195,82.
Så det blev lite mer än 200/ha. + volymen som föll ur vid gallring.
Planteringen fanns precis norr om lanskapsgränsen till västra götaland.
Märkligt nog, så verkar det inte som om varken min far eller jag har tagit några kort på beståndet när det stod upp.
Men det står en del enstaka kvar, som jag ska fota vid tillfälle.
Såg även att en del av stubbskotten har dött! Ska fota även detta.
Det som talar för balsampoppeln annars, är ju att den är såpass oattraktiv för viltet.
Dessutom så har dom riktigt ordentliga rotsystem, så inte ett endaste vindfälle har gått.
Nackdelen är väl anläggningskostnaden.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#30346 låter fantastiskt med sådan tillväxt på kort tid=)

vad innebär detta storleksmässigt för ett träd, ex diameter

Duger det till virke eller är det bara ved det duger till?

Du nämner anläggningskostnad, vad innebär det och varför blir det så dyrt?

hoppas på bild=)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).