Motorsåg och handhållet

Vilken gårdstrimmer rekommenderas

95 inlägg 56658 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280240 Jag köpte till slut en ny 490 röjsåg med lång rigg och värme. Således får Stihl 480:in gå som gårdstrimmer. Tack för alla goda råd.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 16 maj 2014, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280314 Hej,
Jag kör trimmer på en 480 med lång rigg. Har senaste åren använt en fyrkantig tråd i en enkel aluhållare som rymmer fyra dubbelvikta trådar.

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

johnnieb  
#281402 Hej,

Har läst i denna tråd nu om olika modeller av olika storlek osv.
Kikar på trimmer för för lite dikeskörning samt över en jordkällare osv. Inte speciellt mycke sly men något enstaka. Mest grovt gräs.
Har ca 4000kvadrat tomt så någon hörna ska också rivas av ibland.


Antar att 35kubik o uppåt gäller ändå?

Hittade denna, vem är den syskon med i HVA familjen?
http://www.mcculloch.com/se/products/tr ... -bt-elite/
Kostar ~4000kr, 40kubik.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281445 Det har varit mycket snack å teorier i denna tråd om hurvida man ska man ska gasa mycket eller lite när man röjer gräs! min erfarenhet säger att man ska gasa så mycket det går när väl tråden är i arbete pga kylning! halvgas gärna även därimellan! att gå och smådutta med gasen så får inte sågen nog med kylning! ju mer man varvar, ju bättre kylning!, samma sak gäller efter ett hårt pass med skogs eller gräsröjning, stå gärna och varva på halvgas ca 20-30sek innan ni stänger av sågen! samma sak gäller motorsågar såklart! detta gäller såklart varma sommardagar!

det är vad jag tycker! sen får ju var och en göra som dom vill! bra va? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

viktor meck  
#281546
johnnieb skrev:Hej,

Har läst i denna tråd nu om olika modeller av olika storlek osv.
Kikar på trimmer för för lite dikeskörning samt över en jordkällare osv. Inte speciellt mycke sly men något enstaka. Mest grovt gräs.
Har ca 4000kvadrat tomt så någon hörna ska också rivas av ibland.


Antar att 35kubik o uppåt gäller ändå?

Hittade denna, vem är den syskon med i HVA familjen?
http://www.mcculloch.com/se/products/tr ... -bt-elite/
Kostar ~4000kr, 40kubik.


de är släkt men hade ändå inte köpt den. stihl, hva, j-red och tanaka är vad jag rek

tror att stihl fs130 skulle passa dig http://www.agriamaskin.stihl-viking.se/ ... 70/fs-130/ 36,7 kubik. den har 4-mix motorn. en tvåtaktsmotor med ventiler som på en fyrtaktare. dra mkt mindre bränsle och lägre behagligare ljud. har själv fs87 på 28,4 kubik och den tar sly och hallonbuskar utan att sacka.

fs130 kostar 4990kr och det medföljer en hyfsat bekväm sele, halvautomatiskt trådhuvud, slyklinga, sågklinga och tändstiftsnyckel. och en stihl maskin är alltid uppackad och uppstartad så den är klar för användning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Brumsten  
#281550 En tvåtaktsmotor med ventiler som en fyrtaktsmotor?!, blir inte det en sextaktsmotor?
Eller kan det vara en fyrtaktsmotor som körs med oljeblandad bensin?
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

viktor meck  
#281592 En fyrtaktsmotor som körs på oljeblandad bensin. Sök på 4-mix på youtube så ser du hur den funkar

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281637
Hema skrev:Du har ju skaffat batterisågen, så varför inte fortsätta med den bättre grästrimmern för samma batterier? För om det bara är (o)gräset är jusst det o inte grövre sly kommer man långt med tråd. Samt så gör det din förra investering än bättre ekonomiskt + driftskostnaden.


Hema skrev:Jag tycker att du borde tjöta lite på din återförsäljare ang. att låna hem en, för att kunna göra en utvärdering som vi övriga (läs mig) också kan ha nytta av. :)


Faktum är att jag ledsnade på den korta batteritiden på min 1 år gamla Hitachi 18V trimmer http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... r-CG18DSDL (endast ca 10 minuter med ett 18V 4,0 Ah-batteri), varför jag i förrgår tog hem en HVA 536 Li-L "tool only" http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... l-batteri/

När jag kom hem, satte jag i ett fulladdat batteri men åbäket totalvägrade starta 😡. Det visade sig vara något fel vid trimmerhuvudet, som snurrade ytterst trögt. Det var bara att sätta sig i bilen nästa dag och åka iväg till handlaren för att hämta ut en ny trimmer - som snurrade lätt och fint! :lol: Då fick jag även med mig manualen + några extra paket trimmersnören (2,0 mm) som ersättning för sveda och värk.

Väl hemma körde jag en ordentlig repa runt alla byggnader, träd etc. Först körde jag på full fart, men märkte snabbt att energisparläget räcker mer än väl. Rent teoretiskt, ska husqvarnas 36V 3,0 Ah batterier räcka ca 1,5 gånger längre än Hitachis batterier, men jag höll nästan på i 1,5 timmar innan lampan började varningsblinka. :shock: :grin: Rena rama duracellkaninen jämfört med Hitachins ca 10 minuter. :grin:

För att testa 536 Li-L lite hårdare, gick jag lös på ett område med mestadels knähögt med nässlor, kirskål, rallarros, älgört och lite hallonbuskar. Då körde jag nästan non-stop i ca 35 minuter på energisparläget, innan lampan började varningsblinka. Sedan fortsatte jag med nästa batteri i ca 15 minuter non-stop + att jag sedan gick runt stenmurar + en hög med rivningsvirke i ca 45 minuter innan lampan varningsblinkade på nytt.

Trimmern tog det det knähöga ogräset, men jag fick ta lite småträd i efterhand medelst grensaxen, som trimmern inte orkade med. Manualen anger att trimmerhuvudet snurrar ca 5000 varv/minut, men det är oklart om det gäller vid energisparläget eller vid maxfart. En stor röjsåg ligger ju snarare runt 10.000-12.000 varv/minut som jämförelse.

Trimmertråd är en förbrukningsvara och det lär gå åt en hel del under än säsong. Efter tre batteriers körning med 536 Li-L, så är det nästan dags att snurra på mer trimmertråd! :shock:

Summa sumarum så var Husqvarna 536 Li-L en mycket trevlig bekantskap, bortsett från trådkäkandet. Hänger man med med trimningen från säsongens början och inte släpper iväg ogräset mer än max knähöjd, bör den fungera bra. För lite större ytor, torde den selmodellen 536 Li-R http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... r-batteri/ fungera ännu bättre, varför jag snarast kommer att införskaffa en sådan också.

Börjar dock ogräset närma sig midjehöjd eller högre, alternativt om man har en del slyskott, hallonbuskar etc. som ska bort, bör man dock fundera på en kraftigare selhängd bensinmodell med trekantsklinga eller möjligtvis 6-7 mm Oregon jetfit.

Har man inte Husqvarnas batterisåg eller batterihäcksaxar sen tidigare, rekommenderas att införskaffa en 536 Li-R med 2 batterier och 1 laddare + 536 Li-L utan batterier. Då hinner man (för det mesta) ladda ett batteri, medan man kör slut på det andra batteriet.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

johnnieb  
#282221 Min lokala handlare tyckte att Stihl 240 eller Husqvarna 336 bör vara något för mig. Han förordade Stihlen före HVAn med motivation att det är starkare maskin för 300kr mindre.
Har svårt att hitta vilken bara.
Pris kring 5000kr känns rimligt.

Stihl 240 har mera mos 1,7kW, något större kubik. Har sämre sele enligt många? Någon standardsele som åker med. Endast 2,4mm tråd?

Husqvarna 336 är klenare 1,4kW, mindre maskin cylindermässigt, men klarar konstigt nog större tråd!? 2,7 mot 2,4. Har bättre sele enligt många, gäller det även bas-selen som följer med?

Hur ska jag fundera? Det är samma ställe som säljer alla fabrikat och de är erkänt bra att ha o göra med.

Edit: Det här med vibrationer då?
Stihl 240: 5,2/4,9 m/s²
HVA 336: 3,7/2,7 m/s²

Kollar man på proffsmodellen av 336, som heter 535RXT (tror jag är samma såg fast bättre avvibrerad?) vibrerar den ännu mindre:
2,4/3,1 m/s²

Stihls motsvarighet av 130 fast proffs, 310:
2,4/2,0 m/s²

Spelar detta någon roll? Upplevs 5,0 mycket mer än 2,0? Prisskillnaden kan jag tänka mig att betala om de lägre är mycket skönare att köra med. Att man märker skillnad dvs.

Användarvisningsbild

Stihl FS200 efterträdaren

traktorz  
#282242 Vi har haft en Stihl FS200 i ett decennium. Efterträdaren med 2-MIX friskluftsmotor heter FS240C-E, och är i stort sett samma såg som föregångaren. Liten och lätt, ren på onödigt tjafs. Vibrerar förstås lite mer än de tyngre proffssågarna, men vi har kört på orginalselen från Stihl. Med så lätt såg, så är kraven på selen måttliga.

Du kan inte köra grov tråd, men en 2-3-skärig slyklinga går bra på denna 37cc. Vill du köra grov tråd, välj då den tyngsta och kraftigaste slyröjaren.

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

johnnieb  
#282885 Äh jag slog till på en större modell.
Det blev en Stihl FS 410 C-E.
Minst vibrationer enligt spec och lagom stor motor. Körde av hela diket hemma, bakom infiltrationen och över jordkällaren. Inge ont trots att jag bara drog till selen på en minut.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#282901
johnnieb skrev:Äh jag slog till på en större modell.
Det blev en Stihl FS 410 C-E.
Minst vibrationer enligt spec och lagom stor motor. Körde av hela diket hemma, bakom infiltrationen och över jordkällaren. Inge ont trots att jag bara drog till selen på en minut.

Där tror jag du gjort ett gott köp! Du kommer inte ångra på att du köpte lite kraftiga sakor. Själv kör jag 460 med tråd, och min dotter kör 410, och vi skulle inte gå för något annat. Vad typ tråd och trimmarhuvud kör du med?

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

johnnieb  
#282903 Jag kör ännu med den tråd som satt i från fabrik? Någon röd tråd med små gropar i.

Men jag fick med den där svarta Nylium Starline från Oregon på 2,7mm, 70 meter.
Den tyckte säljaren var bäst.

Vad gäller huvud är det de som ingick i sågen, jag antar:
Skärverktyg AutoCut 40-2, klinga 200/20, slyklinga 300/20

Fast jag ser att ena klingan är en 250mm klinga? Hmm, fick jag fel?
Undrar också vilken sele som ska följa med? Jag tror jag fick
Grässele ADVANCE PLUS http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Trimrar-och-r%C3%B6js%C3%A5gar/B%C3%A4rselar-och-tillbeh%C3%B6r/22645-1613/Gr%C3%A4ssele-ADVANCE-PLUS.aspx

Måste kolla när jag kommer hem från jobbet.

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#282955
Niking skrev:
Hema skrev:Du har ju skaffat batterisågen, så varför inte fortsätta med den bättre grästrimmern för samma batterier? För om det bara är (o)gräset är jusst det o inte grövre sly kommer man långt med tråd. Samt så gör det din förra investering än bättre ekonomiskt + driftskostnaden.


Hema skrev:Jag tycker att du borde tjöta lite på din återförsäljare ang. att låna hem en, för att kunna göra en utvärdering som vi övriga (läs mig) också kan ha nytta av. :)


Faktum är att jag ledsnade på den korta batteritiden på min 1 år gamla Hitachi 18V trimmer http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... r-CG18DSDL (endast ca 10 minuter med ett 18V 4,0 Ah-batteri), varför jag i förrgår tog hem en HVA 536 Li-L "tool only" http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... l-batteri/

När jag kom hem, satte jag i ett fulladdat batteri men åbäket totalvägrade starta 😡. Det visade sig vara något fel vid trimmerhuvudet, som snurrade ytterst trögt. Det var bara att sätta sig i bilen nästa dag och åka iväg till handlaren för att hämta ut en ny trimmer - som snurrade lätt och fint! :lol: Då fick jag även med mig manualen + några extra paket trimmersnören (2,0 mm) som ersättning för sveda och värk.

Väl hemma körde jag en ordentlig repa runt alla byggnader, träd etc. Först körde jag på full fart, men märkte snabbt att energisparläget räcker mer än väl. Rent teoretiskt, ska husqvarnas 36V 3,0 Ah batterier räcka ca 1,5 gånger längre än Hitachis batterier, men jag höll nästan på i 1,5 timmar innan lampan började varningsblinka. :shock: :grin: Rena rama duracellkaninen jämfört med Hitachins ca 10 minuter. :grin:

För att testa 536 Li-L lite hårdare, gick jag lös på ett område med mestadels knähögt med nässlor, kirskål, rallarros, älgört och lite hallonbuskar. Då körde jag nästan non-stop i ca 35 minuter på energisparläget, innan lampan började varningsblinka. Sedan fortsatte jag med nästa batteri i ca 15 minuter non-stop + att jag sedan gick runt stenmurar + en hög med rivningsvirke i ca 45 minuter innan lampan varningsblinkade på nytt.

Trimmern tog det det knähöga ogräset, men jag fick ta lite småträd i efterhand medelst grensaxen, som trimmern inte orkade med. Manualen anger att trimmerhuvudet snurrar ca 5000 varv/minut, men det är oklart om det gäller vid energisparläget eller vid maxfart. En stor röjsåg ligger ju snarare runt 10.000-12.000 varv/minut som jämförelse.

Trimmertråd är en förbrukningsvara och det lär gå åt en hel del under än säsong. Efter tre batteriers körning med 536 Li-L, så är det nästan dags att snurra på mer trimmertråd! :shock:

Summa sumarum så var Husqvarna 536 Li-L en mycket trevlig bekantskap, bortsett från trådkäkandet. Hänger man med med trimningen från säsongens början och inte släpper iväg ogräset mer än max knähöjd, bör den fungera bra. För lite större ytor, torde den selmodellen 536 Li-R http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... r-batteri/ fungera ännu bättre, varför jag snarast kommer att införskaffa en sådan också.

Börjar dock ogräset närma sig midjehöjd eller högre, alternativt om man har en del slyskott, hallonbuskar etc. som ska bort, bör man dock fundera på en kraftigare selhängd bensinmodell med trekantsklinga eller möjligtvis 6-7 mm Oregon jetfit.

Har man inte Husqvarnas batterisåg eller batterihäcksaxar sen tidigare, rekommenderas att införskaffa en 536 Li-R med 2 batterier och 1 laddare + 536 Li-L utan batterier. Då hinner man (för det mesta) ladda ett batteri, medan man kör slut på det andra batteriet.
/Niklas


Tackar för den utvärderingen, samt så verkar du smått helsåld på Husqvarnas 36V-system. :) Jag blir dock bara än mer läskad! 😡 :grin: Mest sugen på 536 Li-R, men samtidigt känns 536 Li-L smidigare då man "slipper" bruka selen. Nee om man skulle ta o vänta med takrenoveringen, så man kan köpa alla roliga grejer man vill ha.. :-? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282961
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Du har ju skaffat batterisågen, så varför inte fortsätta med den bättre grästrimmern för samma batterier? För om det bara är (o)gräset är jusst det o inte grövre sly kommer man långt med tråd. Samt så gör det din förra investering än bättre ekonomiskt + driftskostnaden.


Hema skrev:Jag tycker att du borde tjöta lite på din återförsäljare ang. att låna hem en, för att kunna göra en utvärdering som vi övriga (läs mig) också kan ha nytta av. :)


Faktum är att jag ledsnade på den korta batteritiden på min 1 år gamla Hitachi 18V trimmer http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... r-CG18DSDL (endast ca 10 minuter med ett 18V 4,0 Ah-batteri), varför jag i förrgår tog hem en HVA 536 Li-L "tool only" http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... l-batteri/

När jag kom hem, satte jag i ett fulladdat batteri men åbäket totalvägrade starta 😡. Det visade sig vara något fel vid trimmerhuvudet, som snurrade ytterst trögt. Det var bara att sätta sig i bilen nästa dag och åka iväg till handlaren för att hämta ut en ny trimmer - som snurrade lätt och fint! :lol: Då fick jag även med mig manualen + några extra paket trimmersnören (2,0 mm) som ersättning för sveda och värk.

Väl hemma körde jag en ordentlig repa runt alla byggnader, träd etc. Först körde jag på full fart, men märkte snabbt att energisparläget räcker mer än väl. Rent teoretiskt, ska husqvarnas 36V 3,0 Ah batterier räcka ca 1,5 gånger längre än Hitachis batterier, men jag höll nästan på i 1,5 timmar innan lampan började varningsblinka. :shock: :grin: Rena rama duracellkaninen jämfört med Hitachins ca 10 minuter. :grin:

För att testa 536 Li-L lite hårdare, gick jag lös på ett område med mestadels knähögt med nässlor, kirskål, rallarros, älgört och lite hallonbuskar. Då körde jag nästan non-stop i ca 35 minuter på energisparläget, innan lampan började varningsblinka. Sedan fortsatte jag med nästa batteri i ca 15 minuter non-stop + att jag sedan gick runt stenmurar + en hög med rivningsvirke i ca 45 minuter innan lampan varningsblinkade på nytt.

Trimmern tog det det knähöga ogräset, men jag fick ta lite småträd i efterhand medelst grensaxen, som trimmern inte orkade med. Manualen anger att trimmerhuvudet snurrar ca 5000 varv/minut, men det är oklart om det gäller vid energisparläget eller vid maxfart. En stor röjsåg ligger ju snarare runt 10.000-12.000 varv/minut som jämförelse.

Trimmertråd är en förbrukningsvara och det lär gå åt en hel del under än säsong. Efter tre batteriers körning med 536 Li-L, så är det nästan dags att snurra på mer trimmertråd! :shock:

Summa sumarum så var Husqvarna 536 Li-L en mycket trevlig bekantskap, bortsett från trådkäkandet. Hänger man med med trimningen från säsongens början och inte släpper iväg ogräset mer än max knähöjd, bör den fungera bra. För lite större ytor, torde den selmodellen 536 Li-R http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... r-batteri/ fungera ännu bättre, varför jag snarast kommer att införskaffa en sådan också.

Börjar dock ogräset närma sig midjehöjd eller högre, alternativt om man har en del slyskott, hallonbuskar etc. som ska bort, bör man dock fundera på en kraftigare selhängd bensinmodell med trekantsklinga eller möjligtvis 6-7 mm Oregon jetfit.

Har man inte Husqvarnas batterisåg eller batterihäcksaxar sen tidigare, rekommenderas att införskaffa en 536 Li-R med 2 batterier och 1 laddare + 536 Li-L utan batterier. Då hinner man (för det mesta) ladda ett batteri, medan man kör slut på det andra batteriet.
/Niklas


Tackar för den utvärderingen, samt så verkar du smått helsåld på Husqvarnas 36V-system. :) Jag blir dock bara än mer läskad! 😡 :grin: Mest sugen på 536 Li-R, men samtidigt känns 536 Li-L smidigare då man "slipper" bruka selen. Nee om man skulle ta o vänta med takrenoveringen, så man kan köpa alla roliga grejer man vill ha.. :-? :grin:


Jo, Husqvarnas professionella batterigrejor (536-serien) är riktigt trevliga bekantskaper vid rätt förhållanden. Börjar bli småsugen på en batteridriven häcksax nu också...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).