olssonerik skrev:Hallå!
Har som rubriken föranleder troligtvis problem med hydrostaten på min valmet 911 skördare. Det är en 96:a som gått 16500 h. Problemet yttrar sig så att när jag kört ca 30-45 min börjar maskinen "hugga" och tappa kraft rent generellt. Huggandet trodde jag först berodde på något fel på bromsarna men jag märkte sen att maskinen alltid hugger/rycker bakåt, även när körläget låg i drive framåt eller neutral. Felet är konsekvent och uppstår alltid efter ca 30-45 minuters körning.
Som lekman är min gissning är att detta beror på hydrostaten, att det när oljan blir varm någonstans "läcker över" lite olja till bakåt-driften vilket gör att maskinen hugger och tappar kraft. Maskinen tappar ju kraft i tex fällningen när den hugger på det viset. Den går dessutom mkt långsamt att köra framåt när detta börjar, men samma hastighet bakåt som vanligt.
Har tyvärr inte kunnat mäta max-tryck framåt och bakåt då det saknas tryckuttag för detta på hydraulmotorn, men har ordnat tryckuttag att skruva dit.
Undrar om någon därute har haft liknande problem på en valmet, och vad som felades då?
Hur märker man i övrigt om hydrostatpumpen börjar ge upp?
Eller är jag helt ute och cyklar, borde jag leta elfel eller är det arbetspumpen som kanske krånglar?
Mycket tacksam för hjälp eller tips!
Med vänliga hälsningar /Erik
"Har mätt lite på valmeten och hydrostattrycken
Mätte och ställde in max matartryck framåt och bakåt på hydrostaten för några dagar sedan. Gjorde detta när maskinen var "kall" och ställde då båda trycken på ca 35mpa. Märkte att det, när maskinen låg i neutralväxel, verkade ligga lite tryck hela tiden på bakåttrycket, ca 1mpa medan det var 0mpa i tryck på framåttrycket. Men maskinen funkade bra då, det ryckte ingenting alls i den (har även bytat aggregat förresten, till 960-aggregatet igen). Mätte även maxtrycket på hydrostaten (inte fram eller back alltså utan ett annat tryck) och det låg på ca 20-22 mpa så det behövde inte ställas in.
Körde sedan maskinen till Ryr-fältet och högg lite träd där. Efter ca 20 minuters huggning började maskinen rycka igen. Körde då lite till och mätte sedan tryck igen. Trycket framåt låg då fortfarande på ca 0 mpa när jag inte gasade men steg endast till ca 10-15 mpa när jag gasade på framåt. Trycket bakåt däremot låg på ca 22 mpa hela tiden, även när växeln låg i framåt/drive läge. När jag gasade på i bakåtläget steg det till ca 30 mpa. När jag mätte dessa olika tryck gasade jag dock bara på till ca 1600 varv, men när vi ställde in trycket när maskinen var kall gasade jag på mer, till ca 2300 varv.
Är lite osäker på hur det var med trycken när maskinen låg i neutralväxel, den ryckte inte lika mycket då iaf. Även när jag lade i parkeringsbroms ryckte maskinen litegrann.
Prövade därefter att koppla ur elventilerna till först hydrostat och sen till transmissionsdelen, men detta gjorde ingen skillnad alls tyvärr.
Glömde tyvärr att mäta maxtrycket på hydrostaten när maskinen nu krånglade(det som var 20-22 mpa när den gick som den skulle) så vet ej hur detta skulle kunna ha påverkats.
det verkar ju som att det när maskinen blir varm eller när oljan blir varm (eller av någon annan anledning efter ca 30-40 min) så blir det mer tryck på bakåtdriften vilket gör att den börjar hugga. Knepigt är dock att när jag körde maskinen på väg ca 1,5 h för ett tag sedan så gick den utan problem såvitt jag kunde märka. Kan det bero på att jag då bara körde framåt, dvs inte växlade mellan fram/back?"