Gallring

Massavedslängd maskinkört?

23 inlägg 42804 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

alias  
#249687
jannee skrev:Längderna är jag helt säker på, om sedan Södra har speciella regler är en annan sak. Själv apterar jag alltid den grövsta biten 2,7 meter, om jag tror att rötan bara är kortvarig. Lite beror också på hur trädet ser ut för övrigt. Finns inte 2 stammar som är lika, hux flux dyker det upp en sprötkvist.
Å andra sidan hugger jag inte fallande längder - när jag jobbar manuellt. Hur skördaren apterar beror lite på vem som ska ha massaveden. Holmens ja då gäller 3 meters (2,7 - 3,3) - båtfrakt.
Trots mina 2,7 bittersta brukar snittlängden på något lustigt sätt ändå hamna på 3,1 meter, satt just och kollade några mätsedlar.


Kan vara som du säger att Södra kanske har egna önskemål/krav.

Var inne och kollade prislistan för massaved inom region Syd:

Min.diameter (ub):5 cm
Max.diameter (ub):70 cm
Standardlängd: 3 meter +/- 30 cm
Fallande längder: 3-5,5 meter, medel minst 4.2 meter

MVH
Alias

Malwa
Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

jannee  
#249689 Vill tillägga en sak, jag är lite tvivelaktig på detta med fallande längder. Tar man kubb ned till 10,5 cm och sedan avslutar med en massavedsbit på max 3,3 meter, tror att det blir det optimala, den skaten som blir kvar kostar mer att arbeta upp än den ger. I slutavverkning kan man lika gärna sälja den som flis, tror att nettot på detta vis i slutändan blir högre.
Eftersom industrin vill ha fallande längder måste det bero på något, är det inte för att de lurar till sig lite extra eller?
När de mäter in fallande måste det ändå bli på en höft, vore något helt annat om de doppade ALLT virke. Jag vet att de har gjort kontroller - men ändå, jag tvivlar, tror att den mänskliga faktorn påverkar resultatet.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

kungsis  
#282791 Var i Karlskoga på skogsmässan i fredags och var som vanligt frågvis och dum :grin: . Kollade främst in små skördare och har efter det suttit och kollat lite på datorn. Kollade på Terri på mässan och nu på deras hemsida och då på filmerna som de lagt upp. Direkt slår det mig att det är dags för ett inlägg i min gamla tråd. Kolla hur det funkar i t.ex denna film
. När jag, som är okunnig skogsägare, kollar så ser det ju heltokigt ut. Stammen kvistas längre än sista biten :???: . Är det då därför att diametern fortfarande räkte till med det bara blev en stump? Då skulle väl den legat på föregående biten. Och om ni kollar sista trädet så kör han ju nästan en hel bit och sedan vrakar den. Ok, nu kanske ni säger att det inte lönar sig att upparbeta för smått, men det är ju det den gör och sedan vrakar det. Och vad gäller att det inte lönar sig, så fattar jag inte det resonemanget när det gäller gallring. Man tar ju inte tillvara på riset och gallrar gör iaf jag för att få bättre kvalite. Om jag bara ska få pengar är det väl bättre att bara slutavverka alltihopa :wink: .
Till sist undrar jag. Tror ni att ett mail till Terri skulle löna sig? Eller blir man bara idiotförklarad?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massavedslängd maskinkört?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282793 Föraren borde ha tänkt mer på att hugga upp hela trädet. Kanske kapat 3 kortare massa bitar eller två lite längre så att det inte hade blivit så stor topp. Så gör jag när jag hugger.

Användarvisningsbild

Re: Massavedslängd maskinkört?

rokon  
#282795 Bara man får bra betalt så får de aptera hur de vill, och det vill köparen.
Tyckte min massaved blev 4,5 m ganska rakt av men den var kanske något längre.

Kollade på längderna på grannen Sveaskogs egna massaved i förr fjol, den var 4,70m verkade inte vara nå särskilt tjafsande med fallande längder där inte, utan mera rakt av 4,7 m. det var slutavverkning. Mest T18 och G18.

Som någon tidigare var inne på det gäller väl att utnyttja lastkapasiteten på lastbilarna men även på skotarna? Vad säger ni som kör lastbilar och skotare om det?

Min tanke är att hela hanteringen blir något enklare och snabbare, lastning hantering allt, samt mindre risk att någon kortbit hamnar på E4 eller genom någons bilruta?

All hantering transporter, i mitt fall ca 12 mil får vi ju som säljare betala i slutänden i alla fall. Hanteringen måste vara rationell, och det mesta går till Smurfit Kappa i Piteå.

Avatar Fallback

Re: Massavedslängd maskinkört?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282808 Om man kör 5 stuvar massaved u standardlängd borde inte transportkostnaden skilja mycket.kanske skotningen skiljer mer?

Användarvisningsbild

Re: Massavedslängd maskinkört?

Erre  
#282811 När jag körde timmerbil tvingades vi vid slutavv att sortera ut korta bitar massaved och lasta enbart bilen med dessa. Sen längre på släpet. Då kom vi upp i rätt medellängd på massan på släpet och bilen gick på undantag, dvs man fick av logistiska skäl göra så. Truckförarna på bruken var stormförtjusta. Var hopplöst för dom att lossa en stuv med mycket långt blandat med kort i i hög för att sen ta det senare. Blev mycket plockepinn. Men detta mer arbete fick min arbetsgivare stå för.

Användarvisningsbild

Re: Massavedslängd maskinkört?

rokon  
#282814 tack Erre för ditt svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).