Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 81787 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282739
Mudderland skrev:Dessutom stämmer inte din uträkning alls. Bristfällig kan man nog kalla den. I försöken som gjordes i Sollebrunn kostade det 3,95 per varje 4 kronor.

Södra meddelade skogspress att 5% av avverkningarna behövde åtgärd med grävare.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282741
Mudderland skrev:Vad får du din uppfattning ifrån? Har någon sagt att alla betalar 4 kronor. Eller hittar du på det?
Läst i Södrakontakt och för en tid sedan på hemsidan.
Där stod inte ens att blötmarksavverkningar undantas.

Mudderland skrev:Jag har bara studiematerial från marskoningskursen. Men om du är så intresserad varför ringer du inte upp en inspektor eller OC?
Intresset beror helt på följande inlägg
viewtopic.php?f=112&t=16728&st=0&sk=t&sd=a&start=150#p282688

Att jag inte ringt beror inte på lösryckta påstående jag nyss läste.
- Min uppfattning är att varje skogsägare skall inte behöva hamna i telefonsvarare och för sällan bli uppringd. Dessutom är det tid för båda parter, som går åt. Det är min och flera skogsägares uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282745 Jo men åtgärd med grävare är en liten del. Största delen är risning. Det ska ju bli den största kostnaden för vi ska ju undvika markskador från början. Måste grävare dit så har det ju misslyckats.

Ja jag känner inte till vad skogsägare får för information men om man säljer en avverkning så borde man informeras. Alternativet är ju att fråga.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Si63  
#282754
Bertilsson skrev:Skogsföretag X bojkottade. Ekologen på bolag X hade ingen aning om markpackning liksom de flesta övriga deltagarna.


Bojkottade dom fast samtidigt så var en representant där???

Inte seriöst av denna personen som du hämtar citatet ifrån (eller kanske fel citerad?)
Du tar ett citat men ingen källhänvisning?
Hörsägen och är helt opålitligt

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282772 Nej Bertilsson jag inga dokument på det men vi är ju tydligen flera som fått lära sig samma sak.

Att du sen hävdar vi risar i onödan är ett väldigt märkligt påstående ihop med allt klagande på spår.
Jag skulle gärna se dig avgöra var risning behövs, det är inte alltid helt självklart. Risning ska ju framförallt göras förebyggande. Om vi sen gör spår får vi ju skit för det.
Så att göra rätt är inte helt enkelt, sett från din sida kan vi nog inte göra rätt...

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282773
Sinkro63 skrev:
Bertilsson skrev:Skogsföretag X bojkottade. Ekologen på bolag X hade ingen aning om markpackning liksom de flesta övriga deltagarna.


Bojkottade dom fast samtidigt så var en representant där???
Inte seriöst av denna personen som du hämtar citatet ifrån (eller kanske fel citerad?)
Ekologen var från annat bolag (Y). Det är ändrat nu.

Sinkro63 skrev:Du tar ett citat men ingen källhänvisning?
Hörsägen och är helt opålitligt
Texten är kopierad direkt in i inlägget från ett mejl.
Tyvärr är reaktionerna sådana på detta forum att många väljer anonymitet för att yttra sig fritt.
Personen gav mig uppgifterna när han tyckte att tråden behövde det han varit med om. Mötet han refererar till var inte "vänligt i varje inlägg".
Tyvärr är det inte omtyckt att korsa andras intresse i dagens pressade tillvaro, där det känns viktigt att försvara sin terräng som är vunnen. Tyvärr ser jag hur detta bromsar utveckling och gynnar vissa intresse på andras oskäliga bekostnad.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282775
Johan_84 skrev:Nej Bertilsson jag inga dokument på det men vi är ju tydligen flera som fått lära sig samma sak.

Att du sen hävdar vi risar i onödan är ett väldigt märkligt påstående ihop med allt klagande på spår.
Jag skulle gärna se dig avgöra var risning behövs, det är inte alltid helt självklart. Risning ska ju framförallt göras förebyggande. Om vi sen gör spår får vi ju skit för det.
Så att göra rätt är inte helt enkelt, sett från din sida kan vi nog inte göra rätt...
Det kan väl räcka om det blir riktigt fel i 10% av fallen.
Se bild (berörs inte av marskadegarantin) där avverkning gjorts vid olämplig tidpunkt. Kanske hälften av virket ligger kvar som "stege" i hela mossen. Som bilden visar ser det ut på stickväg efter stickväg.
Det strider mot skogsvårdslagen med så mycket virke kvar.
Skogen har redan mycket omfattande skador av märgborre.
Liknade fall från glömt virke med ca 20 bitar gav ett 15-tal döda tallar två år efteråt.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

skogshasse  
#282780
Bertilsson skrev:
Johan_84 skrev:Nej Bertilsson jag inga dokument på det men vi är ju tydligen flera som fått lära sig samma sak.

Att du sen hävdar vi risar i onödan är ett väldigt märkligt påstående ihop med allt klagande på spår.
Jag skulle gärna se dig avgöra var risning behövs, det är inte alltid helt självklart. Risning ska ju framförallt göras förebyggande. Om vi sen gör spår får vi ju skit för det.
Så att göra rätt är inte helt enkelt, sett från din sida kan vi nog inte göra rätt...
Det kan väl räcka om det blir riktigt fel i 10% av fallen.
Se bild (berörs inte av marskadegarantin) där avverkning gjorts vid olämplig tidpunkt. Kanske hälften av virket ligger kvar som "stege" i hela mossen. Som bilden visar ser det ut på stickväg efter stickväg.
Det strider mot skogsvårdslagen med så mycket virke kvar.
Skogen har redan mycket omfattande skador av märgborre.
Liknade fall från glömt virke med ca 20 bitar gav ett 15-tal döda tallar två år efteråt.

om man tittar på bilden så ser det ut som ett perfekt städjobb åt en alstor,tandemoxen eller en annan likvärdig maskin med andra ord miniskotare med andra ord använd rätt storlek på maskin till det jobb som ska utföras
skogshasse
Överhuggare

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282782 Vad jag har.förstått så måste södra själva när de har gått med på markskoningsgaranti så får södra själva stå för det, lika med att även om du lagt säg 2 timmars risning så faktureras det södra inte markägaren. Sen angående hur stora markskadorna skall vara innan det skall åtgärdas har jag fått för mig att det är hårdare klassning. Inte det här 25 cm i 50 m osv som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282797 Stämmer med vad jag hört, tror det är 25cm i 25m.

Skogshasse: kan vara smart, bara någon vill betala.
Känns som att det som alltid är där det landar. Markägaren får ju betala, så beroende på viljan där kör man med passande maskin. Att man sen kör vid rätt tidpunkt på rätt plats är enligt mig en självklarhet som dock inte alltid fungerar.
Sen som bertilsson skriver att man kan flytta till andra ställen, frågan är då vem som vill att skotaren kommer när det precis regnat en massa?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282831
Johan_84 skrev:Skogshasse: kan vara smart, bara någon vill betala.
Känns som att det som alltid är där det landar. Markägaren får ju betala, så beroende på viljan där kör man med passande maskin. Att man sen kör vid rätt tidpunkt på rätt plats är enligt mig en självklarhet som dock inte alltid fungerar.
Området med mosse på senaste bilden skulle varit farbar stor del av året med liten maskin och bara riset.
Hade inte förra gallringen tagit bort all underväxt/återväxt och gjort tallpark, hade något funnits att utnyttja för bärighet nu.

"Stegen" som ligger utlagd, har ännu ingen här reagerat för.
Dessa tvärlagda stamdelar betyder med 12 cm som mittdiametrar och 45 dm långa bitar, de är som massaved värd ca 17 kr/st.
De ligger med 1.1 - 1-3 m mellanrum. det är minst 77 bit/100 m stickväg. Det blir ca 1300 kr/100 m.
Med 5 stickvägar och vägar som sammanbinder i ytterlägena är det mer än 6.500 kr/ha.
Nästan 22 m3 ligger i vägarna.
Vid uttag på 45 m3fub ligger 1/2 av volymen kvar i vägen. Hela träd förekommer.
Uttaget förefaller lågt eftersom stubbförekomst är liten.

6.500 kr fördelat på 23 m3 = ca 300 kr/m3fub i lämnat virkesvärde.
Dyrare avverkning blev ändå följden genom litet uttag och mycket körning för små volymer. Hur stor kostnad hade det blivit om allt tagits ut.
Vad är merkostnad med liten maskin som på områdena har ca 100 m i skotningsavstånd?

Finns det lönsamhet i tillverkning och användning av bättre maskiner?
Senast redigerad av Bertilsson ons 11 jun 2014, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282919 Hur djupa anses dessa hjulspår vara på högersidan?
Blir sådana "tillslätade" om den sidan varit värst?

Ännu är vi inte framme.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

kelas  
#282953 Nu vet jag inte hur det ser ut runt omkring, och om det finns andra omständigheter, men är det bara av kosmetiska själ så ska man inte "släta till" dom där alls.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282982 Skogsstyrelsens markexpert Anja Lohmande påpekar också i dagens ATL, att skogsbruket har brister i kunskaperna om markskador. De fysikaliska och kemiska processerna är inte förstådda.
Lohmander menar att alla utfästelser från bolagen att de tar problemet på allvar är inte bevisat i praktiken.
Skadorna av tunga maskiner oroar och dessa tunga maskiner ökar i antal. Hon tycker Fiberdrive har egenskaper som är lovvärda för marken.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

kelas  
#283014 Finns många koncept som jag tror kan va bra mot markskador, problemet verkar vara att få lönsamhet på dom, senaste i raden var väl Timbear som gick i konkurs trots att den lovordades av experter mot markpackning.
Jag har själv ägt/äger både terri och vimek och dom är heller inga underverk mot marken om det ska ut lite kubik.
Det som fungerar bäst är ju planering och åter planering, kruxet är ju att markägarna vill ha ut så mycket som möjligt för råvaran i första hand och då försvinner alla marginaler och med det intresset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).