Skogsnyheter

Generell hänsyn gör stor nytta

3 inlägg 3321 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Generell hänsyn gör stor nytta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Generell hänsyn gör stor nytta

rokon  
#282777 Jag delar den synen, man måste ha tålamod och se vilka värden och möjligheter för framtidens skogar det skogsbruk som redan har pågått i ett par decennier ger.
Jag är själv imponerad av en granplantering som ingick i den mark jag köpte till av Sveaskog, idag är granarna 13 år, som generell naturhänsyn har äldre björkar, sälgar en del aspar lämnats.
I min fina granplantering från "storskogsbruket" har det stora lövuppslaget röjts vid 11 års ålder så nu har jag 30-40% löv.
Aspuppslag sköter älgen som ej låter någon asp att växa till sig. Jag tänker inte rabbla upp alla örter, blommor, mossor, svampar och insekter som redan trivs där. En mångfald långt större än i en 140 årig granskog.
Nej minska/stoppa reservatsivern och låt oss få den mångfald som vårt nuvarande skogsbruk kan ge oss.
Jag tror jag har ca 40 olika bestånd i min skog, gran, tall, björk, contorta, sälgar och aspar äldre björkar som evighetsträd i en skog med en ganska fin ålderskurva.
Med trakthyggesbruk med generell hänsyn på dessa bestånd så blir det en trevlig skog att vandra genom, samt för ett myllrande liv att frodas i.

Användarvisningsbild

Re: Generell hänsyn gör stor nytta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283380 Svårt att nå ut med budskap om naturhänsyn http://www.lantbruk.com/ledare/svart-na ... aturhansyn
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).