Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 81783 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Skogsforskare  
#282299
Bertilsson skrev:Undvik att försvara detta problem, som har eskalerat. Det försenar utveckling av bättre utrustning, som t.o.m. motarbetas vid felaktiga försvar.


Det handlar inte om att försvara nånting, utan om att tydliggöra skillnad mellan olika saker. Körskador som beror på att vattenmättad mark rörs om och blir gegga är nåt helt annat än kompaktering på "torr" mark.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#282309 Tror inte markpackning är problemet i detta fall, spåren har nog nått berg, utifrån bilderna iaf.
Det stora problemet är nog slam och urlakning av div skadliga ämnen för många år framåt.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282543
Skogsforskare skrev:Markkompaktering uppstår om en relativt torr, finkornig jord utsätts för hårt tryck. Det är ett marginellt problem på normala moränmarker.
Det var detta citat som gav inledande näring till motsättningar. (Beskrivet område i bilderna var rimligen av finkornigare delen av moräntyperna.)

I bilagan finns i den lilla artikeln text om vad som händer i moränjord. Nya mätningar pekar mot packning som överträder växters möjlighet att fungera. Står omnämnt i huvudartikeln i ATL. Syrets svårighet att ta sig fram vid blötare perioder kanske är den ytterligare faktor som gör att de riktigt dyra skadorna uppstår. Läs artiklar som kommer om detta framdeles.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

totte  
#282546 Tråden rensad från en del inlägg som huvudsakligen handlade om debattörernas trovärdighet och inte sakfrågan.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282670 En person som deltar runt markskadeproblemet skickade bl.a. följande text;
"Jag var på körskadekonferensen på Ultuna i tisdags och kunskapen är erbarmligt dåligt i skogsbranschen.
Skogsföretag X bojkottade. Ekologen på bolag Y hade ingen aning om markpackning liksom de flesta övriga deltagarna.
Körskadorna består av körspår och markpackning. Den första körningen packar mest
En liten maskin kan ge upphov till körspår men ingen markpackning. En stor kan ge körspår men alltid markpackning
Markpackningen uppstår pga maskinens egenvikt plus last. Ytan behöver inte packas om breda hjul, sänkt lufttryck och band används men banden vibrerar ihop marken.
Spår under 30 cm är boven enbart maskinens vikt. Vattenhalten har mindre betydelse för packningen men ger olika körspår. Markpackningen minskar först då maskinen går på underredet för bärytan ökar. Packningen under körspåren är i olika grader av päronform beroende på däcksutrustning, luftryck och vikt.
Under 0,5 m djup är packningen svår att komma tillrätta med. Enbart fleråriga vintrar med långvarig djup tjäle kan lösa problemet."


Gissningarna som gjorts och visst igenkännande har gjort, att nu nämns vilket företag som gjort avverkning med skador vi sett bilder på. Det är Södra skogsägarna. Fler personer har aviserat kraftiga spår från samma företag.

Stavarna är till storvuxen person.
Senast redigerad av Bertilsson sön 08 jun 2014, 09:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

T Landström  
#282672 Känns ju som hur de än väder sig så blir det ju någon typ av markpackning...

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Skogsforskare  
#282676
Bertilsson skrev:En person som deltar runt markskadeproblemet skickade bl.a. följande text;

"Enbart fleråriga vintrar med långvarig djup tjäle kan lösa problemet."


Fleråriga vintrar? Inte ens i norra Sverige varar vintrarna i flera år... Det som krävs är för övrigt tjäle och tjällossning, inte "vinter".

Bertilsson skrev:Gissningarna som gjorts och visst igenkännande har gjort, att nu nämns vilket företag som gjort avverkning med skador vi sett bilder på. Det är Södra skogsägarna. Fler personer har aviserat kraftiga spår från samma företag.


Södra Skogsägarna är väl inte ett företag?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282688 Angående södras markskoningsgaranti; hur kan den kosta markägaren dubbelt? För så.vitt jag vet så får markägaren lite sämre betalt för virket då dem väljer detta. Syftet med det är ju att södra får stå själva för eventuella mark skador då utan att markägaren behöver betala något extra.?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282700
970D skrev:Angående södras markskoningsgaranti; hur kan den kosta markägaren dubbelt? För så.vitt jag vet så får markägaren lite sämre betalt för virket då dem väljer detta. Syftet med det är ju att södra får stå själva för eventuella mark skador då utan att markägaren behöver betala något extra.?
Markskoningsgarantin har ökat kravet på entreprenören. Han får kritik om inte tillräckligt är gjort för att undvika skadorna. Följaktligen körs det ris även för säkerhets skull, som belastar skogsägaren med kostnad.

Detta tas inte på konto på Södras markskoningsgaranti.
Skadorna måste vara minst 50 meter långa i sammanhängande sträcka och mer än 25 cm djupa.

Skogsägarna får betala 4 kr/m3 först plus viss riskskotning (viss risning behövs givetvis ibland) .
Avverkning på 700 m3 ger 2.800 kr. Ca var 20:e avverkning behöver Södra åtgärda något.
Detta ger Södra inkomst på 56.000 kr.
Två skadade vägdelar bland avverkningarna (avser visst bara basväg) blir 100 m väg som behöver lagas.
Kostnad 1500 - 3000 kr. Vinst långt över 50.000 kr till Södra.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282706 Stämmer inte riktigt med vad jag som skotarentreprenör fått lära mig. Risning betalas också från "4 kronan". Alltså skogsägaren betalar 4kr kubiken och i det ingår risning, stockmattor och en ev lagning vid sönderkörning av basväg. Det blir väl lite som en försäkring alla medlemmar får betala, rätt eller fel?
Blir det däremot pengar över som du skriver är det ju medlemmarna som får tillbaka pengarna i någon form.

Däremot kan man väl vad jag förstår det få 20kr kubiken som tillgänglighetspremie, om man kan köra hygget i stort sett när som på året.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282714
Johan_84 skrev:Stämmer inte riktigt med vad jag som skotarentreprenör fått lära mig. Risning betalas också från "4 kronan". Alltså skogsägaren betalar 4kr kubiken och i det ingår risning, stockmattor och en ev lagning vid sönderkörning av basväg. Det blir väl lite som en försäkring alla medlemmar får betala, rätt eller fel?
Återkom med länk till något som förklarar detta fullt ut. (Detta är tredje gång som tolkningen framförs men ingen har återkommit med besked. (Det är som gamla skillingtryck. Det ligger i muntlig tradition.)
Hemsidan ger inte svar på detta.
Tidigare folder har inte gett besked.

Försäkring: Är givetvis bra för den som behöver men bra mark och gjorda investeringar i vägar, så blir det nära nitlott. Kanske även minskar intresse att bygga vägar.

Johan_84 skrev:Blir det däremot pengar över som du skriver är det ju medlemmarna som får tillbaka pengarna i någon form.
Med tidigare resonemang så kommer väl pengarna inte mest till den som mest betalat fel belopp?
Uppmärksamheten omkring skador är bra, men det förefaller blivit ett självändamål för vinst och att hamna utanför kostnadsstatistiken med sådant som varit kostnad tidigare.

Johan_84 skrev:Däremot kan man väl vad jag förstår det få 20kr kubiken som tillgänglighetspremie, om man kan köra hygget i stort sett när som på året.
Du tycker väl jag är envis? Men det blir bara 16 till slut eftersom 4 kr/m3 kommer som pålagt avdrag.
-Detta har kommit till för att kunna avverka när industrin vill och nu med detta kunna blidka skogsägaren. Nu får skogsägaren vara buffert och inte industrin.

Återkom.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282717 De objekt som klassas som ettor Betalar inte fyra kronor. De får en premie istället.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282719
Mudderland skrev:De objekt som klassas som ettor Betalar inte fyra kronor. De får en premie istället.
Jag har hört detta men det står inte i dokument.
Hjälp Johan84 med klara besked.

Jag kan tänka mig att detta är något som lokalt tillämpas efter behov. Därför är jag fortfarande ihärdig efter "lagtexten".
Är det bara lokalt förankrat, så är även detta detta "förhandlingsbart" på andra ställen.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282724 Du har hört det av mig i södratråden. Vad får du din uppfattning ifrån? Har någon sagt att alla betalar 4 kronor. Eller hittar du på det?

Jag har bara studiematerial från marskoningskursen. Men om du är så intresserad varför ringer du inte upp en inspektor eller OC?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282727 Dessutom stämmer inte din uträkning alls. Bristfällig kan man nog kalla den. I försöken som gjordes i Sollebrunn kostade det 3,95 per varje 4 kronor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).