Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hypro skotarvagn

33 inlägg 23374 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

T Landström  
#282658 Jo, det är ju en fördel...men ändå...1 mille...du får en rätt fin skotare för det ;)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

rokon  
#282660 Men ska du kvista för hand då?

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

rokon  
#282661 se på helheten

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

T Landström  
#282662
rokon skrev:Men ska du kvista för hand då?


Japp...annars får man ju ingen motion... ;)

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

rokon  
#282664 Men tänk att springa med wiren till hypron då får du ju allt inkl motion!

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

T Landström  
#282665 Det är iofs sant...men springa med vajern är ju bara jobbigt om det är en massa snö ;)


Jag är bara avundsjuk som inte har råd att köpa ett sådant ekipage... :)

Avatar Fallback

Re: Hypro skotarvagn

OlaE  
#282666
T Landström skrev:Jo, det är ju en fördel...men ändå...1 mille...du får en rätt fin skotare för det ;)


-Men en skotare är ingen avverkningsgrupp. :wink:
-Och när skotaren är klar i skogen får du vrida av nyckeln och gå hem.
-Med traktorn kan du bara byta redskap och fortsätta med nästa jobb.
-Mindre slitage på maskin vid vägtransport med traktor, högre hastighet, lägre dieselförbrukning.
-Lägre reperationskostnader.


Jag ser många fördelar, men visst, en skotare har högre kapacitet vid större jobb efter en skördare.

Men i detta fallet premierar jag (och intressenten) nog mångsidigheten hos traktorn. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

T Landström  
#282667
OlaE skrev:
T Landström skrev:Jo, det är ju en fördel...men ändå...1 mille...du får en rätt fin skotare för det ;)


-Men en skotare är ingen avverkningsgrupp. :wink:
-Och när skotaren är klar i skogen får du vrida av nyckeln och gå hem.
-Med traktorn kan du bara byta redskap och fortsätta med nästa jobb.
-Mindre slitage på maskin vid vägtransport med traktor, högre hastighet, lägre dieselförbrukning.
-Lägre reperationskostnader.


Jag ser många fördelar, men visst, en skotare har högre kapacitet vid större jobb efter en skördare.

Men i detta fallet premierar jag (och intressenten) nog mångsidigheten hos traktorn. :wink:


Som sagt...jag är bara avis.... ;)

Jag brukar oxå ta fram de argumenten när vi diskuterar samma sak på jobbet ;)

Avatar Fallback

Re: Hypro skotarvagn

Robertberg  
#282669 Står hela ekipaget på Lantmännen i Kalmar eller bara sködaaggregatet? (Obs småländska) Får åka förbi och inspektera i veckan.. :)

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

Erre  
#282675 Har ni möjlighet så köp. Bland dom bästa modellerna på alltihop. Kanon traktor med få timmar, en av dom bästa vagnarna man kan få tag i, bara tre år gammal. Och en processor! Perfekt att köpa begagnat av någon som nyköpt och tagit den värsta ekonomiska smällen. :-)

Avatar Fallback

Re: Hypro skotarvagn

skogshasse  
#282705
rokon skrev:Men tänk att springa med wiren till hypron då får du ju allt inkl motion!


springa? med vajern? jag brukar gå i skogen med vajern på min alstor när jag använder vajerspelet för jag tänker på olycksrisken men det är kanske annorlunda när man jobbar med större grejer

Avatar Fallback

Re: Hypro skotarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282707 Låg en Hyprovagn ute för under 300 på blocket i våras rätt länge var nog bara enkelteleskop på den.
På traktorn i Kalmar saknas iaf skogshytten och den är inte i grunden en twin Trac men de är väl påbyggd med något extra?

Avatar Fallback

Re: Hypro skotarvagn

OlaE  
#282710
gnisten83 skrev:Låg en Hyprovagn ute för under 300 på blocket i våras rätt länge var nog bara enkelteleskop på den.
På traktorn i Kalmar saknas iaf skogshytten och den är inte i grunden en twin Trac men de är väl påbyggd med något extra?


Jag tror inte heller det är turbinkoppling på den, tror inte det är en HiTrol?
Sitter väl knappkoppling, så det är gas och styrning som saknas.
Styrningen kan man ju lösa med en elventil, och gasen vet jag inte.

Får väl åka och titta och se vad man tycker. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hypro skotarvagn

rokon  
#282712
skogshasse skrev: springa? med vajern? jag brukar gå i skogen med vajern på min alstor när jag använder vajerspelet för jag tänker på olycksrisken men det är kanske annorlunda när man jobbar med större grejer

Detta var tänkt för dem som vill ha allt på en gång. T Landström önskade motion samtidigt när han jobbade i skogen.
Själv tar jag det också lugnt ser mig för och går med kroken.

Avatar Fallback

Re: Hypro skotarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282713 Behövs bara en ventil som har en LS uttag och en skyttelventil för att styra prio fram el bak
Trodde nästan de var turbin på alla mindre modeller men knappkoppling är de på alla hitech modeller iaf
Iom de de är en hitech så går de dubblera riktningsväljaren o sätta en bakåt med fram back handbroms rätt lätt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).