Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Outlander med problem

29 inlägg 31338 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

anersimyra  
#282386 Det hjälper inte med hårdare fjädrar. Själv har jag fjäderlåsning monterat, lyfter jag av hydraulaggregatet framtill på polarisen försvinner nästan all styrförmåga. Det enda som hjälper är att fördela om vikten på vagnen, eller om detta inte fungerar öka vikten fram.

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

robertstoralund  
#282402 Kan tänka mig det, på can am sitter draget i en profil en bit bakom bakhjuls centrum men på suzukin sitter draget i samma linje som bakaxeln och det känns som att det gör stor skillnad.
Får köpa sig en kranman dumper med hydraulisk tipp så man får ett aggregat i fram på 650 då

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282428 vadå inte hjälper? Det hjälper väldigt mycket,har satt på öhlinare bak och den sjunker inte längre ihop

Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

anersimyra  
#282442
skogsbonne skrev:vadå inte hjälper? Det hjälper väldigt mycket,har satt på öhlinare bak och den sjunker inte längre ihop
Frågan var inte huruvida den sjunker ihop, frågan handlade om styrförmågan vid olika belastningar.. :geek: :mrgreen: :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282446 ja och om den inte sjunker ihop bak så är ju framhjulen i marken och kan styra ;)

Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

anersimyra  
#282451
skogsbonne skrev:ja och om den inte sjunker ihop bak så är ju framhjulen i marken och kan styra ;)
Sjunker den i botten och börjar lätta fram, då påverkas styrförmågan, men att den blir rejält hoptryckt utan att bottna påverkar inte styrförmågan. Jag har som sagt fjäderlås bak, tar jag bort aggregatet förlorar jag i stort sett all styrförmåga. Innan jag hade fjäderlåsning sjönk maskinen nästan helt i botten, men styrförmågan påverkades inte. Att maskinen ändrar läge i längdaxeln påverkar ju inte hjulens marktryck. styrförmågan beror på ju på vikten av lasten bakom bakaxeln, inte hur " långa " eller " korta " fjädrarna är.. :geek: :geek: :ugeek: :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282453 jo mer grizzlyn sjönk ihop ju lättare blev det att styra och med hårda fjädrar bak så sjunker den inte ihop och går då tungt att styra - bra styrförmåga

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

robertstoralund  
#282454 Hur sitter draget på polarisen då?

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

robertstoralund  
#282456 Måste ju göra en jäkla skillnad

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

hempa  
#282468 Jag har också upplevt problemet med att boggiedelen glidit bakåt på vagnens ram så att onödigt mycket tyngd hamnat på ATVn. Det är nu fixat. Kom med ett konstruktivt förslag hur jag skall undvika att mitt vänsterlår blir en grillbit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

traktorz  
#282471
hempa skrev:Det som återstår nu är att få ner värmen från avgasröret.
Insidan på vänster lår börjar bli genomstekt nu.

Är det ingen skyddsplåt mellan avgasrör och dynan? Fysisk åtskillnad är vad som behövs. Dessutom bortreflektion med aluminiumtape, värmeisolermattor eller dylikt.

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282513
hempa skrev: Kom med ett konstruktivt förslag hur jag skall undvika att mitt vänsterlår blir en grillbit.


Slipon

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

Holm  
#282552
skogsbonne skrev:vadå inte hjälper? Det hjälper väldigt mycket,har satt på öhlinare bak och den sjunker inte längre ihop

Sitter dragkulan bakom centrum på hjulet så kan du ha stumma dämpare och ändå få framhjulen att lätta från marken, bara man har nog högt kultryck så kommer det hända.
Hävstångsprincipen you know...

Det är klart bättre att ha kulan mitt för centrum på bakhjulen.
Så som det var på en Suzuki?

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

hempa  
#283881 Nytt problem. Jag känner mig smått missnöjd som ni förstår av det jag tidigare skrivit.
Byte av styrservo efter 2,5 år , kostnad 3760 kr ( halva priset enligt återförsäljaren ). Bränslespill på ca 500 liter pga hål i tanken. Tyvärr rann bränslet ut över avgasröret så man såg inget dropp och mina klagomål bemöttes med att det går så tungt i skogen. Fyra nya däck troligen beroende på felet med styrservon. Tillsammans en underhållskostnad på 20 000 kr för 3 år.

Jag försöker nå generalagenten för ett utlåtande. Det går inte. Telefonen är bara öppen för återförsäljare och e-mail saknas. Det finns ett fax nr men vem har ett sånt idag ?

Seriöst ???

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).