Motorsåg och handhållet

Kärringstart på midjeröjsågen

12 inlägg 6160 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kärringstart på midjeröjsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282430 I fredags var jag med en grupp som träffade Bengt-Åke Alriksson, midjeröjarens "pappa". Det var mycket intressant och han demonstrerade midjeröjsågen.

Hans midjeröjsåg hade "kärringstart", vilket måste vara guld värd - inte minst när man vill starta midjeröjsågen på ryggen! Dock verkar Husqvarna inte vilja sälja någon kärringstart som uppgradering - i varje fall inte via Tibro Skog och Trädgårdsprodukter 😡.

Någon som ser en öppning och i så fall hur?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

morco  
#282439 Vad menas med kärringstart?

Köpte en kedjeröjsåg för ett par veckor sedan och har läst här på forumet att flertalet lätt startar sågen sittandet på ryggen, jag är ju inte ens närheten att klara detta. Blir ett synnerligen oergonomisk rörelse som endast verkar belasta min enskilt klenaste lilla muskel i armen…. Det kanske är det som skiljer en riktig skogsarbetare från en kontorsråtta med intresse att själv röja sin skog.

Ska höja tomgången något då jag tycker den tjuvstannar lite väl ofta, det är betydligt bökigare att haka av sig en kedjeröjare än en vanlig röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

JensSkoog  
#282447 Menas det Easystart, som är en fjäder som man vinder upp när man drar snoren lugnt ut - Har det på min FS460 och på MS181. Jättebra när fruntimmeret ska starta dom :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

rokon  
#282448 Jag tror det menas att man skall ha med sig sin egen kärring ut i skogen som får ta tag och "rycka" när det behövs.
Tyvärr så kan ej Husqvarna tillhandahålla kärring för den som ingen har.

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

anersimyra  
#282452
rokon skrev:Jag tror det menas att man skall ha med sig sin egen kärring ut i skogen som får ta tag och "rycka" när det behövs.
Tyvärr så kan ej Husqvarna tillhandahålla kärring för den som ingen har.
:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

Erre  
#282483 Husqvarnas kedjeröjsåg kan man lätt starta när man har den på ryggen. Så där behöver inget förbättras i mina ögon. Däremot 10 cc till hade inte varit fel. :-)

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282516
rokon skrev:Jag tror det menas att man skall ha med sig sin egen kärring ut i skogen som får ta tag och "rycka" när det behövs.
Tyvärr så kan ej Husqvarna tillhandahålla kärring för den som ingen har.


Som det är nu, så är ju inte midjeröjsågen till för kärringar p.g.a. att det krävs för hög kraft att dra igång midjeröjsågen när den hänger på ryggen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282555 Jag drar igång min 345fxt med vänsterhanden, bakom ryggen, med sågen i selen när jag bara har stängt av en stund för att konferera med andra röjare eller kolla nån gräns eller så.
Jag har pluggad dekomp men det går att starta den så ändå när man fått in rätta knycket :grin:

Avatar Fallback

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

Midgård  
#282580 Jag har också en 345 fxt. Mycket lättstartad såg. Tycker överlag att nya såväl röjare som vanliga motorsågar är lätta att dra igång. Min gamla HVA 242 (nu skrotad) var så tungdragen vid start att, hade man tappat taget med vänsterhanden i sågen, kunde den farit rakt genom logväggen.

Avatar Fallback

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

peter399  
#284742 Man behöver inte vara alls stark för att starta midjeröjaren på ryggen. Dra fram startsnöret med vänster hand till midjan. Fatta sedan handtaget med BÅDA händerna och TRYCK (inte RYCK) rakt framåt.. Klart!

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

Huskyman  
#285056 Kom vi fram till vad en kärringstart var? :shock:
Bilder please...

Användarvisningsbild

Re: Kärringstart på midjeröjsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285094
Huskyman skrev:Kom vi fram till vad en kärringstart var? :shock:
Bilder please...


Ja, att vanliga kärringar utan problem orkar dra igång sågen när den hänger på ryggen. Alltså typ Jonsereds spinnstart, Husqvarnas smartstart, Stihls easy2start eller likvärdigt.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).