skotartokig skrev: jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.
//Bosse
Polaris Big Boss 6X6
Thule ATV tippvagn
Malwa ATV Timmervagn med drivning och hydraulisk kran med winsch
2 x Husqvarna 346XPG
skotartokig skrev: jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.
BosseA skrev:Nej, men man har ju tillgång till en fyrhjuling när man kopplat bort skogskärran. Det skulle vara kul att se hur en Vimek tar sig fram utan skogskärra.skotartokig skrev: jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.
//Bosse
Lövis skrev:Med Vimek Minimaster Går det alldeles utmärkt
BosseA skrev:Det var intressant. Jag visste inte att Vimek även hade skogskärra dragen av 4-hjuling. Märkligt var att man på en bild drog fram stock via winsch framtill på 4-hjulingen.Lövis skrev:Med Vimek Minimaster Går det alldeles utmärkt
//Bosse
Lövis skrev:Varför tycker du att det är märkligt att dra fram stock via vinschen framtill
Michael skrev:Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.
1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.
2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.
3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.
Cadman skrev:Jag kan nog kanske ev. förklara några saker ang Alstor.
1) Hydrostatisk transmission. Varför har inte Alstor det?
På grund av att Alstorn har Variator (inte bara mekanisk växellåda)
som är totalt överlägset på denna maskintyp (liten lätt maskin) Och varför detta:
Jo för att effektförlusterna i en hydrosttransmission är mycket stora
och utväxlingsomfånget relativt smalt.
Det innebär att det skulle behövas betydligt större motor och
likväl en mekanisk växellåda kopplad till hydrostaten för att uppnå
samma utväxlingsomfång.
Stora effektförluster innebär även betydligt högre bränsleförbrukning.
Alstor är försedd med variator vilket är ett effektivt sätt att med
små effektförluster överföra kraft på lätta maskiner.
Variatorn har också ett bredare utväxlingsomfång än hydrostatisk transmission.
Men trots det krävs även med variator en mekanisk låda kopplad till
variatorn för dels att få tillräckligt brett utväxlingsomfång och för att välja fram/back.
Tilläggas kan att hydrostattrnsmissionen är dyrare men kostnaden
är begränsad och ändock betydelselös på grund av att denna
transmissionstyp är ointressant för en maskin typ Alstor.
Hydrostattransmissionen är även klumpigare och kräver tilläggsutrusting
(Stor hydrauloljekapacitet oljekyl mm.)
Detta komplicerar maskiner med hydrostat.
Den mekaniska växellådan i Alstor har inga som helst förutsättningar
att ta slut fort.
Slutligen kostar ett hydrostattransmissionhaveri mångdubbelt att
reparera, och har betydligt större haveririsk.
2) Ang bensinmotorn:
Nja, den är nog inte så sketen.
Denna motor har en mycket behaglig gång.
Motorn är Vanguard vilket är en industrimodell hos Briggs&Stratton.
Motorn går lugn och vibrationsfritt och ett bra varvtalsregister.
Denna motortyp har byggts i otroliga antal och finns i bruk världen
runt.
Den har även god hållbarhet.
Man kan vid studium av måtten på en Kubota motor i
aktuell effekt konstatera att den skulle vara väldigt dumt att använda
till en Alstor.
Så just Kubotamotor är i vart fall ingen bra ide.
Jag vill även kommentera med min synpunkt på varför Alstorn inte spårar:
Det är konstruktivt omöjligt att en få maskinen lika stabil
om man placerar vertikalleden (midjans svängcentrum) mitt mellan maskinens
boggier.(Har med tyngdpunkter stödytor, ledpunkter mm.
att göra.)
Det kan också vara lättare att ta sig ur knepiga lägen med en
maskin som inte spårar helt.
Det är inte så enkelt att det bara är fördelar med en maskin som spårar.
Det är mycket att tänka på med det tekniska skulle Jag tro ja..........
3) Priset?
Dyrt !!, men rena hittegodset om man jämför användbarhet/pris
med tex. fyrhjuling och griplastarvagn.
Nöjeskontot får nog komma in en del även här.
Framkomlighet är fullständigt enorm och måste provas för
att bli möjlig att förstå om man bara kört andra maskiner.Michael skrev:Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.
1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.
2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.
3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.