Trädfällning (arborist)

Handhållen vinsch

18 inlägg 16951 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handhållen vinsch

Carlfritidshuggare  
#282140 Hej

Är på jakt efter en bra vinch för att underlätta bland annat vid enklare fastfällning. Utan att ha omfattande erfarenhet (nybörjare) så tycker jag att vridning och baxning, även på slana, har sina begränsningar om man som jag inte är särskilt muskulös. Har en del gran att fälla och då verkar vridning ibland vara mer eller mindre verkningslös.

Vad tror ni om denna vinsch som Skogma har? Jag tycker priset verkar rimligt och det handlar ju inte om att hantera stora vältor eller så. Sedan finns det ju en nackdel med att det är lina i textil om jag förstår det rätt.

http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=132

25 meters lina bör väl räcka till det mesta - har ganska tätt mellan träden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282155 Hutlöst pris för den " plåtbiten," Den finns betydligt billigare på annat håll, kolla Swedol tex.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282156
VT-7502.jpg
Spaklyftblock Swedol 1,5 ton 1250:- kronor, valet är givet.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

Carlfritidshuggare  
#282180 Tack för snabbt svar. Riktigt kraftig doning utan att verka klumpig. Ska titta närmare på den. Vill inte ha något som packar ihop eller känns vekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282186 Leta efter trådar angående vinschar här på forat, det finns lämpligare vinschar för skogsändamål än dessa två.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

axwell  
#282207 Skulle inte satsa på att trassla med en kättingspaklyft, den passar bättre i en verkstadslokal.

Ett bättre alternativ som inte heller är speciellt allsidigt, ett spakblock typ "lug-all", rejäla grejer jämfört med dom som är gjorda av bockad plåt.
Genom LRF-samköp blir ungefär samma pengar som tidigare omskrivna.

Kort draglängd, kan inte lyfta någonting om det inte finns nå´t att fästa i ovanför.


Kan inte komma på något mer allsidigt än den typ av fällriktare som Logsol har i sitt sortiment.

Så här skrev jag när Astrix1 frågade:


Re: Fällriktare

Inläggav axwell » tis 08 apr 2014, 20:56

Astrix1 skrev:Inlägg av Astrix1 » Idag, 19:09
logosols fällriktatare någon som provat hur tung, tillräkligt stark.



Jodå, jag har den äldre modellen, smart men inte på alla sätt.

Tvådelad om man så vill, nedre delen kan användas separat eller tillsammans med överdelen.

Hylsan som sitter runt nedre röret har ett vasst "spjut", det kan svingas in i stockänden när man utnyttjar den som hjälplastare. Trodde inte att det skulle fungera så bra som det gör.
Alternativt att man använder traktor/ATV-saxen + ett schackel att sticka "spjutet" i.

Brukar sidförflytta hela ATV-griplastarvagnen, istf att använda kranen och sabba någon hydraulslang, en gång är en gång för mycket.

Vinschen är felvänd, titta på bilden, bandet går in på fel sida av trumman.
Ju högre upp hylsan med "spjutet" kommer, desto mer felaktigt blir det.

Jag har vänt på min vinsch och det fungerar som det skall.

Tillräckligt bra på att säkra träd från att gå fel väg, kombinerat med övriga attribut.
Vikten kommer jag inte ihåg (står nog på Logosols hemsida), gissar på ????, man bär den med en hand.

Köpte min till kampanjpris, en bit över 2000 inkl. moms, nu retfullt billigare 1290 + moms.

Köp!




Dessutom har den en fästögla på baksidan av vinschen så att den kan fästas i tex ett kraftigt träd och få samma funktion som spakblocken.

Köp inget skräp på tex Jula, dom håller säkrast som oanvända i sina originalförpackningar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

Carlfritidshuggare  
#282211 Just det, Lug-All hade jag ju sett. Nu hittade jag tråden med ditt inlägg.

Håller med er båda om att inte gå på något dom inte håller. Osäkerheten om det ska hålla eller ej samt tid och pengar för att ordna nytt är inte värt det.

Ska kika på båda tipsen. Behöver inte bära långt men bra om det är enkelt att använda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

Homo abies  
#282217 Lug All All the way! och så en massa 13mm polyesterlina

Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282219 Lug All kanske får ersätta min snart utslitna Ardennervinsch.. :?: billigare än Ardennern.. :smile: jag tar fan en tur till " järnbon " å kollar in " luggallen.".. :smile:

Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

Carlfritidshuggare  
#282226 På nätet hittar jag enbart Lug All i specialbutiker men den kanske finns här och där. Homo Abies svarade på en fråga jag hade - går det bra med lina eller måste man ha vajer. Skönt att slippa vajer även om den kanske har sina fördelar ibland.

Vad behöver man mer? Lina och gissningsvis lyftslinga eller liknande att fästa vinchen i. Samt kanske något liknande att fästa i trädet. Låter kanske korkat men jag har aldrig sysslat med vinch och det är lätt att glömma någon detalj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282227 Du ska använda : FÖRSTRÄCKT POLYESTER LINA. Alltså en lina med minimal töjbarhet. Linan kan till skillnad mot vajer knopas, använder du vajer ska du använda en sk spänngroda, ett verktyg vilket nyper runt vajern.
(www.bedsab.se) Alternativt köper du ett spaklyftblock med genomlöpande vajer, dessa finns av flera fabrikat och prisklasser.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282232
lintalja.jpg
Här har du ett riktigt fint spaklyftblock från Bedsab. Lyft 0,8 ton. Drag 1,25 ton. Kraft i spak 25 kilo. Vikt 10 kilo. Pris inkl 30 meter 8,3 mm wire ca 3750:- inkl.moms

Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

Carlfritidshuggare  
#282237 Hittade en återförsäljare för detta precis vid sommarstället där jag sysslar med trädfällning. Kan ju vara bra. Priset var inte så farligt (högre än Skogma men gissningsvis bra kvalitet. Dragkraft på 1,25 ton lär man ju dra loss de flesta fastfällningar med. 30 meter wire lär ju också räcka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handhållen vinsch

anersimyra  
#282239 HÖGRE ÄN SKOGMA !!! Det kan inte vara möjligt.. :surp: :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Handhållen vinsch

Blivande snickare  
#282250 Då finns det stooor prutmån ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).