Skogsnyheter

Mycket skräp i skogen

40 inlägg 22767 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Skogsforskare  
#281990
Enstaberga skrev:Nu har jag beväpnad kontroll över marken och inskränkt allemansrätten till endast sporadisk passage av förbipasserande.


Lite mer exakt vad menar du? Allemansrätten ger vem som helst rätt att färdas på annans mark till fots eller med icke motordrivet fordon. "Beväpnad kontroll"?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Hema  
#282020
svampbob skrev:Kolla in den här filmen från mitten av sextiotalet. Det har hänt otroligt mycket sedan dess och mer än en veteranbilsentusiast lär gråta till filmen.


Fast på ett annat sätt var den fortfarande aktuell. Kanske vi är någotlunda bra i Sverige men i övriga länder?

Såg för något halvår sedan en kille som slängt sin dator på Ireland, den hamnade i en "land fill", såsom vi gjorde på 80-talet. Anledningen till inslagt var att han visst bitcoins för över miljonen på den datorn..

Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Enstaberga  
#282039
Skogsforskare skrev:
Enstaberga skrev:Nu har jag beväpnad kontroll över marken och inskränkt allemansrätten till endast sporadisk passage av förbipasserande.


Lite mer exakt vad menar du? Allemansrätten ger vem som helst rätt att färdas på annans mark till fots eller med icke motordrivet fordon. "Beväpnad kontroll"?


Beväpnad är jag med en mycket aggressiv Timmerkalle med sjukligt kontrollbehov, lång kran samt skogsvårdande själ som har kapacitet att mosa vilket bilsläp med skräp som helst..

Då inte kommun eller polis längre gör sitt uppdrag för medborgaren som följer gällande regler så anser jag att då gäller nya riktlinjer på min egen mark: mao där lag slutar tar heder vid, i det här fallet min och Kallens heder.. som då gör upp med eventuella nedskräpare/vandaler på vårt eget vis. Efter fem inbrott och vandaliseringar, två bilbränder där bilar parkerats på vår mark och eldhärjats med uppenbar fara för spridning till storskogen, sopslängning och allmän nedskräpning är mitt och släktens tålamod borta.

Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Skogsforskare  
#282041 Och sen när du gjort det så kommer du upptäcka att polis och åklagare har en helt annan uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

rokon  
#282045 En öppningsbar bro med rödljus kom som en osökt tanke http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svt ... tjanstefel

Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282096
Skogsforskare skrev:
Enstaberga skrev:Nu har jag beväpnad kontroll över marken och inskränkt allemansrätten till endast sporadisk passage av förbipasserande.


Lite mer exakt vad menar du? Allemansrätten ger vem som helst rätt att färdas på annans mark till fots eller med icke motordrivet fordon. "Beväpnad kontroll"?


Allemansrätten (anarkirätten) är inte på något sätt definierad i lag eller förordning, utan bara nämnd på två ställen i lagboken.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Skogsforskare  
#282100 Lagstiftning fungerar tvärtom: den förbjuder saker, och det som inte är förbjudet är tillåtet.

Är det förbjudet att gå över annans mark? Nej.
Är det förbjudet att med hot eller tvång hindra någon från att gå över annans mark? Ja.

Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282101
Skogsforskare skrev:Lagstiftning fungerar tvärtom: den förbjuder saker, och det som inte är förbjudet är tillåtet.

Är det förbjudet att gå över annans mark? Nej.
Är det förbjudet att med hot eller tvång hindra någon från att gå över annans mark? Ja.


Det är t.ex. förbjudet att passera över en annans tomt t.ex.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Skogsforskare  
#282102 Rätt, men inte att passera över skogsmark, eller att gå/cykla/rida på annans väg

Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282103 En tolkningsfråga!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Skogsforskare  
#282104 Nej, det är ingen tolkningsfråga.
Du får hindra motorfordonstrafik på privat väg, men inte gående. Det finns speciella undantag, men så ser normalfallet ut.

Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282105 Jo, det är alltid en tolkningsfråga om dessa speciella undantag är tillämpliga eller ej!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

anersimyra  
#282125
th skrev:Kommunen är väl skyldig även utan polisanmälan? Det viktiga är dock att man som markägare inte ber kommunen att ta bort skräpet för då har kommunen rätt att debitera markägaren för kostnaderna.
Kommunen har ingen skyldighet att avlägsna skrot eller sopor från annan mark än kommunal mark, inte ens det görs alla gånger, kommunen hänvisar till polisen, och de tillbaka till kommunen. :shock: Min bror fick nyligen ny " hyresgäst "... En pundare slog upp sitt husvagnsläger på marken, polisen var inte intresserade av att avbryta sin kaffepaus för att avhysa pundarn, vilken var i full färd med att " skörda " kopparkabel, han stod ju inte trafikfarligt till. :shock: Det blev till att koppla " pundarboet " bakom bilen och själv " parkera " trafikfarligt, dvs, nästan mitt på vägen.. :lol: :lol: då först tvingades länsman avbryta sin kaffepaus, för övrigt samma länsman som olyckligen handlade " kostölden "... :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Mycket skräp i skogen

Enstaberga  
#282126 Jag gillar såna egna initiativ, Anersimyra! I kan få hyra Timmerkalle som konsult/skräpkomprimator om det behövs. Kallen tar dock betalt per kilo(sin egen vikt, ungefär som som en vanlig advokat..)men jag tror det kan bli billigt ändå.. Du vet också att kaffepannan alltid står på om du har vägarna förbi./Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Mycket skräp i skogen

anersimyra  
#282128
Enstaberga skrev:Jag gillar såna egna initiativ, Anersimyra! I kan få hyra Timmerkalle som konsult/skräpkomprimator om det behövs. Kallen tar dock betalt per kilo(sin egen vikt, ungefär som som en vanlig advokat..)men jag tror det kan bli billigt ändå.. Du vet också att kaffepannan alltid står på om du har vägarna förbi./Jörgen
Tackar för kaffet. Jo, egna initiativ är riktigt kul när grisar dumpar sopor, jag har tvingat folk att vid " okristlig tid ( julaftonsmorgon 06.00.. :smile: ) hämta både eget och andras avfall, jag levererade en gång runt kubiken sopor i en trappuppgång, självklart med dumparens namn och adress väl synlig.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).