Motorsåg och handhållet

Betalning för huggning?

54 inlägg 24246 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281888
elis skrev:
Zixten skrev:Spana in denna länken så får du lite att jämföra med...
http://kostnadsguiden.se/vad-kostar-han ... -och-tips/

Jag skulle vilja säga mellan 300 - 500 kr + moms


Mysko site, vem ligger bakom den? Finns ingen info alls?


Ingen aning, bland de första svaren på en googlesökning, ger ialla fall en bild av hur priserna ser ut...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

foton  
#281889 Du får ta 100kr. timman då blir det lika som vi självverksamma tjänar, när vi är i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281890
foton skrev:Du får ta 100kr. timman då blir det lika som vi självverksamma tjänar, när vi är i skogen.


Mja, där glömmer du nog kostnaden för såg mm.??

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

palbin  
#281891 100 kr/tim har jag oxå räknat ut jag tjänar efter avdrag o påslag mm
på eget skogsarbete :) ... - men då kan man ju göra lite som man vill
... friheten är värd en hel del ... .

En "grovis" tjänar väl högst 25000/mån innan skatt = typ 17500 kr ef-
ter skatt - motsv typ 800 kr/netto per dag - så kan man komma över
eller väsentligt över det via hobbyarbete får man väl vara glad :) :) :) .

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

anersimyra  
#281895 200:- svart i timman tog jag redan för 20 år sedan här i " storstaden ".. :smile:

Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

elis  
#281896
anersimyra skrev:200:- svart i timman tog jag redan för 20 år sedan här i " storstaden ".. :smile:

Storstan är i en klass för sig den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

anersimyra  
#281900
elis skrev:
anersimyra skrev:200:- svart i timman tog jag redan för 20 år sedan här i " storstaden ".. :smile:

Storstan är i en klass för sig den. :wink:

Jo, mina släktingar i Värmland " vrålade rakt ut " när de hörde att jag kunde få 1000:- kr för att fälla ett träd.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281913
anersimyra skrev:
elis skrev:
anersimyra skrev:200:- svart i timman tog jag redan för 20 år sedan här i " storstaden ".. :smile:

Storstan är i en klass för sig den. :wink:

Jo, mina släktingar i Värmland " vrålade rakt ut " när de hörde att jag kunde få 1000:- kr för att fälla ett träd.. :smile: :smile:


Ja men det är bara å flytta dit. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

Peteflamingstar  
#282000 En av mina tidigare arbetsgivare är i Sthlm o fäller på tomter, för ett par timmars jobb tar de nog runt 3-4000 i alla fall, ibland mer. Säkert inte alltid vitt heller om jag känner honom rätt...
Har man firma och gör skogsjobb på timme så får man nog ut mellan 100 o 150 kr/tim efter kostnader och skatt/avgifter.

Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

jannee  
#282058 Elis, idag har unga välutbildade hantverkare vett att ta betalt. Varför ska kunden ha hela vinsten = mellanskillnaden, om jag gör ett svartjobb. Rättvist måste vara att vi, kunden och jag delar på mellanskillnaden.
Anlitar kunden ett företag och allt ska gå "just" till blir oftast kostnaden sjuhög, kan dessutom inte kunden göra avdrag för jobbet är det väl en självklarhet att betala lite vid sidan om.
Eftersom jag ej kan tillgodoräkna mig varken pensionspoäng, semesterersättning eller andra sociala förmåner måste jag ta vettigt betalt - även om det gäller svartjobb. Minst 250 kr/tim om jag också ska hålla med såg och bränsle, allt annat är rena givmildheten.

Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

elis  
#282062
jannee skrev:Elis, idag har unga välutbildade hantverkare vett att ta betalt. Varför ska kunden ha hela vinsten = mellanskillnaden, om jag gör ett svartjobb. Rättvist måste vara att vi, kunden och jag delar på mellanskillnaden.
Anlitar kunden ett företag och allt ska gå "just" till blir oftast kostnaden sjuhög, kan dessutom inte kunden göra avdrag för jobbet är det väl en självklarhet att betala lite vid sidan om.
Eftersom jag ej kan tillgodoräkna mig varken pensionspoäng, semesterersättning eller andra sociala förmåner måste jag ta vettigt betalt - även om det gäller svartjobb. Minst 250 kr/tim om jag också ska hålla med såg och bränsle, allt annat är rena givmildheten.



Nonsens! Varför ska du råna kunden på kostnader du inte har, ta din timpenning, det är max vad man ska betala för svartjobb. Jag jobbar med ett gäng hantverkare som har verktyg mm "fritt" kommer aldrig be någon av dem göra ett jobb åt mig då de anser att svart är = momsen avdragen. Skulle aldrig falla mig in att dela deras psuedokostnader. Ni är bortskämda av folk som inte begriper bättre, självklart kan du inte tillgodoräkna dig något av det du rabblar upp, då vore det ju vitt! Där pengarna går in går vettet ut och det verkar ju stämma.
Senast redigerad av elis sön 01 jun 2014, 19:22, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

skogshasse  
#282064
elis skrev:
jannee skrev:Elis, idag har unga välutbildade hantverkare vett att ta betalt. Varför ska kunden ha hela vinsten = mellanskillnaden, om jag gör ett svartjobb. Rättvist måste vara att vi, kunden och jag delar på mellanskillnaden.
Anlitar kunden ett företag och allt ska gå "just" till blir oftast kostnaden sjuhög, kan dessutom inte kunden göra avdrag för jobbet är det väl en självklarhet att betala lite vid sidan om.
Eftersom jag ej kan tillgodoräkna mig varken pensionspoäng, semesterersättning eller andra sociala förmåner måste jag ta vettigt betalt - även om det gäller svartjobb. Minst 250 kr/tim om jag också ska hålla med såg och bränsle, allt annat är rena givmildheten.

Nonsens! Varför ska du råna kunden på kostnader du inte har, ta din timpenning, det är max vad man ska betala för svartjobb. Jag jobbar med ett gäng hantverkare som har verktyg mm "fritt" kommer aldrig be någon av dem göra ett jobb åt mig då de anser att svart är = momsen avdragen. Skulle aldrig falla mig in att dela deras psuedokostnader. Ni är bortskämda av folk som inte begriper bättre, självklart kan du inte tillgodoräkna dig något av det du rabblar upp, då vore det ju vitt! Där pengarna går in går vettet ut och det verkar ju stämma. :wink:


bra skrivit håller med dej till 100%

Användarvisningsbild

Re: Betalning för huggning?

T Landström  
#282065 Men OB-tillägg kan vi väl få??? ;)

För oftast utförs ju de flesta jobb utan kvitto på kvällar och helger...med mina privata verktyg och maskiner...men kanske ska låta kunde stå för de sakerna nästa gång? ;)


Folk får väl ta va dom vill i timmen...passar det inte så får dom göra det själva eller ta någon annan....

Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

elis  
#282066
T Landström skrev:Men OB-tillägg kan vi väl få??? ;)

Njaee... Jag brukar ordna fika och mat om de vill ha. Även jag utför jobb på den skuggsidan ibland och här i mitten av riket upplever jag det svårt att få mer än tre-fyrahundra för körning med traktor och skogsvagn. Och det ekipaget kostar en hel hög med sågar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Betalning för huggning?

jannee  
#282071 Blir man nedlusad av s.k. svartjobb, tar man för dåligt betalt. Erbjuds man inga alls gör man antingen ett dåligt jobb eller är för dyr.
Personligen tycker jag lagom är bäst.
Min nettolön från mitt jobb ligger strax över 150kr/tim = det är alltså vad jag får ut, då är även traktamenten + obersättning inräknad.
Till detta kommer vad arbetsgivaren betalar in socialt + semesterersättning.
Med egna verktyg, kvällstid eller helg gör JAG i alla fall inget under 250 kr/timmen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).