Öppna kategorin

Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

12 inlägg 9539 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

Knekt  
#281910 Hej!

Konstig rubrik kanske men jag ska ge er lite bakgrund. Hoppas ni orkar läsa bara...

Jag driver en träförädlingsfirma på halvtid och har tidigare haft anställning som planläggare på den andra halvan. Sen blev jag uppsagd från planläggarjobbet och började lyfta a-kassa i mars. Nu har jag fått ett brev där det står att jag har utnyttjat 55 av totalt 75 ersättningsdagar då jag jobbar del-/halvtid, alltså driver mitt företag. Vidare står det att jag kan välja att fortsätta jobba del-/halvtid (driva företaget vidare) efter de 75 dagarna är slut men då får jag ingen a-kassa. Eller lägga ner företaget (lägga det vilande) och vara arbetslös på heltid. Det är ju helt sjukt i sig att det ska vara bättre att vara helt arbetslös och tära på staten än att jag jobbar och betalar moms till staten!! 😈

Nåja, det är inte det som oroar mig mest... :???:

Som den skogsägare jag oxå är, och många med mig på detta forum, så är man ju företagare oavsett om man vill eller inte och det går ju inte att lägga ner ett skogsägande hur som helst... Min firma och mitt skogsägande finns på samma F-skattsedel och jag gissar att det är fler som har det så.

Man får, enligt min a-kassa, inte göra affärer under tiden man får a-kassa vilket ju blir ganska svårt om man t.ex. vill laga en väg, köpa en sågkedja, avverka sin skog mm. Man gör ju en affär varje gång man betalar en faktura.

Detta låter helt barockt!! I så fall kommer ingen skogsägare att få a-kassa om han/hon blir arbetslös för du får ju inte driva företag samtidigt som du får pengar från kassan.

Kan detta verkligen vara möjligt?! :surp:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

T Landström  
#281912 Detta gäller nog alla egna företagare...

Avatar Fallback

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

Knekt  
#281916
T Landström skrev:Detta gäller nog alla egna företagare...


Menar du att det gäller inte om du är anställd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

anersimyra  
#281919
Knekt skrev:
T Landström skrev:Detta gäller nog alla egna företagare...


Menar du att det gäller inte om du är anställd?
Som anställd kan du arbeta del/timtid, resten fyller du ut med A-kassa.

Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

T Landström  
#281928 Tror inte det är så lätt att stämpla som anställd...inte som det har varit...men jag har dålig koll... Kan vara som anersimyra skriver...

Vet bara att förr kunde tex markarbetare stämpla över vintern för de visste att de hade jobb när snön och tjälen va borta...men det får dom inte nu...

Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281930 Bästa är att bilda ett bolag som jobbar med skogsskötsel. Sen köper du alla skogstjänster från det bolaget. Det där med enskild firma är bara tok. Som skogsägare ska du köpa alla skogstjänster av ditt eget aktiebolag.

Avatar Fallback

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

Knekt  
#281934 Men kontentan av det hela var att jag är skogsägare och får därför inte stämpla. Så jag kan antingen fortsätta med mitt företag, vilket iofs sig vore det bästa, eller lägga det vilande vilket inte går då jag samtidigt äger skog vilket i sig är ett företag. som jag inte får driva om jag vill stämpla. Känns lite som ett moment 22... :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

anersimyra  
#281939 Är tjänsten 50 eller 75 % kan man inte fylla ut resten med A- kassa. Men erbjuds 50 eller 75 % under en " arbetslöshetsperiod " får man stämpla resten upp till heltid. SmåA, alltså företagskassan, hade tidigare kravet att företaget och dess tillgångar skulle avvecklas vid arbetslöshet, det ska visst numera inte vara ett krav. Att arbeta halvtid i eget företag, och samtidigt uppbära hel A kassa är ju helt orimligt. Halvtiden i företaget blir ju att likna vid en 50 % tjänst som anställd. Skillnaden är närmast att företagare kan välja att inte arbeta 50,% utan uppbära hel A kassa, det valet har du definitivt inte som anställd. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281944 Därför man ska ha ett bolag som sköter skogen åt en. Blir VD sparkad så får han a-kassa.
(du är alltså VD själv)

Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

anersimyra  
#281947 Det där låter inte kul. Men du får ju göra " affärer " under tiden du är berättigad till A kassa. Att sen fortsätta med " affärerna " om du väljer att leva på A kassa kan självklart inte vara tillåtet, det blir ju samma som att arbeta och vara sjukskriven med sjukersättning. A kassan är just en försäkring, den ger dig försörjning, antingen hel ersättning om du är helt arbetslös, eller halv om du är halvt arbetslös.

Användarvisningsbild

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

anersimyra  
#281948
Uvskogen skrev:Därför man ska ha ett bolag som sköter skogen åt en. Blir VD sparkad så får han a-kassa.
(du är alltså VD själv)

Aha, som nybliven VD kan jag då gå med i GS facket och dess A kassa.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ingen a-kassa om du är skogsägare?!

Chuck Norris  
#282068 Låter både onödigt, krångligt och dyrt att starta ett ab bara för stämplingen, dessutom lär det knappast fungera eftersom skogen ändå ägs av den fysiska personen och bedrivs som enskild näringsverksamhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).