Skogsröjning

Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

6 inlägg 11849 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

pingflood  
#281751 Hej! Har införskaffat en bättre begagnad 250RX med trimmerhuvud + klinga (dock behöver jag mutter+bricka ser det ut som), men kan inte hitta om den är vänstergängad eller högergängad... Husqvarna har bruksanvisningar för 250R men ej RX -- är de mer eller mindre identiska?

Eller är de alla vänstergängade? Blev lite konfunderad när jag läste om motorns rotationsriktning och vinkelväxlar...

Tack på förhand!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

anersimyra  
#281757 Muttern lossas medurs på RX.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

Brumsten  
#281777 Hej, på alla röjsågar roterar klingan moturs, det är inte motorns rotationsrikrning som avgör, utan vinkelväxenls konstruktion.
Tex. Hva 250 kontra 245, motorerna har olika rotationsriktning men klingan går alltid moturs.
Placeringen av krondrevet i vinkelväxeln avgör rotationsriktningen, ovanför eller under piniondrevet.
Det du behöver är en klingmutter 5020455-01,tryckbrica 5020310-03, om jag minns rätt.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

pingflood  
#281781 Tack så mycket!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330910
Brumsten skrev:Hej, på alla röjsågar roterar klingan moturs, det är inte motorns rotationsrikrning som avgör, utan vinkelväxenls konstruktion.

Bumpar tråden lite men i senaste numret av Skogseko på sidan 20 så roterar klingan medurs, även pilen på klingskyddet ser ut att visa i den riktningen. Det verkar tydligen gå att spegelvända bilder även om man inte längre har negativ som man kan vända fel :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 250RX - höger eller vänster?

anersimyra  
#330921
th skrev:
Brumsten skrev:Hej, på alla röjsågar roterar klingan moturs, det är inte motorns rotationsrikrning som avgör, utan vinkelväxenls konstruktion.

Bumpar tråden lite men i senaste numret av Skogseko på sidan 20 så roterar klingan medurs, även pilen på klingskyddet ser ut att visa i den riktningen. Det verkar tydligen gå att spegelvända bilder även om man inte längre har negativ som man kan vända fel :surp:

:lol: :lol: :lol: klingan är ju felvänd !!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).