Motorsåg och handhållet

Partner modeller!

127 inlägg 104621 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

JensSkoog  
#281671
Jon Kr Partner (1).JPG
Känner någon den här modelen? Står AB Partner Sweden, MiniP, Made in Usa på den. Favoritsågen i kvistning til en kompis av mig. Han är präst men gillar å hugga ved, och har en Jonsered 525 til fällning och kapning. Nu vill ha mig till å slipa kedjan och ta lite service på Partneren. Ingen broms, och med långt svärd som i.ö. har varit 1,3mm men som störstadels nu är 1,5mm. :mrgreen: Jag har berättad för honom att han snabbt kann bli kund på kjörkogården om han använder den här sågen, men det hör han inte :lol:
Jon Kr Partner (5).JPG

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#281675 Jomen, en liten konsumentsåg byggs av Skil, funnits i otal målningar och märken, bl a just Partner. I det stora hela en liten skitsåg. 35 cc.

På chainsawcollectors kallar vi dom för "Easter eggs", "påskägg", dels p g a formen, dels för att de tenderar att dyka upp lite överallt där man inte väntar dom.

De flesta Easter eggs byggdes av ett kanadensiskt företag, Trail Manufacturing Limited (TML) och östes ut på marknaden från 70-talet och framåt, alltid målade och märkta för olika andra sågmärken. Tror aldrig TML saluförde en såg under eget namn. Men som sagt även Skil gjorde massor och det här är en av dom.

Som du mycket riktigt försökt förklara, det är inget man skall använda, i synnerhet inte för att kvista. På sin höjd tt par kap på vedbacken för nöjes skull, under kontrollerade former.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

JensSkoog  
#281684 Visste den påminde mig om något. Har ju tidligare haft en Skil här inne, och lämnad til en svensk sågexpert!
SKIL (1).JPG
Blir gammal - borde ju kopplat dom två. :lol:

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Brumsten  
#281686 Hej, Partner mini-P byggdes av Quadra-fabriken i USA eller om det var Canada.
Skil har inte så vitt jag vet byggt bensinsågar, bara köpt in från andra tillverkare.
Mini-p ersattes senare av HVA 34 dls och Partner 1618, troligen från samma tillverkare
eller möjligen Poulanfabriken.
Fritt ur minnet.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

JensSkoog  
#281692 Stor tack til Totte och Brumsten. :grin: Visste ju att man får svar på allt här på Forum!
Sitter et långt svärd på den, Sandvik. Undrar om det är originalsvärdet?

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#281727 Du har nog rätt Brumsten, kollade lite mer och det stämmer som du säger att MiniP byggdes av Quadra, i det är fallet i USA, enligt vad Jens säger att det står på sågen. Serien 1612 - 1616 byggdes troligast av TML eller Power Machinery i Canada, men det stämmer att Poulan byggde såna här ägg också, bl a till just Skil. Och 1618 verkar vara en Poulan. I den här 16xx-serien har Partner och Skil samma beteckningar.

Det är en rätt oöverskådlig röra av bolag som har byggt i stort sett likadana hobbysågar, gissningsvis har det varit ägande kors och tvärs också, varför t ex Skil fått stå som tillverkare ibland. Det har gjorts försök att reda ut det på chainsawcollectors, det har vanligen slutat med större förvirring.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

SawTroll  
#281779
Brumsten skrev:Hej, Partner mini-P byggdes av Quadra-fabriken i USA eller om det var Canada. .... .


Canada - og fabrikken skiftet navn et par ganger - det siste var Emab.

Sagene ble solgt under et stort antall merker - inklusive de fleste som assosieres med Electrolux, men også mange andre.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#281785 Bara för att visa vad det handlar om när det gäller småsågarna. En lista som skrevs av en person som var insatt i Poulans produktion av småsågar för andra märken. Detta är alltså enbart Poulan inte TML.

The Poulan Micro series (1.8/2.0/2.3 ci in NAV, AV, CVA & PS versions) was produced in at least the following brands: Agresi, AL-KO, Benchmark, Bernard Moteur, Cast Magnum, Cutter's Choice, Dayton, EMEL, Hobby, Husqvarna, Jobu, John Deere, Jonsered, Katex, Mastercraft, Matracom, Nauder, Nogamatic, Nordiec, Partner, Poulan, Poulan Pro, Ridgid, Rocher, Sears (Craftsman), Simpson-Sears, Skil, Treemaster, Tronk, Wizard, Wood-Eater, and Wright.
The Poulan Model 20 (XX) series were produced in at least the following brands: Briban, Dayton, Odiset, Poulan, Poulan 76, Ridgid, Sears (Craftsman), Simpson-Sears, Wright
The Poulan Model 25 series (25DA, S25 in NAV, CVA & PS) were produced in at least the following brands: Agrest, Allis-Chalmers, Bernard Moteur, Briban, Dayton, EMEL, Hobby, Jobu, Katex, Landoni, Nogamatic, Odiset, Penncraft, Poulan, Poulan Pro, Ridgid, Rocher, Sears (Craftsman), Simpson-Sears, Skil, Tronk, White Motor, Wizard, Wright


http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 348#p93348

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#282372 Lite historia kring bl a TML: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... p?id=45408

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

JensSkoog  
#282376
totte skrev:Lite historia kring bl a TML: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... p?id=45408

Mycket intressant. :wink: Och nu är jag oxå registrerad där, och ser hur oerhörd mycket det är som jag inte visste om motorsågar!

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

bastiplutt  
#645897 Har en på en hylla i garaget. Slutade fungera nån gång i slutet av åtti-talet. Tyckte den var behändig när man skulle såga av nån gren eller annat i trädgården. En hand på sågen och en på stegen gick när jag var yngre, inte nu.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

bmbamse  
#647024 Jag har ju levt själv med katten i några år, men nu har jag Partner! \:D/

Faktiskt inte bara en, utan två!! :ymparty:

R22 och R523
1590606462_partner_r22_r523_v.jpg
1590606468_partner_r22_r523_h.jpg


Vad är det för svärdsfäste på de här? Påminner om stora Jonsereds...

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Avslutat-02  
#647028 3/8 delning..5.5mm fil.
Stora jonsered..
523:an är grym 👍

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Williamm  
#647029 Fina! Vad är skillnaden på R22 och P23. Kul ordvits.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Avslutat-02  
#647031 Tradera?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).