Motorsåg och handhållet

Portable Winch PCW5000

42 inlägg 24150 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281569 Använder du låsbart block, ska linan löpa parallellt in och ut ur blocket. Konstruktionen medger inte vinklat anhåll. Det låsbara blocket anbringas med fördel närmast lasten.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281580
anersimyra skrev: Ja, jag fäste i skorstenen och drog. Det var ett tvåvånings trähus. Tanken var att lägga 4 meter av skorstenen på vindsgolvet. Men jävlar vad häftigt när hela rasket " vandrade " rakt ner till källaren. :smile: :smile: tyvärr kan jag inte lägga upp filmen här. Vid andra rivningsmoment användes tvåskuren rigg, dragkraften var då ca 4,5 ton. Men de byggde stabilt på 1920 talet kan jag säga.. :shock: :shock: :smile:


:shock: :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281582
totte skrev:Om en vinsch är avsedd att lyfta med så måste maximal lytkapacitet räknas ut med en mycket bred säkerhetsmarginal. Flertalet vanliga vinschar, handvevade, elektriska och andra är inte certifierade för lyft och då anges endast dragkraften. Den är då vad vinschen faktiskt orkar dra, medan lyftkapacitet i de fall det anges är en siffra som säger vad man får lyfta med den.

Brukar stå "Får ej användas för lyft". Betyder då att om man ändå gör det så bryter man mot arbetskyddslagar och föreskrifter. Är man privatperson ligger man risigt till med försäkringar om det skulle hända något.


Okej, det förklarar en del. Mitt uppsåt i detta är att jag helt enkelt vill förstå hur hårt vinschen faktiskt drar och det hade ju varit mycket bättre om kraften specificerades i N istället för i kilo. Om dragkraften "1000 kg" betyder att det går att släpa 1000 kg längs marken (dvs kanske 3000N kraft) blir man ju lätt besviken om man tror att det betyder 10 000N... Men jag tolkar era svar att maskinen faktiskt drar med ca 11 000N och det låter ju mycket bra.

Möjligen att det vore intressant att lyfta/släpa upp timmer på en ATV-vagn med vinschen, men det är nog precis som Daggi redan konstaterat inte helt lyckat. Men det vore ju ett lyft på nån halvmeter, och det borde man väl iofs våga sig på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281583
anersimyra skrev:Använder du låsbart block, ska linan löpa parallellt in och ut ur blocket. Konstruktionen medger inte vinklat anhåll. Det låsbara blocket anbringas med fördel närmast lasten.


Det hade jag inte fattat, tack så mycket för att jag slapp göra den klantmissen! Vad tycker ni man borde komplettera vinschen med? Jag hade siktat på två enkla brytblock varav det ena med hmmm "backspärr" (jag kan inte det här) så att det även skulle kunna gå att kombinera de två för att dra med "tre parter" (?) om man någon gång skulle behöva det. Men det går alltså inte med ett block med spärr i?

Men hur riggar man då ett block med spärr i, om det inte går att bryta linans riktning med blocket? Måste man hitta en fästpunkt för blocket rakt i linans väg och där i stort sett spika fast blocket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281589
anersimyra skrev:Använder du låsbart block, ska linan löpa parallellt in och ut ur blocket. Konstruktionen medger inte vinklat anhåll. Det låsbara blocket anbringas med fördel närmast lasten.


Rättar mig själv här: PARALLELLT skriver du ju, det fastnade i mitt huvud som "rakt igenom". Så det går givetvis att använda blocket som just ett brytblock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281618
image.jpg
Detta block från www.bedsab.se är mycket användbart. Blocket finns i två storlekar, är öppningsbart, linor mellan 5 mm !!! Till 16 mm är användbara med det lilla blocket. Dessutom är det billigt, runt femhundra för det lilla. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281625 En avkortningsbar kätting är även mycket användbar för att fästa vinschen i riktigt grova träd. Jag har 6 mm kortlänkad i längder mellan 2-6 meter, dessa använder du dessutom som lunningskoppel. Lite olika linstroppar är även guld värda. Ja, du kommer själv märka vad som passar.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281631 En 15 meters rigg med tvåskurna block är bra att ha. Köp antingen 8 eller 10 mm lina till detta. 8 mm blir något billigare då det går åt ca 60 meter lina. Bygg även om plåten som skyddar motordelen så den även skyddar växellådan, vinschen har en tendens att ibland " hoppa upp och ned," det händer när motståndet i lasten varierar under hemtagning.

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281647 Okej!

Går det att handla från bedsab via webben enkelt? Ser ut att behövas ett speciellt konto för att ens få se priser, men det kanske bara är att anmäla sig?

Rep, brytblock, snarkättingar och krokar har jag dålig koll på. Jag gissar att "skogspaketet" kanske vore en rimlig start, men gissningsvis något onödigt dyrt:

http://www.cgnord.se/sida932.html

Vad tycker ni om det paketet? För många onödiga grejer?

Lunningskonen, in or out?

Är CG Nord AB ett vettigt ställe att handla från? I stort sett samma priser som Skogma men har faktiskt fler av originaltillbehören.

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281649
anersimyra skrev:En 15 meters rigg med tvåskurna block är bra att ha. Köp antingen 8 eller 10 mm lina till detta. 8 mm blir något billigare då det går åt ca 60 meter lina.


Ett sånt här är för klent gissar jag:

http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=131


Men hur är det med detta:

http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=131

?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281655 Ingående prylar är bra, frågan är vad lösa delar från andra tillverkare kostar. Originalrepen kostar inte mer än på andra håll ser jag. Lunningskona är såklart mycket användbart, men fan så dyr. Hur är hållbarheten på barmark ? Inte kul att " skrota " konan på några dagar. Jag har själv det sista tvåskurna blocket du länkar till. Att tänka på är att aluminium deformeras av schaklet i fästöglan, använd alltså en mjuk stropp till ett alublock.

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281659
anersimyra skrev: Lunningskona är såklart mycket användbart, men fan så dyr. Hur är hållbarheten på barmark ? Inte kul att " skrota " konan på några dagar.


Helt sant. Den här är inte heller gratis:
http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... tIndex=131

Finns det andra ställen som säljer block mm som alternativ till Skogma? Jag är allergisk mot skräp men ofta tycker jag det går utmärkt att hitta kvalitet till bättre priser tex utomlands och det gäller kanske även detta?

anersimyra skrev: Jag har själv det sista tvåskurna blocket du länkar till. Att tänka på är att aluminium deformeras av schaklet i fästöglan, använd alltså en mjuk stropp till ett alublock.


Tack igen, det hade jag inte tänkt på själv. Men hur fäster man det blocket i ett träd med en stropp (stropp = slinga?)..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Tosca  
#281661 Fäst ihop slingan med en schackel.

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281662
Tosca skrev:Fäst ihop slingan med en schackel.

Ja givetvis... :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281674
JPW skrev:
Tosca skrev:Fäst ihop slingan med en schackel.

Ja givetvis... :oops:

He he he. :smile: eller linor som man fäster med lämplig knop... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).