Motorsåg och handhållet

Hur ofta fila?

61 inlägg 32541 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281411 Så är det. Vet man inte bättre tror man inget annat.
Att diskutera och prova sig fram finns det tusenlappar att tjäna på.
Jag har hittills inte träffat någon som inte kan lära sug mer, bara träffat personer som inte vill lära sig mer. Jag lär mer kontinuerligt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

röjar kalle  
#281435
Mange skrev:Så är det. Vet man inte bättre tror man inget annat.
Att diskutera och prova sig fram finns det tusenlappar att tjäna på.
Jag har hittills inte träffat någon som inte kan lära sug mer, bara träffat personer som inte vill lära sig mer. Jag lär mer kontinuerligt.


Det gäller att försöka att bli så bra som möjligt på det man håller på att hela tiden försöka att sporra sig till att bli bättre.Sen behöver man inte känna sig trampad på tårna för att någon annan tycker något annat i en viss sak. Forumet är ju till för diskutera i och det är ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Svendus  
#281443
Skogsadvokaten skrev:Ja, kanske kan vi kalla det stensågning. Då räcker det som bekant inte med filning, utan en hederlig maskinslipning kommer att krävas.


nu sågar jag sällan i sten, men ett och annat spik blir det ibland där man får stansa ut och nita in en ny länk som får slpes tillbaka till samma längd som de andre på kedjan

Jag slipar som sagt mina kedjar med en högvarvig slipmaskin,och är kedjan blivit riktigt slö har jag ett par hårdmetalls filar med i verktygslådan 4 och 5,5 mm
All right Slipstift är billigare och tål oöm behandling, men en hårdmetalls fil med 30000 varv
fixar faktiskt lätt till en riktig slö kedja.

Vissa träslag till exempel lön,kastanj och hägg växer grus och jord in i barken och in i själva veden om trädet har stått nära en grusväg med mycket trafik
En sådan stock är nästan helt möjlig att såga med ett kedjesåg,
där finns numera hårdmetalls kedjar, men jag har ingen erfarenhet och hur man slipar dom.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281494
Svendus skrev:nu sågar jag sällan i sten, men ett och annat spik blir det ibland där man får stansa ut och nita in en ny länk som får slpes tillbaka till samma längd som de andre på kedjan

Det är faktiskt inte så farligt att bli av med en tand vid spiksågning. Har råkat ut för det några gånger med sågverket och det är bara att slipa om de kvarvarande tänderna och fortsätta såga med gott resultat. Att en tand råkar saknas är inte värre än att t.ex. en 20" .325-kedja inte går jämnt upp och behöver en extra tom-länk för att passa.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

bodaedet  
#281504
Mange skrev:Så är det. Vet man inte bättre tror man inget annat.
Att diskutera och prova sig fram finns det tusenlappar att tjäna på.
Jag har hittills inte träffat någon som inte kan lära sug mer, bara träffat personer som inte vill lära sig mer. Jag lär mer kontinuerligt.

Den dagen man är fullärd, är det dags för träfracken, om ens då.
Det finns alltid mera att lära sig.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281548 Eg må kanskje sei at eg ikkje er heilt enig med deg Annersimyra om at ein treng fila for kvar tank, eg gjer iverfall ikkje det. Syns at kjedet kan halde både 2 og 3 tanker kanskje lengre og berre det er skarpt frå begynnelsen.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

röjar kalle  
#281554
can skrev:Eg må kanskje sei at eg ikkje er heilt enig med deg Annersimyra om at ein treng fila for kvar tank, eg gjer iverfall ikkje det. Syns at kjedet kan halde både 2 og 3 tanker kanskje lengre og berre det er skarpt frå begynnelsen.

Håller fullständigt med man filar vid behov beror på omständigheterna.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Svendus  
#281571
th skrev:
Svendus skrev:nu sågar jag sällan i sten, men ett och annat spik blir det ibland där man får stansa ut och nita in en ny länk som får slpes tillbaka till samma längd som de andre på kedjan

Det är faktiskt inte så farligt att bli av med en tand vid spiksågning. Har råkat ut för det några gånger med sågverket och det är bara att slipa om de kvarvarande tänderna och fortsätta såga med gott resultat. Att en tand råkar saknas är inte värre än att t.ex. en 20" .325-kedja inte går jämnt upp och behöver en extra tom-länk för att passa.

Allright nu har jag 7,5 KW installerad effekt ( tar ut 15 KW ) på sågen, kör med 1 mm. Underställning och en konstant kedjehastighet på 20 meter-sekund, det vore ju att äventyra säkerheten inte reparera kedjan.
Senast redigerad av Svendus tor 05 jun 2014, 12:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

anersimyra  
#281574
can skrev:Eg må kanskje sei at eg ikkje er heilt enig med deg Annersimyra om at ein treng fila for kvar tank, eg gjer iverfall ikkje det. Syns at kjedet kan halde både 2 og 3 tanker kanskje lengre og berre det er skarpt frå begynnelsen.
Skarpt är ett relativt begrepp. Arbetar man professionellt som heltidshuggare så filar man självklart vid varje tankning. Visst kan man hoppa över någon tankning om virket är rent, men efter en körd tank är kedjan märkbart slöare än vid nyfilat. " filningen " vid tankning innebär att man endast tar några lätta drag, det för att räta upp eggen, precis som vid " stålning " av en kniv.fritidshuggaren eller vedkaparen har sannolikt inget större behov att " fila " vid varje tankning, men den professionelle gör det nästan alltid vill jag påstå.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281609
Svendus skrev:
th skrev:
Svendus skrev:nu sågar jag sällan i sten, men ett och annat spik blir det ibland där man får stansa ut och nita in en ny länk som får slpes tillbaka till samma längd som de andre på kedjan

Det är faktiskt inte så farligt att bli av med en tand vid spiksågning. Har råkat ut för det några gånger med sågverket och det är bara att slipa om de kvarvarande tänderna och fortsätta såga med gott resultat. Att en tand råkar saknas är inte värre än att t.ex. en 20" .325-kedja inte går jämnt upp och behöver en extra tom-länk för att passa.

Allright nu har jag 7,5 KW installerad effekt ( tar ut 15 KW ) på sågen, kör med 1 mm. Underställning och en konstant kedjehastighet på 20 meter-sekund, det vore ju att äventyra säkerheten inte repara kedjan.

Min sågverksmotor är "bara" på 5,5 kW men där fungerar det utmärkt att köra vidare med en kedja som blivit av med en tand p.g.a. spiksågning. Om det inte blivit något glapp i den skadade tanden är det ingen större risk för kedjebrott. Dessutom kan ju kedjebrott ske p.g.a. andra orsaker och sågverket skall normalt klara av det.

1 mm underställning låter mycket, blir verkligen skärytan jämn med så mycket :?:

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Svendus  
#281648


Vi har Noshjuls smörjning på den elektriska Kedja sågen



och kan köra med hög kedjespänning, det blir fina raka ytor bäst blir det när kedjan är slipat ner till hälften
Vi har inte haft några kedjebrott på Oregons 3/8 kedjor, men en del med den klena Picco kedja ( det är inte ofarligt )
1 mm är mycket och går nog inte på ett vanligt Motorsåg

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281748 Det var ju tur att det blåste från vänster i den första filmen :grin:

Vilken Oregon-kedja kör ni med, 91R eller någon kraftigare variant?

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281796
anersimyra skrev:
can skrev:Eg må kanskje sei at eg ikkje er heilt enig med deg Annersimyra om at ein treng fila for kvar tank, eg gjer iverfall ikkje det. Syns at kjedet kan halde både 2 og 3 tanker kanskje lengre og berre det er skarpt frå begynnelsen.
Skarpt är ett relativt begrepp. Arbetar man professionellt som heltidshuggare så filar man självklart vid varje tankning. Visst kan man hoppa över någon tankning om virket är rent, men efter en körd tank är kedjan märkbart slöare än vid nyfilat. " filningen " vid tankning innebär att man endast tar några lätta drag, det för att räta upp eggen, precis som vid " stålning " av en kniv.fritidshuggaren eller vedkaparen har sannolikt inget större behov att " fila " vid varje tankning, men den professionelle gör det nästan alltid vill jag påstå.
Mvh Anders.


Muligt du har rett men eg er litt avhengig av skrustikke for å få ett nokenlunde resultat og for min del så trur eg at det er skarpare ved å file inne og så heller bytte kjede ute. Filer du sittande med saga på kneet Anders og med ei hand?

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281797
th skrev:Det var ju tur att det blåste från vänster i den första filmen :grin:

Vilken Oregon-kedja kör ni med, 91R eller någon kraftigare variant?


Eg kjøre med 21 bpx.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

stektlök  
#281799 Det är nog mer sällan jag tankar utan att dra några drag med filen också. Visst händer det, men filar oftast vid tankning eller när man råkat köra den lite slö.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar