Trädfällning (arborist)

Tophandsåg

55 inlägg 25245 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tophandsåg

calle336  
#281058 Halloj
Har börjat klättra i träd för att sektionsfälla. Och letar nu efter en liten smidin tophansssåg.
Var på Maskinexpo igår och de hade en batteri driven hitatchi. Som skall klara 140 kap (vad nu det innebär) Nån som provat batteridrivna sågar. Är de nått att ha eller måste man ha femtioelva batterier med sig och byta när man är uppe i trädet?

Vet att makita också har en. Husqvarna med men den va ju bra mkt dyrare men den kanske funkar bättre?

Mvh Calle



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

åberg  
#281061 Utan mer information än att den "klarar 140 kap" är det svårt att säga nåt om den. Om Husqvarna är bra mycket dyrare kan man ju tänka att det finns nån skillnad i prestanda och/eller kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

calle336  
#281064 Nja min fråga var ju mest om nån har erfarenhet av den.
Å att husqvarnan är dyrare så kan det ju också bero på att de inte har så många batteridrivna produkter som hitatchi och makita har.
Men vad vet jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

åberg  
#281065
calle336 skrev:Å att husqvarnan är dyrare så kan det ju också bero på att de inte har så många batteridrivna produkter som hitatchi och makita har.

Just det, där tänkte du längre än jag. :grin:

Eftersom jag inte har nån egen erfarenhet så kanske jag ska sluta skriva i den här tråden, hoppas du får svar från nån som har provat för jag är också lite nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

calle336  
#281068 Men visst du har väl rätt i att utformningen av sågen är säkert bättre på hqv än på de andra. Tyckte spärrknappen för gasen satt dumt på hitatchin. Om man ska ha sågen liggandes och gasa med tummen så kommer man inte åt spärrknappen på ett bra vis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Huskyman  
#281109 Jag testkörde Husqvarnas T536Li XP en helg. Inget större fel på den. Det var dessutom flera minusgrader när jag provade. Funkade bra. Men jag vet inte..... inte riktigt samma sak som med en bensinare. Kanske en vanesak. men det är inte samma "klipp" som med en bensinare.
Batteriet höll bra länge, och med ett extra kanske man kan klara sig en hel dag. Men om inte så måste du ju antingen ha flera batterier eller möjlighet till att ladda någonstans när du kör med exatrabatteriet.
Dessutom är den ju ganska dyr, minst sagt. Drygt 9000:-. Men visst, det är ju miljövänligt i alla fall....

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

valmet 500  
#281116 t536 li xp kan jag nog rekomendera det är en bra såg ialafall fö byggarbeten

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

nissebrun  
#281126 Jag har en T536LI XP när jag klättrar, vilket jag gör ganska ofta. Tycker att den fungerar jättebra.

Fördelar

-Tyst, man slipper starta och stänga av när man pratar med den som är på marken.
-Batteriet räcker länge
-När du väl köpt Husqvarnas första batteriprodukt så kan du köpa andra maskiner utan att behöva köpa batterier och då blir de väldigt prisvärda.
- Jag har alltid kunnat ladda batterierna när jag varit ute på jobb eftersom vi uteslutande sektionsfäller i tätbebyggt område.


Nackdelar

-Batterierna är känsliga för kyla, jag har haft problem om jag glömt dom ute vid minusgrader natten innan vi skall fälla. Då tappar de spänning väldigt fort.
-Spännskruven till kedjan sitter i en plastkåpa och nyper sågen fast så är det lätt att dra sönder kåpan (ny kostar ca 200:- tror jag) Jag har haft sönder två stycken på kanske runt 150 klättrade träd.
-Husqvarnas återförsäljare verkar inte alltid vara helt hundra på sågen och dess tillbehör,, kedjor mm.
-En vanlig såg hör du om den är igång, har du glömt lägga i kastskyddet på denna så är den lite "farlig" att hantera om du tror att den är avstängd men den är påslagen.
-Du klarar dig inte en hel dag på två batterier (det som ingår i paketet) men det går ju oftast att ladda.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#281172 Jag tycker HVA:s T540 verkar väldigt trevlig (vill ha en vanlig 540, men HVA verkar ha lagt dövörat till.)

Om det finns risk att 2st batterier inte räcker, kan man skaffa sig en av de två batteripacken som HVA erbjuder, att ha på ryggen. Då blir sågen än lättare och jobbar man proffsionellt kan det nog försvara investeringen.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Nonkan  
#281285
Hema skrev:Jag tycker HVA:s T540 verkar väldigt trevlig (vill ha en vanlig 540, men HVA verkar ha lagt dövörat till.)

Om det finns risk att 2st batterier inte räcker, kan man skaffa sig en av de två batteripacken som HVA erbjuder, att ha på ryggen. Då blir sågen än lättare och jobbar man professionellt kan det nog försvara investeringen.


Ganska tungt att klättra med ryggbatteriet. Kabeln mellan såg och batteri är nog lite ivägen också samt att balansen blir lite fel i sågen.

Räcker inte två batterier hade jag nog satsat på 3 st istället.

Vet inte riktigt hur länge en tank bensin räcker på t.ex. T540, men många missar jämförelsen och tycker att ett batteri ska fungera flera timmar i sträck, annars är det dåligt, men har inga problem med att tanka bensinmotorsågen en gång i timmen.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tosca  
#281316
Nonkan skrev:...tycker att ett batteri ska fungera flera timmar i sträck, annars är det dåligt, men har inga problem med att tanka bensinmotorsågen en gång i timmen.

När jag fäller med 560:in så får jag tanka flera gånger i timmen, men jag har löst det som så att jag bara fikar varannan tankning.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#281318 Ja över 7kg på ryggen kanske inte är toppen, när man klättrar. Trodde den skulle va lättare.

http://www.husqvarna.com/se/accessories/tillbehor-batteriserie/ryggburet-batteri/#specifications
Bild

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

calle336  
#281382 Har kikat lite på nätet nu och nu lutar det åt hvas 536a den är ju dyrare i inköp men batterierna är billigare till denna än till tex makias. Och tror att ergonomin är bättre på 536an.
Inget pack på ryggen. det är ju inget man vill släpa med sig uppe i träder. Man kan ju byta batteri när man byter träd så man inte får torsk uppe i trädet.

536an är ju också lättare än hitachis och makitan

   TS
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tretoppen  
#281391 Hvis det er Hitatchi CS36DL det er snakk om, kan den ikke sammenliknes med T536. Hitatchi leveres med 2.0Ah batteri og kjedehastighet på 8.3 m/s mot T536 3.0Ah og 20 m/s (15 m/s ved eco). T536 kan også leveres med 4.5Ah batteri.
Makita HCU02C1 er tilsynelatende veldig lik Hitatchi sin med batteri på 2.2Ah og kjedehastighet på 8.3 m/s. Makita og Hitatchi kan kanskje fungere til beskjæring av små trær/busker, men ikke felling/seksjonering av litt større trær.

Til min T536 har jeg alltid med meg et ekstra batteri opp når jeg klatrer. Opplever at ett batteri (3.0Ah) holder ca like lenge som en bensintank på MS T200. Oljetanken holder ca 3 batterier.

Jeg synes at T536 er overraskende sterk, og med 14" sverd og kjede fra Stihl kan jeg seksjonere ned mye av stammen før jeg går over til bensinsag.

De fleste jobbene jeg har er i hager/nær hus, og dermed har jeg stort sett tilgang på strøm slik at jeg får ladet batteriene ved behov.

Må si meg enig med nissebrun i fordeler/bakdeler. Særlig det å slippe å starte sagen oppe i treet, og at den er stille, er veldig bra!
En stor ulempe som jeg har opplevd, er at batteriet faller ut... Under en beskjæringsjobb jeg hadde hvor det var veldig trangt i treet, ramlet batteriet ut mens jeg hadde festet sagen i klatreselen. Etter dette, sikrer jeg batteriet med gaffatape :grin: Har lest på andre nettforum at dette er et utbredt problem.

Jeg kjøpte min T536 hos http://honeybros.com/ og sparte over 3.000,- :D

Jeg kan trygt anbefale å kjøpe T536, men ville valgt 4.5Ah batteri i stedenfor standard 3.0Ah.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

calle336  
#281639 Hej tack för tippset på honeybros men de hade slut i lagret på denna sågen.
Hittade den på Tools4thegarden.co.uk men de va lite dyrare. Ska kika vidare om jag hittar det någon annan stanns. Fånigt att de ska vara så mkt billigare i England än här i sverige

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).